Toimistotyöläisten suosikkisarjakuva B. Virtanen siirtyy Otavalle

Ilkka Heilän luoma B. Virtanen -sarjakuva täyttää tänä vuonna 30 vuotta.

Ensimmäinen Otavan julkaisema albumi on nimeltään Ajasta jäljessä ja se ilmestyy elokuussa 2019.

B. Virtanen on satiiri erityisesti toimistotyöstä ja hierarkkiseen johtamiseen perustuvasta yrityskulttuurista. B. Virtanen -nimisestä päähenkilöstä kertova arkistrippi ilmestyy tällä hetkellä yli kolmessakymmenessä sanomalehdessä ja sunnuntaisarja viidessätoista. Aikakauslehti Seura julkaisee sille erikseen räätälöityä sunnuntaisarjaa.

”B. Virtanen aloitti suomalaisen strippisarjakuvan kultakauden, joka edelleen jatkuu sanomalehtien ja kokoelmien sivuilla”, Otavan toimitusjohtaja Pasi Vainio toteaa. ”B. Virtanen on suvereeni tutkielma arjen sankarista, jonka vastoinkäymisiin voimme eläytyä ja jonka epäonnelle saamme nauraa myötätuntoisesti.”

Toimistotyöläisten elämästä kertovat stripit ovat ilmestyneet suomalaisissa lehdissä vuodesta 1989 lähtien. Ensimmäinen B. Virtanen -albumi ilmestyi vuonna 1997 Arktisen Banaanin julkaisemana.

Ilkka Heilä

Otava julkaisee Erkki Liikasen kirjan syksyllä 20196.3.2019 12:26:11 EETTiedote

Erkki Liikanen kuvaa omaelämäkerrallisessa teoksessaan Suomen polkua sodan jaloista Euroopan unioniin. Matka välirauhasopimuksesta Euroopan unionin jäseneksi vei 50 vuotta ja 100 päivää, ja se oli ihmeellinen kasvutarina. Sodan päätyttyä syntyivät suuret ikäluokat, jotka muuttivat Suomea suuresti. Liikanen kuului heistä viimeisiin. Teoksessaan Olin joukon nuorin Liikanen kuvaa myös omaa matkaansa Mikkelin Lähemäeltä Helsinkiin ja edelleen Brysseliin. Kirjassa uskonnollisessa perheessä varttuva nuori mies käy läpi koettelemuksia, löytää elämänsä rakkauden ja lähtee mukaan politiikkaan. 1970- ja 1980-luvuilla Liikanen toimii SDP:n ja valtakunnan sisäpiirissä ja nousee sen jälkeen valtiovarainministeriksi ja suurlähettilääksi Brysseliin. Muistelmat ulottuvat vuoteen 1995, jolloin Suomi liittyi Euroopan unioniin ja Liikasesta tuli ensimmäinen suomalainen komissaari. Toinen osa seurannee, kun tehtävät Euroopassa ovat päättyneet. ”Kuuluin sodanjälkeisten sukupolvien nuorimpiin, ja siksi nämä