Toimiiko vanha riisiniksi, jos kännykkä putoaa mökkilaiturilta veteen? DNA listaa parhaat tavat pelastaa kovia kokenut puhelin

Kesällä puhelin löytää paikkansa yhä useammin esimerkiksi sortsien taskusta. Samalla kasvaa sen todennäköisyys, että laite putoaa maahan tai muulle kovalle pinnalle. Kesäloman tullen moni myös paistattelee päivää laiturilla tai veneillen, jolloin puhelin on vaarassa pulahtaa järveen. DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko käy läpi riskit, joille puhelin voi kesällä altistua ja kertoo, mitä jokainen voi tehdä puhelimensa pelastamiseksi.

Moni käytössä oleva matkapuhelin kokee ennen pitkää kolhun. Useimmin sydämentykytysten syynä on puhelimen tippuminen taskusta tai lipsahtaminen kädestä. Riski on olemassa esimerkiksi lasten vauhdikkaissa kesäleikeissä. DNA:n ja Nepan yhteistyössä tekemän koululaistutkimuksen mukaan suomalaisten lasten ja nuorten puhelin uusitaan useimmin juuri rikkoutumisen vuoksi. Yli puolet (52 %) suomalaislasten ja -nuorten vanhemmista kertoo, että uusi puhelin hankitaan aiemman puhelimen rikkoontumisen vuoksi tai siitä syystä, ettei puhelin toiminut enää kunnolla.

Puhelimet kestävät iskuja verrattain hyvin, mutta huonolla tuurilla pienikin kolhu saattaa aiheuttaa matkapuhelimelle ison vahingon: joskus puhelimen tipahtaminen matollekin riittää rikkomaan sen. DNA Kaupan toimitusjohtajan Sami Aavikon mukaan puhelimen putoamisen yhteydessä kärsii yleensä näyttö.

”Sopivassa kulmassa osunut kolaus ei välttämättä riko näyttöä kokonaan, ja moni jatkaa puhelimen käyttöä kosmeettisesta viasta huolimatta. Tässä kuitenkin piilee se vaara, että seuraavan kerran, kun puhelimelle kaatuu mehua tai muuta nestettä, se sujahtaa säröistä sisään ja rikkoo laitteen kokonaan. Säröytynyt näyttö kannattaa siis korjauttaa, vaikka puhelin toimisikin”, Aavikko sanoo.

”Ja vaikka näyttö selviäisikin pudotuksesta ehjänä, voi putoaminen silti vaikuttaa vedenkestäväksi ilmoitetun puhelimen tiiveyteen etenkin, jos puhelimen runkoon tai reunaan tulee näkyvä jälki. Tällöin puhelimelle aiheutunut vesivahinko ei useinkaan enää kuulu valmistajan tarjoaman takuun piiriin. Ajan kanssa ongelmaksi saattaa muodostua myös akku, joka ei enää lataudu täyteen tai purkaa latauksensa aivan liian nopeasti”, Aavikko lisää.

Toimi näin, jos puhelin kastuu

Kovakin betoni antaa anteeksi enemmän kuin vesi, sillä läpitunkeutuva kosteus on laitteelle kohtalokasta. Jos vesistöön pudonneen puhelimen ylipäätään onnistuu kalastamaan kuiville, se ei välttämättä enää tokene pelastusyrityksistä huolimatta. Suolainen merivesi on laitteelle kaikkein kohtalokkainta.

”Jos puhelin pulahtaa mereen, saattaa suolavesi hapettaa laitteen komponentit. Tällöin pelastusyritys alkaa siten, että puhelimen upottaa makeaan veteen ja huuhtelee suolaveden pois”, Aavikko kertoo.

Puhelimen pudottua veteen saattaa ensimmäisenä pelastusyrityksenä tulla mieleen vanha riisiniksi. Se perustuu siihen, että puhelimen upottamisen riisiin ajatellaan imevän kosteutta laitteesta ja edesauttavan sen kuivumista.

”Vaikka riisi saattaakin sitoa puhelimeen imeytynyttä kosteutta, voi siitä olla myös haittaa. Riisistä voi irrota hienojakoista pölyä, joka päätyy puhelimen sisään kosteuttakin herkemmin. Tämä voi ilmetä myöhemmin puhelimen näytön luettavuuden heikentymisenä. Ehdottomasti parempi ratkaisu olisi vaikkapa silikageeli, mutta sen puutteessa puhelimen voi myös jättää pöydälle lämpimään paikkaan kuivumaan. Myös laitteen ravistelua tulee välttää, sillä sen seurauksena vesi voi mennä syvemmälle puhelimen rakenteisiin”, Aavikko selventää.

”Pulahduksen jälkeen voi lisäksi olla kova kiusaus saada puhelin kuivaksi mahdollisimman nopeasti, mutta sitä ei missään nimessä saa laittaa lämpimän saunan lauteille tai hiustenkuivaajan alle. Lämpö voi ylikuumentaa liitäntöjä, irrottaa laitteen liimauksia tai rikkoa sen komponentteja”, Aavikko jatkaa.

Pulahduksen jälkeen tärkeintä on katkaista puhelimesta virta, pyyhkiä laite päällisin puolin kosteutta imevällä liinalla sekä irrottaa ja kuivata akku ja SIM-kortti, mikäli mahdollista. Puhelinta ei saa käynnistää eikä ladata kahteen vuorokauteen kastumisen jälkeen. Jos laite ei senkään jälkeen toimi, se kannattaa toimittaa huoltoon, jossa varmistetaan puhelimen vauriot ja vaihdettavien osien tarve.

"Onneksi yhä suurempi osa puhelimista on IP-luokitukseltaan kostuden- tai vedenkestäviä. Jos puhelin on vedenkestävä, ei ole tarpeen tehdä sen ihmeellisempiä pelastustoimia, vaikka se veteen livahtaisikin. Antaa kuivua vain", Aavikko kertoo.

Älä laita kuumaa puhelinta jääkaappiin

Kesähelteillä saattaa käydä niinkin, että puhelin unohtuu turhan pitkäksi aikaa suoran auringonvalon armoille. Tällöin vaarana on laitteen ylikuumeneminen, jonka korjaamiseksi Aavikko ei kuitenkaan suosittele tehostettua viilennystä.

”Kriittinen lämpötilaraja älylaitteella menee noin 50 asteessa, jolloin toiminnot voivat alkaa kärsiä ja häiriöriski kasvaa. Korkea lämpötila voi aiheuttaa esimerkiksi akun lämpölaajenemista. Ei kuitenkaan ole suotavaa laittaa ylikuumentunutta puhelinta jääkaappiin tai kylmäkallen päälle, sillä suuret lämpätilaerot saattavat aiheuttaa kosteuden tiivistymisen vääriin paikkoihin. Paras tapa laitteen viilentämiseen on käytön lopettaminen hetkeksi asettamalla puhelin suojaan varjoisaan paikkaan. 10–15 minuuttia auttaa usein jo kummasti”, Aavikko neuvoo.

”Puhelimen lämpöä laskeakseen on tärkeää myös ottaa puhelimelta takki pois päältä, eli jos puhelin on kiedottu johonkin suojakoteloon, on se syytä poistaa”, Aavikko kuvailee.

SquareTrade-täysturva tuo lisäsuojan

Kaikkea ei kuitenkaan voi ennakoida, minkä takia uusi puhelin kannattaa vakuuttaa hankkimalla siihen oston yhteydessä SquareTrade-täysturva tai -laiteturva DNA Kaupasta tai DNA:n myynti- ja asiakaspalvelun kautta.

”SquareTrade-laiteturva korvaa tapaturmasta matkapuhelimelle tai tabletille aiheutuneen vahingon, jos se johtuu ulkoisesta, äkillisestä ja odottamattomasta tapahtumasta, joka estää laitteen toiminnan. Täysturva korvaa myös laitteen katoamisen tai varkauden”, Aavikko kertoo.

DNA:n ja Nepan yhteistyössä tuottama tutkimus tuotettiin online-paneelissa 10.–18. helmikuuta 2022. Tutkimukseen vastasi tuhat 5–16-vuotiaiden lasten vanhempaa. Vuosittain tehtävässä tutkimuksessa selvitetään, miten suomalaiset lapset ja nuoret käyttävät puhelinta sekä mitkä tekijät vaikuttavat sen hankintaan ja käyttöön.

Sami Aavikko, toimitusjohtaja, DNA Kauppa, DNA Oyj, puh. 044 044 3069, sami.aavikko@dna.fi

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Yhteisverkon 5G laajenee Imatralle – Kaupungin edustaja: ”Hyvät yhteydet ovat tärkeitä imatralaisille ja paikallisille yrittäjille”2.8.2022 08:15:00 EEST | Tiedote

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy (SYV) rakentaa uutta kattavaa 5G-verkkoa Pohjois- ja Itä-Suomeen yhteistyössä Nokian kanssa. Elokuussa rakentaminen jatkuu Imatralla. Laadukkaammista yhteyksistä hyötyvät niin asukkaat, lomailijat kuin yritykset. 5G-verkon rakentaminen parantaa myös Imatran 4G-yhteyksiä.

DNA’s annual School Survey reveals various phenomena relating to how children get and use phones. This year’s survey shows, among other things, that parents of children in various age groups are concerned about the extent to which they should restrict and monitor their children’s use of digital devices, what content is appropriate for their children and how much screen time they should be allowed. According to Vilhelmiina Wahlbeck, SVP, Communications, Sustainability & Brand Development at DNA, the key is to spend time with your children to teach them. It is adults’ responsibility to lead children safely into the digital world.

DNA:n vuosittain teettämästä Koululaistutkimuksesta nousee esiin erilaisia lapsien puhelimen käyttöön ja hankintaan liittyviä ilmiöitä. Tämän vuoden tutkimuksesta selviää muun muassa, että digilaitteiden käytön rajoittaminen ja valvonta sekä sopiva sisältö ja ruutuaika pohdituttavat eri-ikäisten lasten vanhempia. DNA:n vastuullisuudesta, viestinnästä ja brändin kehityksestä vastaavan Vilhelmiina Wahlbeckin mukaan avainsana on yhdessä opettelu, sillä aikuisen tehtävä on johdattaa lapsi digimaailmaan.

An ICE contact may speed up the process of contacting your family in an emergency — how to set it up on your phone so that it can be used11.7.2022 09:00:00 EEST | Press release

Do you have a letter combination ICE written in front of a family member’s name in your phone’s address book? Perhaps you have thought that by marking the In Case of Emergency contact in this way, you make the work of authorities easier in an emergency where, for example, you are unconscious. Wrong — modern phones are so well protected that emergency personnel are not able to unlock your phone in order to access the contact data on your phone. Cedric Kamtsan, Vice President, Mobile Business at DNA, explains how to set up an ICE contact on your phone so that it can be viewed without unlocking.