Toimistotyöläisten suosikkisarjakuva B. Virtanen siirtyy Otavalle

Ilkka Heilän luoma B. Virtanen -sarjakuva täyttää tänä vuonna 30 vuotta.

Ensimmäinen Otavan julkaisema albumi on nimeltään Ajasta jäljessä ja se ilmestyy elokuussa 2019.

B. Virtanen on satiiri erityisesti toimistotyöstä ja hierarkkiseen johtamiseen perustuvasta yrityskulttuurista. B. Virtanen -nimisestä päähenkilöstä kertova arkistrippi ilmestyy tällä hetkellä yli kolmessakymmenessä sanomalehdessä ja sunnuntaisarja viidessätoista. Aikakauslehti Seura julkaisee sille erikseen räätälöityä sunnuntaisarjaa.

”B. Virtanen aloitti suomalaisen strippisarjakuvan kultakauden, joka edelleen jatkuu sanomalehtien ja kokoelmien sivuilla”, Otavan toimitusjohtaja Pasi Vainio toteaa. ”B. Virtanen on suvereeni tutkielma arjen sankarista, jonka vastoinkäymisiin voimme eläytyä ja jonka epäonnelle saamme nauraa myötätuntoisesti.”

Toimistotyöläisten elämästä kertovat stripit ovat ilmestyneet suomalaisissa lehdissä vuodesta 1989 lähtien. Ensimmäinen B. Virtanen -albumi ilmestyi vuonna 1997 Arktisen Banaanin julkaisemana.

Ilkka Heilä

Alkuvuoden himotuimmat dekkariuutuudet ovat pian täällä15.1.2019 08:46Tiedote

Ruth Ware – Rouva Westaway on kuollut (juuri ilmestynyt) Jokaisella perheellä on salaisuutensa – joidenkin salaisuuksien vuoksi ollaan valmiita vaikka tappamaan. Kansainvälisten bestsellerlistojen huippunimi Ruth Ware valloittaa uudella psykologisella trillerillä. ”Loistava trilleri” – The Washington Post Lina Bengtsdotter – Francesca (juuri ilmestynyt) Taattua skandijännitystä Ruotsista! Francescan paras ystävä kuolee, eikä kukaan usko hänen väitteitään, ettei kuolinsyy olisikaan itsemurha. Sitten Francesca katoaa. 20 vuotta myöhemmin rikostutkija Charlie Lager päätyy selvittämättä jääneen tapauksen perässä takaisin lapsuutensa Gullspångiin. Stina Jackson – Hopeatie (vk 5) Uutta verta dekkaritähtien joukossa! Parhaan ruotsalaisen dekkarin palkinnon voittanut Hopeatie on esikoisdekkaristin napakymppi. Isä oli viimeinen, joka näki Linan elossa. Hän ajaa Pohjois-Ruotsia halkovaa Hopeatietä ja koluaa joka ikisen mökki- ja metsäautotien, tutkii hylättyjä maatiloja, umpeenkasvaneita pusikoi

Tervetuloa Otavan kevätpressiin14.1.2019 13:04Tiedote