Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Tiirola MTK:n metsävaltuuskunnassa: Omaisuudensuojalle kunnianpalautus ja oma professuuri

Suomen perustuslaissa taataan, että jokaisen ihmisen omaisuuden suoja on turvattu. Metsänomistajan on kovin vaikea tunnistaa omaisuudensuojaa meneillään olevien lainsäädäntöhankkeiden valmistelussa tai käytävässä yhteiskunnallisessa keskustelussa, sanoi MTK:n metsävaltuuskunnan puheenjohtaja Mikko Tiirola metsävaltuuskunnan kokouksessa Tampereella.

Perusoikeuksien epätasapaino vähentää maanomistajien luottamusta yhteiskuntaan. Sekä omaisuudensuoja että elinkeinovapaus tuntuvat jäävän vähempiarvoisiksi niin politiikassa, mediassa kuin juridisessa keskustelussa. -  Löytyykö enää sellaista puoluejohtajaa, joka uskaltaa nostaa omaisuudensuojan sille kuuluvan tasavertaiseen asemaan tai edes sanoa ääneen, että perusoikeuksilla ei ole järjestystä, Tiirola kysyi.

- Oikeustieteen opetuksessa omaisuudensuoja ja perinteinen maa- ja vesioikeus ovat liian pitkään loistaneet poissaolollaan ja painopiste on siirtynyt ympäristöoikeuteen. Puurakentamista olemme edistäneet lahjoitusprofessuurilla. Nyt voisi olla aika koota voimia omistusoikeuden professuuria varten.

Marinin hallituksella on metsänomistajien kannalta menossa kolmen keskeisesti omaisuudensuojaan kytkeytyvän lainsäädännön uudistaminen:

Lunastuslaki piti saada eduskuntakäsittelyyn heti kesälomien jälkeen, mutta tässä aikataulussa ei pysytä. Lakiluonnos ei ole käynyt vielä edes lausunnoilla. Ongelmana on, että osa puolueista ei halua minkäänlaista korvauskerrointa lunastuskorvauksiin, kun taas toiset haluavat. Uudistuksia on kuitenkin pakko tehdä, että laki vastaisi perustuslakia. Hallituspuolueet ovat vääntäneet lunastuslaista nyt riittävästi, on aika saada esitys nähtäville ja eduskunnan käsittelyyn.

Luonnonsuojelulainsäädännön uudistuksessa pitäisi löytää tasapaino luonnon monimuotoisuuden suojelun ja luonnonsuojelun hyväksyttävyyden välillä. On muistettava, että eri lait ovat eri asioita varten, minkä vuoksi esim. kaavoituksen käyttäminen sellaiseen suojeluun, joka ei perustu muuhun lainsäädäntöön, ei ole hyväksyttävää. Lisääntyvien rajoitteiden aiheuttamat taloudelliset menetykset tai lisäkustannukset eivät voi jäädä maanomistajan ja metsätalouselinkeinon maksettaviksi.

- Velvoittava lainsäädäntö ei ole ainoa käytettävissä oleva ohjauskeino: maanomistajien vapaaehtoisuuteen perustuvat toimintamallit ovat osoittautuneet sekä hyväksyttäviksi että vaikuttaviksi, Tiirola muistutti.

Maankäyttö- ja rakennuslain uudistukselta odotamme tuntuvia parannuksia maanomistajien oikeusturvaan ja omaisuudensuojaan.  Kaavoituksella harjoitettava suojelupolitiikka ei voi jatkua nykyisellään. Lakia tulisi valmistella siten, että maanomistajan oikeusturva toteutuu aina: maanomistajia on kuultava suoraan, suojelulla tulee olla lakiin perustuva peruste ja päätöksistä pitää tarvittaessa pystyä valittamaan. Korvausten on lisäksi toteuduttava oikeudenmukaisesti.

Lisätietoja: MTK:n metsävaltuuskunnan puheenjohtaja Mikko Tiirola puh. 044 5384280

MTK esittää nopeita helpotuksia ulkomaisen kausityövoiman saantiin 25.9.2020 11:14:46 EESTTiedote

Koronaepidemia nosti esille lukuisia ulkomaisen työvoiman saatavuuteen liittyviä hankaluuksia. Koronakriisi voi vaikuttaa vielä ensi kauden työvoiman käyttöön ja siksi kausityövoiman saantiin liittyvät pullonkaulat on nopeasti purettava. - Maatilat ovat jo aloittamassa työvoiman hankintaa ensi kaudelle. Siksi ulkomaisen työvoiman maahantulon toimintamalli pitää olla nopeasti selvä, vaatii MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.

Oman maan ruoka on kriisiajan henkivakuutus – vaikean kesän koettelemat maatalousyrittäjät peräänkuuluttavat vastuullista toimintaa ruokamarkkinoilla22.9.2020 15:29:09 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n johtokunta ja maaseutunuoret kiittävät kuluttajia lisääntyneestä arvostuksen osoituksesta suomalaista ruokaa ja sen tekijöitä kohtaan. Samaa arvostusta ja vastuullisuutta tarvitsemme myös kaupalta, jotta halpuuttamisella ei lähdetä syömään ruokaketjumme toimintaedellytyksiä. Kotimaisen raaka-aineen suosiminen on myös ravintoloiden ja julkisten hankintojen tekijöiden vastuullisuutta. Myös poliittisten päättäjien tulee kantaa vastuunsa ja tarjota niin taloudellista kuin henkistäkin tukea suomalaisen ruuan tuottajille.

Sade uhkaa viljasatoa – puinnit eivät etene – laatu heikkenee11.9.2020 08:05:03 EESTTiedote

Viljojen kasvukausi on nyt sadonkorjuuvaiheessa, mutta näkymät ovat todella huonot. Suomessa koko kasvukausi on ollut kokonaisuudessaan haasteellinen. Runsaiden sateiden takia sadonkorjuu on nyt monin paikoin täysin pysähdyksissä, ja laatutappioita syntyy, kun sateet hankaloittavat puinteja. Pellot alkavat myös olla pehmeitä. Osa ohran, vehnän ja myös kauran jyvistä on alkanut itää tähkässä. Entuudestaan heikon kannattavuuden kanssa kamppaileva peltokasvisektori on erittäin huolestunut tilanteesta: onko jälleen tulossa heikko vuosi?