Toisen asteen maksuttomuus on myös korkeakoulutuksen saavutettavuuden edellytys

Suomessa toisen asteen koulutus on pitkään ollut tosiasiallinen peruskoulutusaste. Nykyään pelkällä peruskoululla on lähes mahdoton saada työtä ja näiden paikkojen määrä vähenee entisestään. Korkeakoulutututkinnon suorittaneiden määrä Suomessa laskee tasaiseen tahtiin ja korkeakoulutettujen osuus väestöstä on jo alle OECD-maiden keskiarvon.

Näiden tilastojen valossa toisen asteen koulutuksen kustannukset opiskelijoille ovat suorastaan hälyttävät. Esimerkiksi lukion käymisen kustannukset saattavat nousta 2600 euroon. Suomen lukiolaisten liiton selvityksen mukaan 60 prosentille perheistä kustannukset aiheuttavat taloudellisia haasteita. Toisen asteen hintalappu paitsi aiheuttaa päänvaivaa, rajaa myös myöhempiä koulutusmahdollisuuksia: lähes kymmenesosalla opiskelijoista taloudellinen tilanne vaikuttaa opiskelupaikan valintaan toisella asteella.

Suomen koulutuspolku on raivauksen tarpeessa. Hyvin koulutettu väestö on pienelle maalle menestymisen elinehto, eikä meillä ole varaa rajata opiskelijoidemme koulutuspolkua jo ennen toiselle asteelle pääsemistä. Jokaisella opiskelijalla tulee olla mahdollisuus osallistua suomalaiseen koulutuspolkuun riippumatta omista tai perheensä tuloista. Vanhempien koulutus ja sosioekonominen asema vaikuttavat vieläkin suuresti koulutusvalintoihin, eikä toinen aste voi jäädä nykyisenkaltaiseksi pullonkaulaksi joka rajoittaa entisestään korkeakoulujen saatavuutta. Tässä valossa vaikuttaakin käsittämättömältä, että nuorten toisen asteen maksuttomuuden puolesta tekemä aloite kaadetaan muotoseikkoihin.

Tiistaina 26.2. demariopiskelijat marssivat yhdessä nuorten ja opiskelijoiden kanssa kansalaistorille osoittamaan mieltään toisen asteen maksuttomuuden puolesta. Tule paikalle osoittamaan tukesi maksuttomalle toiselle asteelle!

Topi Kytölehto

topi.kytölehto@sonk.f

Topi KytölehtoPuheenjohtaja

SONK ry:n puheenjohtaja. Suomen historian aineenopettaja-opiskelija Jyväskylästä, jota innostaa tasa-arvo, sivistys, liikunta ja flamenco.

+358509115304topi.kytolehto@sonk.fi

Hakijat pidettävä ajantasalla opiskelijavalinnan muutoksista16.4.2020 12:06:15 EESTTiedote

Korkeakoulut tiedottivat viime viikolla opiskelijavalinnan muuttumisesta, sillä vallitseva koronatilanne estää perinteisten valintakokeiden järjestämisen. Päätös oli terveydellisestä näkökulmasta järkevä ja odotettu mutta tuli varsin myöhään etenkin huhtikuussa järjestettävien valintakokeiden osalta. Tieto toukokuun valintakokeiden uudelleenjärjestelyistä ei ole vielä aivan niin akuutti. Monille hakijoille korkeakouluun hakeminen on jo valmiiksi kuormittava prosessi ja opiskelijavalinta on ollut viime vuosina jatkuvien muutosten kohteina. Kevät opiskelijavalintoineen on jo valmiiksi raskas ilman epätietoisuutta opiskelijavalinnan kriteereistä. Esimerkiksi monen hakijan kalenteriin on merkitty ensi viikon torstaiksi 23.4. VAKAVA-koe eikä kokeen peruuntumisen lisäksi ole vielä muuta tietoa, miten kasvatusalan valintayhteistyö poikkeusoloissa toteutuu. Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry toivoo korkeakoulujen tiedottavan opiskelijavalinnan muutoksista poikkeusoloissa niin yleisellä

Opiskelijat osaksi sosiaaliturvan uudistusta ja sen valmistelua6.2.2020 18:21:10 EETTiedote