Tilanvaltaajat-kokeilu on tuonut uudenlaista vilinää Torikortteleihin

Jo lähes vuoden jatkunut Tilanvaltaajat-kokeilu on ollut menestys Torikortteleissa. Valtaajat ovat tuoneet kukin vuorollaan kortteleihin uudenlaista vilinää, ja vastavuoroisesti saaneet itse kokeilla kivijalassa erilaisia luoviakin liiketoiminnan muotoja. Joulukuussa Tilanvaltauksia on peräti kaksi: Taiteilijapariskunta Meeri Koutaniemen ja Sami Yaffan Koutaffa Pop up Art Shop, sekä Torikortteleiden toimijoiden oma joulukauppa ja talviterassi, Orange Market.

– Yksi konkreettinen esimerkki Tilanvaltaajat-kokeilun positiivisista tuloksista on se, että tilojemme kysyntä on ollut läpi koronavuoden todella vilkasta. Tyhjiä liiketiloja ei Torikortteleiden kivijalassa ole juurikaan ollut, iloitsee Torikortteleiden kauppapaikkajohtaja Peggy Bauer.

Vuoden aikana Torikortteleissa on nähty mm. Tuure Kilpeläisen ja Manuela Boscon Boskil popup, Uudenmaan ruoka Foodhub, Noora Shinglerin ja Outi Pyyn vastuullisuusstudio, Tripsterin ja Seikkailijattarien Matkailijan Olotila, Design-kavereiden outlet, Netta Laurenteen viinibaari, Ulla Hirvaksen muotipopup, Ina Mikkolan Sweet Spot -tapahtumatila, vauva- ja lapsiperheiden popup ja Käsityöjoulu-popup.

Monet Tilanvaltaajista ovat halunneet jäädä kokeilukuukauden jälkeen pysyvämmiksikin vuokralaisiksi Torikortteleihin. Esimerkiksi toimittaja-vaikuttajat Noora Shingler, Outi Pyy ja Ina Mikkola avasivat juuri yhteisen Suurkonttorinsa Unioninkadulle. Myös personal shopper Ulla Hirvas löysi Torikortteleista kodin showroomilleen.

Joulukuun valtaajat: Koutaffa Pop up Art Shop ja Orange Market

Torikortteleiden joulukuun Tilanvaltaajiksi saapuvat Meeri Koutaniemi ja Sami Yaffa. Taiteilijapariskunnan Koutaffa Pop up Art Shoppissa, Aleksanterinkatu 28:ssa, on tarjolla värikäs valikoima uniikkia taidekeramiikkaa, maalauksia, valokuvia, käsintehtyjä hattuja, secondhand-vaatteita sekä suomalaisia huonekaluja.

Joulukuun toisesta Tilanvaltauksesta vastaavat Torikortteleiden omat kivijalkakauppiaat, joiden joulukauppa ja tunnelmallinen talviterassi, Orange Market, valtaa Katariinankatu 4:n 10.-23.12. Orange Marketin keskipisteenä on upea, valaistu appelsiinipuu, jonka alla voi nauttia lämpimiä juomia ja lettuja. Ihanimmat joululahjaideat on koottu alueen yrittäjien yhteiseen joulukauppaan.

– Orange Market tuo Torikortteleiden upeiden putiikkien aarteet saman katon alle. Kuratoidusti, konseptoidusti ja visuaalisesti kauniisti. Mielenkiintoista nähdä kuinka hedelmällisiksi jaetun kaupan konsepti ja uudenlaiset yhteiset myyntikanavatyökalut muodostuvat, pohtii Peggy Bauer.

Notkea kivijalka

Tilanvaltaajat on kokeilu, jossa Torikorttelit yhteistyössä markkinointitoimisto PING Helsingin kanssa tutkii kaupunkikeskustan ja kivijalkakaupan kehittämisen haasteita ja mahdollisuuksia yhdistettynä sosiaalisen median kuluttajia liikuttavaan voimaan. Vuoden aikana joukko erilaisia sisällöntuottajia, creatoreita ja vaikuttajia on vallannut käyttöönsä Torikortteleiden vapaita liiketiloja aina kuukaudeksi kerrallaan.

Kokeilun tarkoituksena on ollut testailla hyvin luovastikin sitä minkälaiset sisällöt toimivat kivijalassa ja mitkä eivät, ja miten liikennettä voidaan ohjata somen avulla.

– On ollut riemastuttavaa huomata miten rohkeasti ja innovatiivisesti valtaajat ovat tulleet toteuttamaan omia ideoitaan ja unelmiaan – ja miten notkeasti kivijalka on taipunut erilaisiin sisältöihin. Parhaimmillaanhan kivijalka voi olla paljon enemmän kuin pelkkä kauppa: tapahtumatila, verkkokaupan showroom, shop in shop, työhuone, taidegalleria, erilaisten striimausten ja podcastien studio, muotinäytösten ja lanseerausten näyttämö, kertoo kauppapaikkajohtaja Bauer.

– Verkkokaupan, ostoskeskusten ja koronan paineessa on selvää, että kivijalan on löydettävä uudenlaisia käyttötarkoituksia ja konsepteja. Kyse on laajemmassa kontekstissa koko kaupunkikeskustan elinvoimasta, jatkaa Bauer.

Tarkemmat tulokset vuoden mittaisesta Tilanvaltaajat-kokeilusta julkaistaan helmikuussa 2022.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Salla Salo
viestintäpäällikkö, Torikorttelit
0405193151
salla.salo@torikorttelit.fi

Helsingin Kaupunkitilat Oy (ent. Helsingin Leijona Oy ja Tukkutori) on Helsingin kaupungin kokonaan omistama yhtiö, jonka toimialana on vuokraamiensa tilojen ja alueiden kehittäminen. Yhtiön tehtävänä on kasvattaa Helsingin profiilia vetovoimaisemmaksi ja kilpailukykyisemmäksi kaupungiksi kehittämällä mm. Helsingin kaupunki- ja ruokakulttuuria ja tori- ja kauppahallitoimintaa.