Tilde Polviander är Finlands Lucia 2021

Finlands Lucia 2021 är vald. Hon heter Tilde Polviander och kommer från Mariehamn.
Finlands Lucia 2021 Tilde Polviander, fotograf: Folkhälsan/Henrik Schütt

­– Jag var helt i chock. Jag blev jätteglad, jag förstår nog inte riktigt detta än, beskriver Tilde Polviander känslan när hon fick beskedet om att hon är hela Finlands nya lucia.

Polviander har tidigare varit Ålands lucia.

– Det här är större på många sätt. Det känns som att det här är det största som kommer att hända mig.

Vad ser du mest fram emot?

– Jag ser fram emot att få sprida budskapet och få träffa människor. Att få sprida värme och ljus. Det ska bli jättefint.

Polviander beskriver att det bästa med kandidattiden var att få följa med de andras kampanjer.

– Det är så fint att vi samtidigt har gjort kampanj själva och ändå samtidigt tillsammans.

– Jag vill rikta ett stort tack till alla som har röstat och deltagit i insamlingen.

Också Folkhälsan tackar de tio kandidaterna som ställde upp i luciavalet.

– Alla våra kandidater sprider budskap som andas medmänsklighet, hopp och värme. De bidrar också till att ge luciainsamlingen synlighet, så att så många barnfamiljer i utsatta situationer som möjligt kan få stöd, säger kommunikationsdirektör Jessica Ålgars.

– Folkhälsan fokuserar i sin nya strategi på barn, unga och familjer. Luciainsamlingen stöder konkret det arbetet. Det känns som ett privilegium att få arbeta med något så här meningsfullt, säger Ålgars.

Frontfigur för insamlingen

Luciainsamlingen samlar in pengar för att hjälpa personer som av olika orsaker lever under pressade förhållanden.

– Vem som helst kan bli utsatt, det är ingen av oss som har några garantier här i livet. Det kan handla om sjukdom, arbetslöshet eller skilsmässa. Coronan har drabbat många hårt och skyddsnäten har blivit mindre, då hobbyer varit på paus under långa tider och mor- och farföräldrar inte kunnat hjälpa till, säger Britt-Helen Tuomela-Holti, sakkunnig i familjearbete på Folkhälsan.

Finlands Lucia är luciainsamlingens frontfigur.

– Luciainsamlingen är en jättefin och viktig insamling, det känns mycket fint att få vara frontfigur för den. Nu under coronatiden behövs insamlingen mera än någonsin, säger Finlands Lucia 2021 Tilde Polviander.

Du kan läsa mer om och delta i insamlingen på www.lucia.fi.

Följ med kröningen på tv

Tilde Polviander kröns till Finlands Lucia i Helsingfors domkyrka måndagen den 13 december 2021 klockan 17 av Mika Salminen, som är hälsosäkerhetschef och professor vid Institutet för hälsa och välfärd, THL.

– Det är jättepirrigt, men på ett bra sätt, säger Polviander.

Efter det åker luciakortegen genom Helsingfors centrum.

Liksom tidigare år sänds kröningen direkt på Yle Fem och Yle Arenan. Finlands Lucia och tärnorna uppträder också i Luciamorgon 2021, som sänds på Yle Fem och Yle Arenan 13.12.2021 kl. 8.30–9.30 samt i Yle Vega 13.12.2021 kl. 9.10.

Information om eventuella anpassningar till coronasituationen hittar du på webbplatsen www.lucia.fi.

Lucia står för ljus, glädje och medmänsklighet. Lucia och Luciakören gör närmare 100 besök på sjukhus, äldreboenden och evenemang i december och januari. På grund av pandemin har vi därtill skapat nya, trygga sätt för lucia och hennes tärnor att sprida hopp, värme och ljus på sjukhus, äldreboenden och företag.

Finlands Lucia förvaltas av Folkhälsan i samarbete med Hufvudstadsbladet och Svenska Yle.

Läs mer om Finlands Lucia och delta i insamlingen på www.lucia.fi
Gilla Finlands Lucia på Facebook: www.facebook.com/finlandslucia
Gilla Finlands Lucia på Instagram: @finlandslucia

Ytterligare information ger kommunikationsdirektör Jessica Ålgars, tfn 040 775 5781.

Du kan också skicka e-post till lucia@folkhalsan.fi.

Finlands Lucia 2021 Tilde Polviander, fotograf: Folkhälsan/Henrik Schütt