Tipattomat ja alkoholittomat kuukaudet suosiossa myös maailmalla

Englannissa ja Australiassa Tipatonta vietetään tammikuussa nimellä Dry January, ”kuiva tammikuu”. Tanskassa tempaus tunnetaan nimellä Hvid Januar. Monissa maissa alkoholitonta kuukautta vietetään eri aikaan: Unkarissa marraskuussa Sober November -nimellä, Virossa syyskuussa Septembris ei joo
-kampanjana. Septembris ei joo on vapaasti suomennettuna ”Syyskuussa ei juoda”.

Alankomaissa kampanjoidaan korkin kiinni laittamisen puolesta maaliskuusta alkaen 40 päivän ajaksi, ja myös Sloveniassa kehotetaan 40 päivän alkoholipaastoon ennen pääsiäistä.

– Usein alkoholittomien kuukausien kampanjat ovat kansalaisten itsensä aloittamia. Esimerkiksi Viron Septembris ei joo -kampanja on saanut alkunsa 2000-luvun alussa yliopiston nuorten keskuudessa, sanoo NordAN-järjestön (Nordic Alcohol and Drug Policy Network) toimitusjohtaja Lauri Beekmann.

Beekmann jatkaa, että alkoholittomuuskampanjat ovat monelle keino säästää rahaa sekä miettiä omaa alkoholinkulutusta ja alkoholin terveysvaikutuksia. Joissakin maissa kampanjoiden yhteydessä kerätään samalla rahaa hyväntekeväisyyteen.

– Englanninkielellä nimetyt kampanjat leviävät myös muihin maihin helpommin. Esimerkiksi Dry January on laajalti tunnettu kampanja, Beekmann sanoo.

Suomessa vietettävä Tipaton tammikuu on tiettävästi saanut alkunsa jo vuonna 1942, jolloin Propaganda-Aseveljet -järjestö järjesti Tipattoman kampanjan. Tipattomasta onkin muodostunut perinne, jonka suosio on kestänyt vuosikymmeniä.

Lähde: https://alcoholcampaign.org/category/dry-month-campaign/

Lauri Beekmann, toimitusjohtaja, NordAN, puh. +372 526 1884

Maaret Väkinen, viestinnän asiantuntija, EHYT ry / Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto, puh. 050 327 0009, maaret.vakinen@ehyt.fi

Eriikka Käyhkö, viestintäpäällikkö, EHYT ry, puh. 050 362 0882, eriikka.kayhko@ehyt.fi

Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto (EPT-verkosto) kokoaa yhteen 51 Suomen merkittävintä ehkäisevän päihdetyön asiantuntijajärjestöä.

Tipaton tammikuu poiki yli 80 ehdotusta uudeksi tottumukseksi alkoholin tilalle10.2.2020 12:00:00 EETTiedote

Tipattoman tammikuun aikana Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto ja EHYT ry jalkautuivat Tipattoman esittelypisteellä Helsingin yliopistollisen sairaalan (HUS) Uudenmaan sairaaloihin. Esittelypisteillä keskusteltiin Tipattomasta, alkoholista ja päihteistä sekä koottiin kävijöiden ehdotuksia uusiksi tottumuksiksi alkoholin tilalle. Ideoita ja ehdotuksia jättivät niin nuoret kuin varttuneemmatkin esittelypisteelle juttelemaan poikenneet kävijät.

Huumekuolemien määrä edelleen kasvussa – huumeisiin kuolleita muistetaan marraskuussa Helsingissä jo 20. kerran29.10.2019 08:30:00 EETTiedote

Huumekuolema koskettaa monia – Huumekuolema koskettaa ihan tavallisia ihmisiä ja perheitä. Kukaan ei voi sanoa, että minun läheisestäni ei tule huumeidenkäyttäjää. Huumekuolemista pitää puhua, koska läheisen huumeriippuvuus on edelleen tabu, toteaa Heli Saavalainen, jonka poika menehtyi huumeidenkäytön seurauksena 26-vuotiaana. – Valitettavan usein huumekuolemaan suhtaudutaan ennakkoluuloisesti ikään kuin ansaittuna tai hävettävänä. Oman lapsen tai muun läheisen kuolema viiltää kovaa kuolinsyystä riippumatta, Saavalainen sanoo. –Kun kuolema koskettaa perhettä, suru, ahdistus ja häpeä jäävät pitkäksi aikaa. Läheisen oman elämän jatkaminen on aina tuskallista. Tämä näkyy Irti Huumeista ry:n surutyössä, jonka tarve on kasvanut, Irti Huumeista ry:n toiminnanjohtaja Mirka Vainikka sanoo. Huumekuolemien ehkäisyyn ei ole kiinnitetty riittävästi huomiota - Päihdepalveluita kehitettävä ja lainsäädäntöä uudistettava – Huumekuolemista on syytä olla huolissaan, sillä lähes kaikki niistä olisivat e