Toimintakeskus Heikkilä aloittanut toimintansa Kirkkonummella

Rinnekoti on avannut uuden toimintakeskuksen Kirkkonummelle tammikuun alussa. Toimintakeskus Heikkilässä järjestetään päiväaikaista toimintaa kehitysvammaisille ja autismikirjon henkilöille. Uudessa yksikössä toimintaa kehitetään vastaamaan asiakkaiden tavoitteita ja toiveita joko yksilöllisenä tai ryhmämuotoisena toimintana.

Toiminnan tavoitteena on tukea asiakkaita entistä itsenäisempään elämään. Osalla se voi tarkoittaa opinto- ja työpoluille siirtymistä vaihe vaiheelta, toisille taas vähenevää tuen tarvetta ja itsenäisempää elämänhallintaa.

- Toimintakeskuksessa on käytössä viikko-ohjelma, joten päivien kulku on hyvin strukturoitunut. Toimintojen sisällöt vaihtelevat kuitenkin päivittäin sen mukaan, mitkä ovat asiakkaan tavoitteet ja omat toiveet. Asiakas tekee itse valintoja päivittäin, Heikkilän palveluyksikön johtaja Sini Lindell kertoo.

Granberg toivoo ja uskoo, että Heikkilään muodostuu sellainen yhteisö, jonne kaikkien on mukava tulla ja olla, ja josta jokaiselle löytyy ystäviä.

- Toimiva yhteisö myös tukee jokaista elämässä eteenpäin, Lindell toteaa.

Yksikössä työskentelee moniammatillinen tiimi, jolla on erityisosaamisena erityisen vahvan tuen asiakkaiden kohtaaminen ja tukeminen.

- Jokaisella asiakkaalla on oma tapansa kommunikoida ja olla vuorovaikutuksessa. Jokainen heistä myös kohdataan yksilöllisesti juuri hänen omalla kommunikaatio- ja vuorovaikutustavallaan. Heikkilässä henkilöstön osaaminen puhetta tukeviin ja korvaaviin menetelmiin on hyvä, työllistymistä ja osallisuutta tukevien palveluiden palvelualuejohtaja Satu Granberg kertoo.

Toimintakeskuksen tilat on suunniteltu vastaamaan erityisen vaativan tuen asiakkaita ja sisutuksessa on huomioitu erityisesti aistipoikkeamien tuomat erityiset tarpeet. Tilat sijaitsevat katutasossa, mikä mahdollistaa helpon kulkemisen. Oma aidattu piha tuo turvallisen mahdollisuuden ulkoiluun ihan yksikön läheisyydessä.​

Rinnekoti on Suomen suurin yksityinen kehitysvamma-alan toimija ja Suomen neljänneksi suurin hoiva-alan yritys. Rinnekodin palvelut on suunnattu kaikenikäisille vammaisuudesta, pitkäaikaisesta sairaudesta tai muusta syystä erityistä tukea tarvitseville sekä heidän perheille ja omaisille. Asiakkaina ovat myös palveluja ostavat tahot, kuten kunnat. Rinnekoti tarjoaa asumisen, terveydenhuollon ja kuntoutuksen sekä työn ja osallisuuden palveluita. Palveluita käyttää noin 3 500 asiakasta 60 kunnasta. Liikevaihtomme noin noin 80 miljoonaa euroa. Työllistämme yli 1100 sosiaali- ja terveysalan ammattilaista pääasiassa Uudellamaalla. Rinnekodin työtä ohjaavat arvot ovat hyvä elämä, asiantuntijuus ja lähimmäisyys.

Lue lisää julkaisijalta Rinnekoti-Säätiö

Pilottitutkimus vahvisti: Digitaalinen tunnetilan ja stressitasojen mittaaminen yhdistettynä videotutkimukseen antoi syvempää asiakasymmärrystä28.8.2018 09:04:14 EESTTiedote

Rinnekoti ja Sailer Oy käynnistivät toukokuussa 2018 ainutlaatuisen pilottitutkimuksen, jossa yhdistettiin digitaalinen tunteiden ja stressitasojen mittaaminen videografiseen laadulliseen tutkimukseen. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää paremmin asiakkaan tunteita ja sitä kautta luoda parempaa asiakasymmärrystä. Tutkimuksessa käytettiin viikon ajan älysormusta*, joka mittasi sympaattisen hermoston toimintaa. Pilotti-tutkimuksessa mukana oli kolme vaikeasti kehitysvammaista henkilöä, jotka kommunikoivat varhaisen vuorovaikutuksen keinoin** ja kuusi heidän kanssaan työskentelevää ohjaajaa. Pilottitutkimus nosti esiin arvokasta tietoa hoitohenkilökunnan sekä vaikeasti kehitysvammaisten henkilöiden, jotka eivät pysty kommunikoimaan puheella, tunteista, stressitasoista ja palautumisesta. Pelkkä kerätty data ei kuitenkaan riitä parantamaan henkilön elämänlaatua. Syvähaastattelemalla, analysoimalla ohjaajien pitämiä päiväkirjoja ja älysormuksen keräämää dataa, voidaan lisätä asiakasymmärrys

LEHDISTÖKUTSU: tiistaina 28.8. klo 8.30 Pilottitutkimuksen julkistustilaisuus - Digitaalinen tunnetilan ja stressitasojen mittaaminen yhdistettynä videotutkimukseen antoi syvempää asiakasymmärrystä.24.8.2018 10:39:18 EESTTiedote

Rinnekoti ja Oy Sailer käynnistivät toukokuussa 2018 ainutlaatuisen pilottitutkimuksen, jossa yhdistettiin älysormuksen avulla toteutettu digitaalinen tunne- ja stressitilan mittaaminen päiväkirjoihin, syvähaastatteluihin ja videografiseen tutkimukseen. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää paremmin ohjaajien ja kehitysvammaisten asiakkaiden tunne- ja stressitiloja.

LEHDISTÖKUTSU: Digitaalinen tunnetilan ja stressitasojen mittaaminen yhdistettynä videotutkimukseen antoi syvempää asiakasymmärrystä - Pilottitutkimuksen tulosten julkistus tiistaina 28.9.2018 klo 8.3022.8.2018 15:05:18 EESTTiedote

Maurinkoti avautui - oman näköinen elämä on tärkeää vaikeasti vammaisellekin henkilölle20.6.2018 10:24:03 EESTTiedote

Rinnekoti avasi uuden moni- ja vaikeavammaisten henkilöiden asumisyksikön Maurinkodin Alppikadulle, Rinnekodin alkujuurille. Maurinkodin 20 asiakasta pääsivät muuttamaan viime viikolla uuteen kotiinsa. Maurinkodissa eletään asiakkaiden näköistä elämää jokaisen yksilölliset tarpeet huomioiden. Yksikkö työllistää reilu parikymmentä sosiaali- ja terveysalan ammattilaista. Maurinkodin palveluesimies Taru Åkerfelt kertoo muuton jälkeisistä tunnelmista.

Perinnöllisyyslääkäri Helena Kääriäisen elämäntyötä juhlitaan ”Samanlaiset, erilaiset ja me muut” -seminaarissa29.5.2018 07:30:00 EESTTiedote

Professori Helena Kääriäinen on yksi Suomen perinnöllisyyslääketieteen edelläkävijöistä. Hän on tehnyt merkittävän uran perinnöllisten sairauksien parissa, minkä kunniaksi järjestetään juhlaseminaari ”Samanlaiset, erilaiset ja me muut”. Seminaari tuo yhteen asiantuntijoita eri aloilta pohtimaan erilaisuutta ja samanlaisuutta monista eri näkökulmista.