Toimivan verojärjestelmän suunnittelu edellyttää tutkimustietoa verotuksen vaikutuksista

Luotettavimpien tutkimusten perusteella ansiotuloverotuksen vaikutukset työntekoon ovat melko pieniä. Polttoaineverotuksen vaikutuksissa tutkimustieto nostaa puolestaan esille oikeudenmukaisuuskysymykset. Verotutkimuksen huippuyksikkö tuottaa tietoa vero- ja tulonsiirtojärjestelmän suunnittelun tueksi.

Verojärjestelmä vaikuttaa merkittävästi koko talouden toimintaan. Suomessa kerätään veroja ja sosiaaliturvamaksuja noin 100 miljardia euroa vuodessa.

Verotuloilla rahoitetaan hyvinvointipalvelut ja verotuksella voidaan myös pyrkiä suoraan lievittämään merkittäviä yhteiskunnallisia haasteita, kuten eriarvoisuuden kasvua sekä ympäristöongelmia. Toisaalta verotus voi myös haitata talouden toimintaa esimerkiksi vähentämällä työnteon kannusteita.

Verotutkimuksen huippuyksikkö tuottaa tutkimustietoa muun muassa siitä, miten verotus ja sääntely vaikuttavat yksilöihin, yritystoimintaan ja laajemmin yhteiskuntaan.

”Luotettava tieto verotuksen vaikutusten suuruudesta on välttämätöntä, jotta voidaan suunnitella verojärjestelmä, joka saavuttaa verotuksen tavoitteet mahdollisimman pienillä yhteiskunnallisilla kustannuksilla”, huippuyksikön johtaja, professori Kaisa Kotakorpi tiivistää.

Eräänä verojärjestelmän ydinkysymyksenä on se, millainen tuloverotuksen rakenteen ja tason tulisi olla hyvinvointivaltion rahoittamisessa.

”Ansiotuloverotuksen vaikutukset työntekoon ovat luotettavimpien tutkimusten perusteella melko pieniä. Tuloverotuksen alentaminen ei todennäköisesti rahoita itse itseään, vaan vähentäisi verotuloja. Myöskään korkean verotuksen vaikutukset maastamuuttoon eivät muuta tätä päätelmää”, Kotakorpi toteaa.

”Hyödykeverotuksessa yhtenäinen arvonlisävero on puolestaan tutkimustiedon perusteella hyvä ratkaisu. Väliaikaiset arvonlisäveron alennukset eivät ole tehokkaita ja ne voivat johtaa hintojen nousuun pidemmällä aikavälillä”, Kotakorpi jatkaa.

Liikenteen päästövähennystavoitteiden saavuttaminen vaatii uusia toimia – myös verotuksessa

Ilmastotavoitteiden saavuttamisessa liikennepolitiikka on keskeisessä roolissa. Vaikka sähköautojen lukumäärä on noussut viime aikoina, edelleen valtaosa uusista rekisteröidyistä ajoneuvoista on muita kuin sähköautoja. Lisäksi sähköautojen osuus kaikista liikenteessä olevista autoista on hyvin pieni.

”Liikenteen sähköistymistä voidaan pyrkiä edistämään infrastruktuuri-investoinneilla tai erilaisilla tuilla, mutta näiden keinojen tehokkuudesta on vielä todella vähän tutkimustietoa”, Kotakorpi kertoo.

Päästöjä voidaan pyrkiä hillitsemään polttoaineverotuksellakin. Professorin mukaan oikeudenmukaisuuskysymysten ratkaiseminen on kuitenkin avainasemassa hyväksyttävän ympäristöpolitiikan suunnittelussa.

”Uuden tutkimustiedon mukaan polttoaineverotuksen taakka ei jakaudu tasaisesti eri alueiden tai tuloryhmien välillä, sillä matalan tulotason ja syrjäseutujen asukkaat kantavat polttoaineveroista suuremman osan.”

Huippuyksikköohjelmat ovat suomalaisen tutkimuksen menestystarinoita

Suomen Akatemian uusissa huippuyksiköissä yhdistyvät kiinnostavalla tavalla erilaiset tieteelliset näkökulmat ja potentiaali merkittävään tieteen uudistamiseen. Huippuyksiköiden työssä keskeistä on tutkimuksen tiedeyhteisön ulkopuolelle ulottuva vaikuttavuus sekä se, että huippuyksikön tutkijat ja aihe tuovat uutta Suomen tieteeseen.

Tutkimuksen huippuyksiköt kuuluvat oman tieteenalansa kansainväliseen kärkeen tai ovat lähellä sitä. Huippuyksiköiden laajat tutkimuskokonaisuudet uudistavat tutkimusta, kehittävät luovia tutkimusympäristöjä ja innovaatioita sekä kouluttavat uusia lahjakkaita tutkijoita suomalaiseen tutkimus- ja elinkeinoelämään.

Huippuyksiköitä rahoittavat Suomen Akatemia, yliopistot ja tutkimuslaitokset. Lisäksi yksiköt saavat rahoitusta useista muista lähteistä. Vuosien 2022─2029 huippuyksikköohjelmassa on mukana 11 yksikköä. Näissä työskentelee tutkimusryhmiä 11 yliopistosta tai tutkimuslaitoksesta. Akatemia on varautunut rahoittamaan huippuyksikköohjelmaa 101 miljoonalla eurolla.

• Huippuyksikköohjelmat
  • johtava tiedeasiantuntija Maiju Gyran, p. 029 533 5015, etunimi.sukunimi(at)aka.fi
  • yleiset tiedustelut: coe(at)aka.fi

Suomen Akatemia rahoittaa korkealaatuista tieteellistä tutkimusta, toimii tieteen ja tiedepolitiikan asiantuntijana sekä vahvistaa tieteen ja tutkimustyön asemaa yhteiskunnassa. Pyrimme toiminnassamme siihen, että suomalainen tutkimus uusiutuu, monipuolistuu ja kansainvälistyy. Luomme edellytyksiä tutkijankoulutukselle ja tutkijanuralle, kansainvälistymiselle ja tutkimustulosten hyödyntämiselle. Katamme kaikki tieteen ja tutkimuksen alat. Vuonna 2022 rahoitamme tutkimusta 468 miljoonalla eurolla. Akatemia toimii opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla.

Forskningsinfrastrukturer får finansiering från Finlands Akademi1.2.2024 10:05:10 EET | Tiedote

Kommittén för forskningens infrastrukturer vid Finlands Akademi har beviljat elva projekt drygt 22 miljoner euro i finansiering för att bygga och utveckla nationella och internationella forskningsinfrastrukturer. Det här är de andra och sista delbesluten om FIRI 2023-utlysningen. Totalt beviljade Akademin över 52 miljoner euro inom utlysningen. FIRI-finansieringen stöder uppbyggnad och utveckling av högklassiga forskningsinfrastrukturer, som lägger grunden för genomslagskraftig forskning, utveckling och innovation.

Suomen Akatemialta huomattava rahoitus tutkimusinfrastruktuureille1.2.2024 10:05:10 EET | Tiedote

Suomen Akatemian tutkimusinfrastruktuurikomitea on myöntänyt rahoituksen 11 hankkeelle kansallisten ja kansainvälisten tutkimusinfrastruktuurien rakentamiseen ja kehittämiseen. Yhteensä rahoitusta myönnettiin yli 22 miljoonaa euroa. Kyseessä ovat loput FIRI 2023 -tutkimusinfrastruktuurihaun päätöksistä. Kokonaisuudessaan FIRI2023 -haussa tutkimusinfrastruktuurihankkeille myönnettiin yli 52 miljoonaa euroa. FIRI-rahoituksella tuetaan korkeatasoisten tutkimusinfrastruktuurien rakentamista ja kehittämistä vaikuttavan TKI-toiminnan perustana.

Research infrastructures receive major funding from Research Council of Finland1.2.2024 10:05:10 EET | Press release

The Finnish Research Infrastructure Committee at the Research Council of Finland has awarded eleven projects more than 22 million euros in funding to build and upgrade national and international research infrastructures. This was the second and last set of decisions on the FIRI 2023 call. The funding granted under the call totals more than 52 million euros. FIRI funding supports the establishment and upgrading of high-quality research infrastructures, which lay a solid foundation for high-impact research, development and innovation.