Toimivan verojärjestelmän suunnittelu edellyttää tutkimustietoa verotuksen vaikutuksista

Luotettavimpien tutkimusten perusteella ansiotuloverotuksen vaikutukset työntekoon ovat melko pieniä. Polttoaineverotuksen vaikutuksissa tutkimustieto nostaa puolestaan esille oikeudenmukaisuuskysymykset. Verotutkimuksen huippuyksikkö tuottaa tietoa vero- ja tulonsiirtojärjestelmän suunnittelun tueksi.

Verojärjestelmä vaikuttaa merkittävästi koko talouden toimintaan. Suomessa kerätään veroja ja sosiaaliturvamaksuja noin 100 miljardia euroa vuodessa.

Verotuloilla rahoitetaan hyvinvointipalvelut ja verotuksella voidaan myös pyrkiä suoraan lievittämään merkittäviä yhteiskunnallisia haasteita, kuten eriarvoisuuden kasvua sekä ympäristöongelmia. Toisaalta verotus voi myös haitata talouden toimintaa esimerkiksi vähentämällä työnteon kannusteita.

Verotutkimuksen huippuyksikkö tuottaa tutkimustietoa muun muassa siitä, miten verotus ja sääntely vaikuttavat yksilöihin, yritystoimintaan ja laajemmin yhteiskuntaan.

”Luotettava tieto verotuksen vaikutusten suuruudesta on välttämätöntä, jotta voidaan suunnitella verojärjestelmä, joka saavuttaa verotuksen tavoitteet mahdollisimman pienillä yhteiskunnallisilla kustannuksilla”, huippuyksikön johtaja, professori Kaisa Kotakorpi tiivistää.

Eräänä verojärjestelmän ydinkysymyksenä on se, millainen tuloverotuksen rakenteen ja tason tulisi olla hyvinvointivaltion rahoittamisessa.

”Ansiotuloverotuksen vaikutukset työntekoon ovat luotettavimpien tutkimusten perusteella melko pieniä. Tuloverotuksen alentaminen ei todennäköisesti rahoita itse itseään, vaan vähentäisi verotuloja. Myöskään korkean verotuksen vaikutukset maastamuuttoon eivät muuta tätä päätelmää”, Kotakorpi toteaa.

”Hyödykeverotuksessa yhtenäinen arvonlisävero on puolestaan tutkimustiedon perusteella hyvä ratkaisu. Väliaikaiset arvonlisäveron alennukset eivät ole tehokkaita ja ne voivat johtaa hintojen nousuun pidemmällä aikavälillä”, Kotakorpi jatkaa.

Liikenteen päästövähennystavoitteiden saavuttaminen vaatii uusia toimia – myös verotuksessa

Ilmastotavoitteiden saavuttamisessa liikennepolitiikka on keskeisessä roolissa. Vaikka sähköautojen lukumäärä on noussut viime aikoina, edelleen valtaosa uusista rekisteröidyistä ajoneuvoista on muita kuin sähköautoja. Lisäksi sähköautojen osuus kaikista liikenteessä olevista autoista on hyvin pieni.

”Liikenteen sähköistymistä voidaan pyrkiä edistämään infrastruktuuri-investoinneilla tai erilaisilla tuilla, mutta näiden keinojen tehokkuudesta on vielä todella vähän tutkimustietoa”, Kotakorpi kertoo.

Päästöjä voidaan pyrkiä hillitsemään polttoaineverotuksellakin. Professorin mukaan oikeudenmukaisuuskysymysten ratkaiseminen on kuitenkin avainasemassa hyväksyttävän ympäristöpolitiikan suunnittelussa.

”Uuden tutkimustiedon mukaan polttoaineverotuksen taakka ei jakaudu tasaisesti eri alueiden tai tuloryhmien välillä, sillä matalan tulotason ja syrjäseutujen asukkaat kantavat polttoaineveroista suuremman osan.”

Huippuyksikköohjelmat ovat suomalaisen tutkimuksen menestystarinoita

Suomen Akatemian uusissa huippuyksiköissä yhdistyvät kiinnostavalla tavalla erilaiset tieteelliset näkökulmat ja potentiaali merkittävään tieteen uudistamiseen. Huippuyksiköiden työssä keskeistä on tutkimuksen tiedeyhteisön ulkopuolelle ulottuva vaikuttavuus sekä se, että huippuyksikön tutkijat ja aihe tuovat uutta Suomen tieteeseen.

Tutkimuksen huippuyksiköt kuuluvat oman tieteenalansa kansainväliseen kärkeen tai ovat lähellä sitä. Huippuyksiköiden laajat tutkimuskokonaisuudet uudistavat tutkimusta, kehittävät luovia tutkimusympäristöjä ja innovaatioita sekä kouluttavat uusia lahjakkaita tutkijoita suomalaiseen tutkimus- ja elinkeinoelämään.

Huippuyksiköitä rahoittavat Suomen Akatemia, yliopistot ja tutkimuslaitokset. Lisäksi yksiköt saavat rahoitusta useista muista lähteistä. Vuosien 2022─2029 huippuyksikköohjelmassa on mukana 11 yksikköä. Näissä työskentelee tutkimusryhmiä 11 yliopistosta tai tutkimuslaitoksesta. Akatemia on varautunut rahoittamaan huippuyksikköohjelmaa 101 miljoonalla eurolla.

• Huippuyksikköohjelmat
  • johtava tiedeasiantuntija Maiju Gyran, p. 029 533 5015, etunimi.sukunimi(at)aka.fi
  • yleiset tiedustelut: coe(at)aka.fi

Suomen Akatemia rahoittaa korkealaatuista tieteellistä tutkimusta, toimii tieteen ja tiedepolitiikan asiantuntijana sekä vahvistaa tieteen ja tutkimustyön asemaa yhteiskunnassa. Pyrimme toiminnassamme siihen, että suomalainen tutkimus uusiutuu, monipuolistuu ja kansainvälistyy. Luomme edellytyksiä tutkijankoulutukselle ja tutkijanuralle, kansainvälistymiselle ja tutkimustulosten hyödyntämiselle. Katamme kaikki tieteen ja tutkimuksen alat. Vuonna 2022 rahoitamme tutkimusta 468 miljoonalla eurolla. Akatemia toimii opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla.

Nya programdirektörer för strategisk forskning22.6.2022 10:49:16 EEST | Tiedote

Rådet för strategisk forskning (RSF) valde nya programdirektörer den 21 juni 2022. Professor Juha Helenius från Helsingfors universitet valdes till programdirektör för FOOD-programmet (Mot ett hållbart, hälsosamt och klimatneutralt livsmedelssystem) och teamledare Mika Nieminen från Teknologiska forskningscentralen VTT Ab valdes till programdirektör för STEER-programmet (Det allmännas ändrande roll och möjligheter att styra samhällsutvecklingen).

SRC selects new programme directors for strategic research programmes22.6.2022 10:42:20 EEST | Press release

The Strategic Research Council (SRC) selected new programme directors on 21 June 2022. Professor Juha Helenius (University of Helsinki) was selected as the programme director of the FOOD programme (Towards a Sustainable, Healthy and Climate-Neutral Food System) and Team Leader Mika Nieminen (VTT Technical Research Centre of Finland Ltd) as the programme director of the STEER programme (The Changing Role of Public Authority and the Potential for Steering Society).

Strategisen tutkimuksen uudet ohjelmajohtajat valittu22.6.2022 09:49:33 EEST | Tiedote

Strategisen tutkimuksen neuvosto (STN) valitsi 21.6.2022 uudet ohjelmajohtajat ohjelmille Kohti kestävää, terveellistä ja ilmastoneutraalia ruokajärjestelmää (FOOD) ja Julkisen vallan muuttuva rooli ja yhteiskunnan ohjaamisen mahdollisuudet (STEER). FOOD-ohjelman ohjelmajohtajaksi valittiin professori Juha Helenius Helsingin yliopistosta ja STEER-ohjelman ohjelmajohtajaksi tiimipäällikkö Mika Nieminen Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:stä.