Toimiva työelämäyhteistyö oppimisen ekosysteemeissä

Tutkimuskohteena työelämälähtöiset oppimisen ekosysteemit
Oppimisen ekosysteemin merkityksiä tarkasteltiin hankkeen tilaisuuksissa sekä kansainvälisissä ja kotimaisissa tieteellisissä konferensseissa. Lisäksi tehtiin systemaattisen kirjallisuushaku.
– eAMK-hankkeen toimijoiden ajatuksissa painottuivat erityisesti elinkeino- ja muun työelämän näkökulmat, joiden tueksi ajatukset digitaalisista ekosysteemeistä, liiketoimintaekosysteemeistä ja innovaatioekosysteemeistä luontevasti sopivat, tutkijat kertovat.
Oppimisen ekosysteemi -käsite pohjautuu käytännön tarpeeseen ymmärtää ammatillisen koulutuksen ja korkeakoulutuksen työelämäyhteistyön monimuotoisuutta sekä sen dynaamista ja interaktiivista luonnetta.
eAMK-toimijoiden kesken käsitteen määriteltiin tarkoittavan toimijoiden välisiä dynaamisia kokonaisuuksia, jotka edistävät työelämän käytänteiden ja opiskelijan kehittymistä.
Yllättävää oli, että kasvatustieteen tai ekologisen kestävyyden näkökulmat tulivat hyvin harvoin esille. Oppimisen ekosysteemi voidaan myös liittää käsitteen ekologiseen alkuperään ja ymmärtää mahdollisuudeksi selvitä uhkaavasta ekologisesta kriisistä oppimisen avulla. Ekosysteemin käsite voidaan ymmärtää myös yhdeksi tavaksi edistää viime aikoina poliittiseen puheeseen noussutta jatkuvan oppimisen ideaa.
Työelämäyhteistyötä moniottelijan asenteella
Laajan haastatteluaineiston avulla selvitettiin, mistä koostuvat hyväksi koetut työelämäläheiset käytännöt ammattikorkeakouluissa. Kuvaavaa näille käytännöille oli opiskelijoiden sekä opettajien yhdessä työskentely työelämästä lähtöisin olevassa tehtävässä tai toimeksiannossa.
– Hyväksi koettu työelämäläheinen koulutus pohjautuu yhteisölliseen oppimiseen koulutuksen ja työelämän rajapinnalla, summaavat tutkijat.
Ammattikorkeakouluopettajien työelämäosaaminen oli tarkastelluissa käytännöissä keskiössä, ja siitä kerättiin lisäaineisto yhdessä Opetusalan ammattijärjestön kanssa. Kyselyyn vastanneet ammattikorkeakouluopettajat olivat kokeneet työelämäyhteistyön lisääntyneen viimeisen viiden vuoden aikana ja viidennes koki tämän työn kuormittavana. Korkeakoulun ja työelämän erilaiset toimintakulttuurit ja -tavat sekä aikaan liittyvät resurssit lisäsivät kuormittumista. Toisaalta työelämäyhteistyö mahdollistaa uuden oppimista ja oman osaamisen sekä opetuksen kehittämisen. Samoin se antoi opettajalle mahdollisuuden päivittää tietojensa ajankohtaisuutta ja -tasaisuutta alansa työelämästä sekä luoda ja ylläpitää verkostojaan työelämän kanssa.
eAMK-työn muita tuloksia ammattikorkeakouluissa:
- 2019 CampusOnline.fi portaalissa 23 ammattikorkeakoulua, 1308 opintojaksoa ja 109 955 suoritettua opintopistettä
- Verkkototeutusten laatukriteerit on otettu käyttöön kaikissa ammattikorkeakouluissa
- eOpintopalvelut toimintamallia hyödynnetään 6 ammattikorkeakoulussa
- Valtakunnalliseen digipedagogiseen valmennukseen osallistui n. 160 opettajaa ja ammattikorkeakoulujen omiin valmennuksiin yli 750 opettajaa
- Oppimisanalytiikan cMOOC -opintojaksolle osallistui yli 500 osallistujaa ja opintojakso jatkuu APOA-hankkeen ylläpitämänä
- Digistarttipaketit opiskelijoille ovat käytössä 12 ammattikorkeakoulussa
- Digiohjauksen polku ja materiaalit ovat käytössä 9 ammattikorkeakoulussa
- Digimentoroinnin toimintamallit ja digimentoroinnin laatukriteerit opiskelijan, korkeakoulun ja työelämän näkökulmista ovat käytössä 5 ammattikorkeakoulussa
- Kuusi osaamismerkkiä, joita 5 ammattikorkeakoulua hyödyntää osana omia merkkejään
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anne Virtanen, yliopistotutkija
etunimi.sukunimi@jyu.fi
p. 040 805 4923
Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos
Rika Nakamura, projektikoordinaattori
etunimi.sukunimi@jamk.fi
p. 050 524 0725
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Kirsi Häkämiesviestintäsihteeri
Puh:040 805 4249viestinta@jyu.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Suomen entinen Venäjän-suurlähettiläs Hannu Himanen pitää yleisöluennon Suomen turvallisuudesta ja Venäjän tavoitteista Ukrainassa31.10.2025 14:00:15 EET | Tiedote
Suomen entinen Venäjän-suurlähettiläs Hannu Himanen kertoo Venäjän Ukrainaa vastaan käymän sodan taustoista ja Venäjän tavoitteista kaikille avoimella yleisöluennolla Jyväskylän yliopistossa torstaina 6.11. Luento on osa informaatioteknologian tiedekunnan Turvallisuuden ja tiedustelun studia generalia -sarjaa ja sen järjestämistä on tukenut Maanpuolustuksen kannatussäätiö. Luentoa voi seurata Agora-rakennuksessa tai etänä YouTubessa.
Jari Kaukua ja Otso Ovaskainen valittiin akatemiaprofessoreiksi30.10.2025 14:30:00 EET | Tiedote
Kaksi Jyväskylän yliopiston tutkijaa sai arvostetun akatemiaprofessorin rahoituksen kaudelle 1.1.2026-31.12.2031. Akatemiaprofessuurin saivat filosofian professori Jari Kaukua sekä matemaattisen ja tilastollisen ekologian professori Otso Ovaskainen.
Jyväskylän yliopiston IT-tiedekunnan uusi kyberturvallisuuden professori Markus Miettinen kertoo tekoälyn tuovan mukanaan uudenlaisia tietoturvauhkia30.10.2025 09:01:14 EET | Tiedote
Lokakuussa Jyväskylän yliopistossa kyberturvallisuuden professorina aloittanut Markus Miettinen keskittyy erityisesti teknisen kyberturvallisuuden opetukseen ja tutkimukseen. Miettinen painottaa tietoturvan kokonaisvaltaista ymmärtämistä ja kehottaa meitä huolehtimaan henkilökohtaisessa tietoturvassa perusasioista.
Kun lapsi itkee yöllä, kuka nousee? Tutkimus tarkastelee isien roolia vanhemmuuden yövuorossa30.10.2025 07:02:00 EET | Tiedote
Riittävä ja yhtenäinen yöuni on keskeinen tekijä ihmisen hyvinvoinnille, mutta harvinaista herkkua useille pienten lasten vanhemmille. Kuka saa nukkua, kun lapsi itkee yöllä? Tuore tutkimus tuo tietoa sitä, miltä vanhemmuuden roolijako näyttää, kun katse kääntyy myöhäisiin iltoihin, öihin ja varhaisiin aamuihin.
Jyväskylän yliopiston dekaanit kaudelle 2026–2029 valittu29.10.2025 14:01:29 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston rehtori Jari Ojala on nimennyt tiedekuntaneuvostoja kuultuaan Jyväskylän yliopiston tiedekuntien dekaanit toimikaudeksi 1.1.2026–31.12.2029. Valituista dekaaneista kaksi jatkaa nykyisessä tehtävässään ja neljä on uusia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
