Toimenpideselvitys ja hankearviointi valtatielle 18 välille Alavus – Jyväskylä on valmistunut (Etelä-Pohjanmaa, Keski-Suomi)

Hankkeessa on esitetty tavoitetila valtatien parantamiseksi koko yhteysvälillä sekä arvioitu toimenpiteiden vaikutuksia ja vaikuttavuutta. Valmistunut selvitys ei ole toteutuksen mahdollistava suunnitelma, vaan toimii yhtenä valtatien parantamis- ja kehittämishankkeiden ohjelmoinnin välineenä. Yhteysväliä tullaan kehittämään vaiheittain ja suunnittelua tulee tarkentaa tie- ja rakentamissuunnitelmilla ennen kuin parannustoimenpiteitä päästään toteuttamaan.
─ Isoin puute yhteysvälillä on Myllymäen ja Multian välinen rakentamaton valtatien osuus. Nykytilanteessa valtatie kiertää mäkistä, mutkaista ja kapeaa osuutta pitkin Myllymäeltä Väätäiskylän kautta Multialle. Yhteys ei ole valtatietasoinen ja uuden oikaisun toteutuessa koko yhteysvälin pituus lyhenisi noin 11 km, yksikön päällikkö Minna Immonen toteaa.
Yhteysvälillä on lukuisa joukko myös muita parannustarpeita mm. jalankulun- ja pyöräilyn yhteyksissä, liittymäjärjestelyissä sekä valaistuksessa. Suunnittelujakson itäpäässä Jyväskylän Keljossa on kauppakeskittymä ja valtatiellä 18 on runsaasti asiointiliikennettä sekä muuta paikallista ja seudullista liikennettä. Vastaavasti Tuurin kyläkauppa selvitysalueen länsipäässä on vilkas asiointiliikenteen jakso, missä valtatiellä 18 olevat kolme kiertoliittymää sekä valtatien ja rautatien tasoristeys heikentävät valtatien liikenteen sujuvuutta.
Hankkeessa esitetyillä toimenpiteillä parannetaan valtatien liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta sekä lyhennetään matka-aikaa. Valtatielle 18 esitetyt parannukset luovat edellytyksiä maankäytön kehittymiselle sekä edistävät julkisen henkilöliikenteen sekä jalankulun ja pyöräilyn käytön edellytyksiä. Hankearvioinnissa on tarkasteltu pieniä parantamistoimenpiteitä koko yhteysväliltä sekä arvioitu erikseen isojen oikaisujen Myllymäki–Multia ja Tuuri–Hakojärvi vaikutuksia.
─ Hankearviointi näyttää, että parhaat hyödyt suhteessa kustannuksiin saadaan toteuttamalla vilkkaimmilla jaksoilla pieniä toimenpiteitä, esimerkiksi liittymien parantamisia. Vaikka oikaisut tuottavat merkittäviä hyötyjä, eivät hyöty-kustannussuhteet nouse yli 1:n, koska esimerkiksi liikennemäärät ovat alhaisia, johtava liikennejärjestelmäasiantuntija Timo Liljamo toteaa.
Liitteenä on linkki toimenpideselvitykseen ja hankearviointiin. (julkaisuarkisto doria.fi)
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus
Timo Liljamo
Johtava liikennejärjestelmäasiantuntija
p. 0295 027 796
Keski-Suomen ELY-keskus
Minna Immonen
Yksikön päällikkö
p. 0295 024 685
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset
Norilsk Nickel Harjavalta Oy:n Harjavallassa sijaitsevan nikkelituotannon laajennushankkeen ympäristövaikutukset arvioitu - hanke on toteuttamiskelpoinen (Satakunta, Varsinais-Suomi)29.3.2023 15:32:52 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on yhteysviranomaisena antanut perustellun päätelmän Norilsk Nickel Harjavalta Oy:n Harjavallan Suurteollisuuspuistossa sijaitsevan nikkelintuotantolaitoksen laajennushanketta koskevasta ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta eli YVA-selostuksesta.
Itä-Suomessa maanteitä päällystetään kolmannes vähemmän kuin vuosi sitten29.3.2023 10:25:09 EEST | Tiedote
Tämänhetkisen päällystysohjelman mukaan maanteitä päällystetään vuonna 2023 Etelä-Savossa, Pohjois-Karjalassa ja Pohjois-Savossa yhteensä noin 240 kilometrin matkalla. Päällystystyöpituus on noin 120 kilometriä lyhyempi kuin edellisenä vuonna.
Kohonneet kustannukset ja pienempi rahoitus vähentävät päällystysmääriä Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maanteillä29.3.2023 09:25:20 EEST | Tiedote
Maanteiden päällystysmäärät Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueella ovat jäämässä vähäisiksi. Tänä vuonna uudelleen päällystetään tämänhetkisen arvion mukaan 130–150 km maanteitä. Tarkka päällystysmäärä selviää kilpailutusten myötä huhtikuun aikana. Päällystyskilometrien pieneen määrään vaikuttavat kustannusten merkittävä nousu ja edellisvuosia pienempi rahoitus.
Varsinais-Suomen ja Satakunnan vesistökunnostus -teemasivusto on julkaistu (Varsinais-Suomi, Satakunta)29.3.2023 09:10:36 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen julkaisema teemasivusto on kattava tietopaketti vesistöjen kunnostamisesta. Sivusto on suunnattu erityisesti vesistökunnostuksia suunnitteleville toimijoille Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueella, mutta tarjoaa hyödyllistä tietoa kaikille vesistöjen tilan parantamisesta kiinnostuneille.
Äkillisen rakennemuutoksen tuella uusia työpaikkoja Kemi-Tornion seudulle (Pohjois-Pohjanmaa, Lappi)24.3.2023 12:21:32 EET | Tiedote
ÄRM-yritystuen vaikutuksesta Kemi-Tornion elinkeinorakenne monipuolistuu ja seudulle syntyy satoja uusia työpaikkoja. Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus on rahoittanut seudun pienten ja keskisuurten yritysten kehittämistä ja investointeja 8,5 miljoonalla eurolla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme