Toimihenkilöliitto ERTO purkaa yhteistyösopimuksensa Teboilin kanssa

Toimihenkilöliitto ERTOn hallitus on päättänyt, että liiton yhteistyösopimus Teboilin kanssa puretaan. ERTOlla on ollut Teboilin kanssa sopimus, jolla liiton jäsenet saavat alennusta polttoaineista. Teboil on venäläisen öljy-yhtiö Lukoilin tytäryhtiö.

”Tuomitsemme Venäjän hyökkäyksen Ukrainaan yhteisrintamassa suomalaisen ammattiyhdistysliikkeen kanssa. Yhteistyön lopettaminen on arvovalinta ja samalla vastatoimi Venäjän hyökkäykselle Ukrainassa”, sanoo ERTOn 1. varapuheenjohtaja Heli Halava.

ERTO kuunteli päätöksessään jäsenistöään, jonka suunnasta tuli vahva vaatimus sopimuksen purkamiselle.

”Tällaisena aikana on hyvä vahvistaa demokratiaa. Kuuntelimme jäsentemme vahvaa viestiä”, Halava toteaa.

Lisätiedot:
viestinta@erto.fi

Toimihenkilöliitto ERTO on yksityisen palvelusektorin asiantuntijatehtävissä työskentelevien ammattiliitto. ERTOn noin 15 000 jäsentä edustavat muun muassa seuraavia aloja: logistiikka, markkinointi- ja tietoala, sosiaali- ja terveysala, henkilöstöpalveluala, tietotekniikan palvelut, matkailu-, liikunta- ja kulttuuripalvelut sekä taloushallinto. ERTO on osa Toimihenkilökeskusjärjestö STTK:ta.

SuPer, Tehy ja ERTO: Ylityö- ja vuoronvaihtokielto yksityiselle sosiaalipalvelualalle – vaikutuksia mm. hoiva-alan yrityksiin, kotipalveluun ja varhaiskasvatukseen21.6.2022 11:00:00 EEST | Tiedote

SuPer, Tehy ja ERTO julistavat ylityö- ja vuoronvaihtokiellon yksityiselle sosiaalipalvelualalle. Se koskee koko sopimusalaa, muun muassa yksityisiä hoiva-alan yrityksiä, kotipalvelua ja varhaiskasvatusta. Kielto alkaa tiistaina 21.6.2022 klo 12.00. Toimenpiteellä halutaan vauhdittaa neuvotteluja Hyvinvointiala HALI ry:n kanssa, sillä neuvottelut eivät ole edenneet toivotusti. Kielto päättyy perjantaina 1.7.2022 klo 23.59, jonka jälkeen työtaistelutoimia voidaan tarvittaessa jatkaa. Sote ry edustaa selvästi valtaosaa yksityisen sosiaalipalvelualan työntekijöistä.

SuPerin, Tehyn ja ERTOn kysely: Heikentyneet työolot ja pieni palkka syy hoitajapulaan yksityisellä hoiva-alalla16.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Hoitajapula on vakava myös yksityisellä hoiva-alalla ja varhaiskasvatuksessa, kertovat ammattiliitot SuPer, Tehy ja ERTO. Liitot selvittivät jäsentensä työhyvinvointia huhti-toukokuussa. Kyselyn mukaan halu vaihtaa alaa on korkea ja jopa kaksi kolmasosaa vastaajista on miettinyt alan vaihtamista kokonaan pois sote-sektorilta tai varhaiskasvatuksesta. Palkankorotukset koetaan tärkeimmäksi alan pito- ja vetovoimatekijäksi.