Timo J. Tuikka tekee kirjassaan Vitutuksen voima ilkikurisen kallonporauksen suomalaisen katkeruuden historiaan

Suomi ei tullut maailman onnellisimmaksi rankatuksi maaksi positiivisuuden voimalla. Paavo Nurmi ei vuollut kultaa ja kunniaa ilon kautta, eikä talvisotaan hiihdetty nautiskelemaan. Suomi juostiin ja sodittiin maailmankartalle peräsuoli pitkällä ja verenmaku suussa.

Timo J. Tuikan kirja Vitutuksen voima – Suomalaisen katkeruuden historia julkaistaan 22. syyskuuta. Se muistuttaa nykyihmistä siitä, kuinka merkittävässä roolissa katkeruus, kauna, viha ja sataprosenttinen vitutus ovat olleet maassamme sisällissodan veripeijaisista 2000-luvun vihapuheeseen.

Tuikka tekee ilkikurisen kallonporauksen yli 100-vuotiaan Suomi-ämmän katkeransuloiseen kehitykseen ja vittumaiseen mielenmaisemaan. Kirjan luettuasi tiedät, kuinka Kollaa kesti jättiläisvitutuksen voimalla, miten maa jälleenrakennettiin ärräpäitä viljelemällä ja miten kansanvallasta muodostui sosiopaattien kostonkierre.

Kirjassa tutustutaan myös kymmeniin katkeruuden lentopetrolilla liitäneisiin urheilijoihin, taiteilijoihin ja poliitikkoihin Eino Leinosta Matti Nykäseen, Veikko Vennamosta Spede Pasaseen ja Eeva Joenpellosta C. G. Mannerheimiin.­

FT Timo J. Tuikka on vapaa kirjoittaja ja Suomen hauskin kyökkipsykohistorioitsija. Hänen edellinen kirjansa Urho Kekkosen salaiset päiväkirjat kaahasi perämoottorilla halki toden ja tarun välisen veteen piirretyn viivan.

Timo J. Tuikka: Vitutuksen voima – Suomalaisen katkeruuden historia (Docendo 2022), 258 sivua.

Arvostelukappaletiedustelut:
tiedotus@docendo.fi – toimittaja, kysy sähköistä mediavedosta ennakkoon.

Kirjailijan yhteystiedot:
Timo J. Tuikka, puhelin 050 465 5212, timo.j.tuikka@gmail.com