Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket

Tilojen käyttöä koskevat määräykset kiristyvät Essoten alueella – myös kokoontumisrajoitus tiukentuu 50 henkilöön

Jaa
Itä-Suomen aluehallintovirasto on 17.12.2021 antanut tartuntatautilain mukaisen määräyksen liittyen asiakas- ja yleisötilojen käyttöön sekä määräyksen yleisötilaisuuksien ja yleisten kokousten rajoittamisesta Essoten alueella.

Itä-Suomen aluehallintovirasto on 17.12.2021 antanut tartuntatautilain (58 d §) mukaisen määräyksen, jonka mukaan asiakas- ja yleisötilojen käyttö Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä Essoten kuntien alueella pitää järjestää siten, että tiloissa voidaan ehkäistä asiakkaiden ja toimintaan osallistuvien lähikontaktien aiheuttamaa tartunnan riskiä. Määräys on voimassa 20.–31.12.2021.

Lisäksi aikaisemmin annettu kokoontumisrajoitus laajenee koskemaan kaikkia sisätiloissa järjestettäviä yleisötilaisuuksia ja yleisiä kokouksia, joihin osallistuu yli 50 henkilöä. Aluehallintovirasto kieltää tartuntatautilain (58 §) nojalla Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä Essoten kuntien alueilla kaikki sisätiloissa järjestettävät yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset, joihin osallistuu yli viisikymmentä (50) henkilöä. Määräys on voimassa 20.12.2021–9.1.2022.

Yleisötilaisuuden järjestäjä voi ottaa käyttöön koronapassin, jolloin henkilömäärärajaa ei tarvitse noudattaa. Koronapassi pitää tarkastaa tilaisuuteen saapumisen yhteydessä yli 16-vuotiailta henkilöiltä. Koronapassia ei edellytetä esimerkiksi henkilökunnalta tai esiintyjiltä. Yleisissä kokouksissa järjestäjä ei voi edellyttää koronapassia, vaan niissä pitää noudattaa kokoontumisrajoituksia.

Tilojen käyttö edellyttää toimia tartuntariskin ehkäisemiseksi

Tartuntalain pykälään 58 d perustuva päätös yleisölle avoimien tilojen käytön edellytyksistä koskee laajasti erilaisia asiakas- ja yleisötiloja. Päätös koskee asiakasmäärästä riippumatta urheilu-, liikunta-, huvi- ja virkistystoimintaan käytettyjä tiloja, kuten kuntosaleja, sisäliikuntatiloja, uimahalleja, yleisiä saunoja ja tanssipaikkoja. Muiden asiakastilojen osalta päätöstä on noudatettava, jos kyseessä on yli 10 henkilön sisätila tai yli 50 henkilön ulkotila.

Päätös ei koske oppilaitosten tai varhaiskasvatuksen toimintaa, ammattiurheilemista eikä yksityis- tai perhe-elämää. Päätös ei koske myöskään ravintoloita, joita koskevista rajoituksista päättää valtioneuvosto.

Toiminta on järjestettävä niin, että osallistujien ja seurueiden välillä voidaan ehkäistä lähikontaktin aiheuttamaa tartunnan riskiä. Riskiä voi alentaa esimerkiksi edellyttämällä kasvomaskin käyttöä, tehostamalla ilmanvaihtoa, rajoittamalla asiakasmäärää, porrastamalla kävijöiden osallistumista tai sijoittelemalla asiakaspaikat aiempaa väljemmin.

Koronapassin edellyttäminen on mahdollista laajalti

Koronapassin voi ottaa käyttöön seuraavissa tiloissa:

  • yleisötilaisuuksiin käytettävät sisä- ja ulkotilat
  • kuntosalit ja muut urheiluun tai liikuntaan käytettävät sisäliikuntatilat
  • yleiset saunat sekä uimahallien, maauimaloiden ja kylpylöiden allastilat sekä niiden välittömässä yhteydessä tai läheisyydessä olevat pukuhuonetilat
  • tanssipaikat sekä kuorolaulutoimintaan, harrastajateatteriin tai muuhun vastaavaan ryhmäharrastustoimintaan käytettävät tilat
  • huvi- ja teemapuistot, tivolit sekä eläintarhojen sisätilat
  • sisäleikkipuistot ja sisäleikkipaikat sekä
  • museot, näyttelytilat ja muut vastaavat kulttuuritilat.

Tilojen käyttöä koskeva määräys koskee myös esimerkiksi lasten ja nuorten harrastustoimintaa. Päätös ei kuitenkaan estä harrastamista, vaan toimintaa voi edelleen jatkaa terveysturvallisuustoimia lisäämällä. Koronapassia ei edellytetä alle 16-vuotiailta.

Koronapassia ei saa edellyttää sellaisissa tiloissa, jotka ovat tavanomaisen elämän tai lakisääteisten oikeuksien kannalta olennaisia, eli esimerkiksi apteekeissa, vähittäiskaupoissa, posteissa, huoltoasemilla tai kirjastoissa.

Suunnitelmat esiin asiakkaille ja huomio hygieniaan

Toimijan pitää tehdä kirjallinen suunnitelma siitä, millä toimilla se estää asiakkaiden tai osallistujien välisen lähikontaktin aiheuttamaa tartuntariskiä. Suunnitelma on pidettävä asiakastiloissa asiakkaiden ja toimintaan osallistuvien nähtävillä.

Riippumatta siitä, onko koronapassi käytössä, pitää asiakas- ja yleisötiloissa lisäksi noudattaa tartuntatautilain pykälän 58 c yleisiä hygieniavaatimuksia, jotka koskevat tehostettua tilojen ja pintojen puhdistamista sekä mahdollisuutta käsien puhdistamiseen ja riittävän etäisyyden pitämiseen.

Itä-Suomen aluehallintoviraston päätökset ja yleistiedoksiannot (avi.fi)

Lisätietoja

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja medialle


ylitarkastaja Emma-Lotta Kinnunen, p. 0295 016 863
terveydenhuoltoyksikön päällikkö, aluehallintoylilääkäri Sami Remes, p. 0295 016 876
johtaja Ulla Ahonen, p. 0295 016 888
ylijohtaja Soile Lahti, p. 0295 016 964
etunimi.sukunimi@avi.fi, Itä-Suomen aluehallintovirasto

Tietoja julkaisijasta

Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket
Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket



Aluehallintovirastossa edistämme perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista, peruspalvelujen saatavuutta, ympäristönsuojelua, ympäristön kestävää käyttöä, sisäistä turvallisuutta sekä terveellistä ja turvallista elin- ja työympäristöä alueilla. Hoidamme myös lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueillamme. Toimintaamme ohjaa kahdeksan ministeriötä.

Aluehallintoviraston verkkosivut

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket

Supervision of wild berry picking: occupational safety and health authority is prepared to investigate pickers’ status26.6.2025 07:57:00 EEST | Press release

According to preliminary information received by the occupational safety and health authority, the organisation of picking and pickers’ backgrounds will be even more diverse this year. Inspectors will likely need to determine whether pickers are in an employment relationship or if they fall under the category of pickers as defined in the Berry Act. This determination is not based on the title of the contract, but rather on how the work is actually organized in practice.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye