Tiukat matkustusrajoitukset hankaloittavat vientiä

Suomen poikkeuksellisen tiukat matkustusrajoitukset aiheuttavat ongelmia lähes 86 prosentille vientiyrityksistä, selviää kauppakamarien uusimmasta kyselystä. ”Vaikuttavin tekijä olisi korona-pikatestien käyttöönotto, joka voisi helpottaa vientiyritysten työntekijöiden matkustamista. On saatava säädökset, että ulkomailta palaava työntekijä testataan nopeasti, jotta hän voi palata varovaisuutta noudattaen mahdollisimman pian takaisin työpaikalle”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva: Tarmo Valmela/Photodance Valmela)

Viennin osuus Suomen bruttokansantuotteesta on 40 prosenttia. Lähes kolmannes kyselyyn vastanneista yrityksistä kokee tähän mennessä kärsineensä jonkin verran hallituksen tähänastisista koronatoimista. Erityisesti matkustusrajoitukset yleensä sekä siitä johtuvat työntekijöiden liikkumisvaikeudet ovat haitanneet vientiyritysten toimintaa. Vientiyritysten mukaan kaikkea ei voi enää hoitaa virtuaalisesti, mikäli niiden halutaan jatkossakin voittavan vientikauppoja ja pitävän asiakkuuksia.

”Matkustusrajoitukset ovat haitanneet ja haittaavat merkittävästi edelleen niin uusien tilausten hankintaa kuin aikaisemmin myytyjen hankkeiden loppuun saattamista. Tämä tulee jatkossa näkymään entistäkin vakavammin tilauskannan pienenemisenä ja asiakastyytyväisyyden huononemisena. Monilla kilpailijoilla on suurempi kotimarkkina ja siten he voivat hoitaa esimerkiksi tarpeelliset asennus- ja käyttöönottotyöt suuremmalle osalle asiakkaista”, kertoo Raute Oyj:n toimitusjohtaja Tapani Kiiski.

Kiiski pitää tärkeänä, että työmatkustamiseen sovellettaisiin erilaisia sääntöjä kuin turismiin. Samalla voitaisiin vaatia tiukempia varotoimia testaamisessa, turvaväleissä ja kasvomaskien käytössä. ”On muistettava, että matkustusrajoituksia on usein niin Suomessa kuin kohdemaassakin. Olisikin tärkeää löytää yhtenäiset tai vastavuoroiset käytännöt ja säännöt mahdollisimman monen maan kanssa”, Kiiski korostaa.

Forssalaisen DA-Groupin toimitusjohtaja Sami Kotiniemi kertoo haasteista kansainvälisten projektien edistämisessä. ”Meillä on käytännössä ollut työmatkustamisessa täyskielto, mutta syyskuussa on tarkoitus aloittaa pienessä mittakaavassa asiantuntijatehtävissä toimivien matkustaminen. Rattaat on saatava pyörimään, mutta riskitekijät minimoidaan. Olemme liian kauan joutuneet toimimaan poteroissa, kun arki katkaistiin keväällä kuin veitsellä”, sanoo Kotiniemi.

Matkustusrajoitukset ovat kohdistuneet myös huonekaluteollisuuteen toteaa Isku-Yhtymän toimitusjohtaja Arto Tiitinen. ”Rajoitukset ovat vaikuttaneet kansainväliseen liiketoimintaamme negatiivisesti, kun emme ole voineet matkustaa tapaamaan asiakkaita ja myyntiorganisaatioita”, Tiitinen kertoo.

Lisäksi matkustusrajoitteilla on ollut vaikutuksia Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) koulutusvientiin ja osa kansainvälisistä opiskelijoista aloittaa opintonsa etänä. ”Maahan tulevat opiskelijat tuodaan koulumme toimesta suoraan opiskelija-asuntoihin ja heidät ohjeistetaan kahden viikon karanteeniin, mikä on tietysti lisännyt merkittävästi haasteita työhömme. Osaamisen viennin osalta hyödynnämme etäkokousmahdollisuuksia ja myös opetus tapahtuu etänä. Matkustamista tapahtuu siis ainoastaan välttämättömissä tilanteissa”, toteaa HAMKin vararehtori Heidi Ahokallio-Leppälä.

EU:n elpymispaketin jalkauttaminen ratkaisee vientiyritysten hyödyt

Vientiyrityksistä 19 prosenttia uskoo EU:n elpymistoimien tuovan niille uutta kasvua, mutta 71 prosenttia ei osaa vielä ottaa kantaa. Eri EU-toimien ja rahoituspakettien kansallinen jalkauttaminen vasta ratkaisee EU-toimien hyödyt vientiyritysten kannalta.

Eri maiden kansalliset elvytystoimet avaavat uusia markkinoita 36 prosentille vientiyrityksistä, mutta 23 prosenttia pelkää hankkeiden valuvan paikallisille toimijoille ja protektionismin kiristyvän.

”Osa yrityksistä kokee, että EU:n pelastuspaketti voi parantaa yritysten toimintakykyä. Kuitenkin lähtökohtaisesti jokaisen maan omat elvytystoimet lisäävät protektionismia. Näin muun muassa Kiinassa, Venäjällä ja USA:ssa, joilla on suuri välillinen vaikutus Eurooppaan ja Suomessa toimiviin vientiyrityksiin”, sanoo Eerikäinen.

Keskuskauppakamarin kysely johtaville vientiyrityksille tehtiin 19-21.8.2020. Kyselyyn vastasi lähes 200 yritystä, joista suurin osa, 65 prosenttia oli yli 50 hengen yrityksiä. Vastaajista 64 prosenttia on teollisuuden alan vientiyrityksiä.

Hämeen ammattikorkeakoulun vararehtori Heidi Ahokallio-Leppälä, p. 0400 904 330

Raute Oyj:n toimitusjohtaja Tapani Kiiski, p. 0400 814 148

DA-Groupin toimitusjohtaja Sami Kotiniemi, p. 040 547 0481

Isku-Yhtymän toimitusjohtaja Arto Tiitinen, p. 0400 566 875

Hämeeseen 18 uutta hallitusammattilaista17.9.2020 13:30:44 EESTTiedote

Yrityksen hallitustyöskentelyn osaamista mittaavaan HHJ-tutkintopäivään osallistui elokuun lopussa 370 henkilöä, joista 352 läpäisi kokeen. ”Koronan vuoksi keväältä elokuulle siirtynyt Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-tutkinto järjestettiin ensimmäistä kertaa etänä. Hämeen kauppakamarin alueelta HHJ-tutkinnon läpäisi 18 henkilöä, joista Päijät-Hämeestä on 13 ja Kanta-Hämeestä viisi henkilöä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. Hämeen kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita.

Hämeen tie- ja raideyhteyksiin on panostettava10.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Kauppakamarit kokosivat merkittävimmät maantie-, raide-, ja vesiyhteyshankkeet yksiin kansiin tukemaan valtakunnallisesti tehtävää 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa. ”Käsittelimme Aluesuunnittelu- ja logistiikkavaliokunnassa alueemme tärkeimpiä liikennehankkeita ja olemme huolestuneita tiestönkunnosta pääteillä sekä alemmilla tieverkoilla. Lisäksi pidämme ensiarvoisen tärkeänä nykyisen rataverkoston kapasiteetin kasvattamista ja junien nopeuksien nostoa”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Teollisuus- ja vientiyritysten näkymät ovat synkät4.9.2020 00:02:00 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yritykset arvioivat henkilöstömäärän vähenevän lähikuukausien aikana. Tieto selviää kauppakamareiden uusimmasta koronakyselystä. ”Työttömyys ja lomautukset ovat alueellamme lisääntyneet ja niiden arvioidaan vielä lisääntyvän seuraavan kahden kuukauden aikana. Erityisesti teollisuusyrityksissä tilanne on huono. Yritykset eivät usko hallituksen toimenpiteisiin työllisyyttä ja kilpailukykyä edistävissä ratkaisuissa. Hallituksen pitäisi nyt erityisesti kiinnittää huomiota yritys- ja työllisyystilanteen kohentamiseen”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Yrityksiä vauhditetaan tehokkaaseen hallitustyöskentelyyn10.8.2020 09:30:00 EESTTiedote

Hämeen kauppakamari on yhteistyössä Hämeen Hallituspartnereiden, alueen kehitysyhtiöiden ja yrittäjäjärjestöjen kanssa käynnistänyt pk-yritysten hallitustyöskentelyä kehittävän hankkeen. ”Hallitukset vauhtiin -hankkeen keskeinen tehtävä on aktivoida alueemme pk-yritysten hallitukset toimimaan. Ilman asiantuntevaa hallitusta tai muuta sparrausta pk-yrittäjä joutuu pohtimaan usein yksin yrityksensä strategisia päätöksiä. Hankkeen tuottama palvelu on kaikille yrityksille maksutonta”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Korona vauhditti Turengin Kuntovireen digiloikkaa28.7.2020 09:56:15 EESTTiedote

Koronaepidemian rajoitettua keväällä monen hämäläisyrityksen toimintaa päättivät Hämeen kauppakamari ja Hämeen Hallituspartnerit yhteisestä kriisineuvonnasta. Toimijat kokosivat pikavauhtia yli 30 erittäin kokenutta laki- ja rahoitusalan asiantuntijaa, jotka tarjosivat maksutonta neuvontaa yrityksen ongelmatilanteissa. Turengin Kuntovire Oy:n toimitusjohtaja Pirjo Lehtonen tarttui maksuttomaan kriisineuvontaan ja yritys selvisi pahimman yli.

Epävarmuus leimaa yritysten näkymiä Hämeessä27.7.2020 11:14:59 EESTTiedote

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdanneodotukset ovat heinäkuussa laskeneet edelleen, selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Vaikka alueemme yritysten tulevaisuuden arviot ovat hieman myönteisempiä muuhun Suomeen verrattuna, on muistettava kevään jyrkkä pudotus suhdanteissa. Selkeästi teollisuuden ja rakentamisen näkymät ovat synkentyneet”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.