Toisen asteen opinto-ohjaus tarvitsee lisäresursseja

Jokin aikaa sitten Helsingin Sanomissa julkaistiin artikkeli nimeltä Liikaa vaihtoehtoja, joka keskittyi multipotentiaaleihin. Multipotentiaalit ovat artikkelin mukaan henkilöitä, joilla ei ole kutsumusta tietylle alalle vaan useita kiinnostuksen kohteita. Artikkelissa puhuttiin myös siitä, kuinka toisella asteella pitäisi valita oma urapolku ja entäpä jos ei ole selvää suuntaa mihin jatkaa. Multipotentiaali tai ei, mutta toisella asteella pitäisi osata vastata vastata siihen lopullisen tuntuiseen ja vähän pelottavaankin kysymykseen “mikä musta tulee isona”.

Olen itse valmistunut ylioppilaaksi 2015 ja oman kokemukseni perusteella lukio-opetuksessa opinto-ohjaus painottui nimenomaan lukiokurssien valintaan eikä niinkään jatko-opintojen suunnitteluun. Itse päädyin opiskelemaan vasta välivuoden jälkeen ja nyt vietän uutta välivuotta pohtien mitä oikeastaan haluaisin tehdä. Moni muu on kokenut saman. Koulutus kannattaa -selvityksen (2015) mukaan noin 30 prosenttia ylioppilastutkinnon suorittaneista ei ollut aloittanut jatko-opintoja vietettyään välivuoden. Toki osa välivuosista on suunniteltuja, mutta joukkoon mahtuu myös niitä, jotka vielä etsivät suuntaa tulevaisuudelleen.

Lukio on yleissivistävä oppilaitos, jonka tehtävä on antaa opiskelijoille valmiudet korkeakouluopintojen suorittamiseen. Ammatillisessa koulutus taas keskittyy nimensä mukaisesti opiskelijoiden ammatillisen osaamisen kehittämiseen ja jatko-opintovalmiuksien tuottaminen on vain yksi monista tavoitteista. Ammatillisen koulutuksen reformissa jatko-opintovalmiudet ovat osana Henkilökohtaista osaamisen kehittämissuunnitelmaa (HOKS) HOKS ei kuitenkaan palvele opiskelijoita kuten sen pitäisi vaan esimerkiksi OAJ:n tekemässä kyselyssä selviää, että opettajat eivät ole tietoisia kuinka paljon heille on varattu aikaa heille on varattu HOKS:in laatimiseen eikä henkilökohtaistamisen prosessi itsessään ole myöskään selkeä.

Koulutuksesta ei ole enää varaa leikata vaan tulevaisuuteen on investoitava. Toisen asteen opinto-ohjaukseen on kohdistettava enemmän resursseja, jotta motivaatio jatko-opintoihin säilyy, alanvalinta helpottuu ja ylimääräiset välivuodet vähenevät. Sulavampi siirtyminen opintopolulla eteenpäin on niin yksilön kuin yhteiskunnankin etu.

Lisätietoa:

Heidi Miettinen

heidi.miettinen@sonk.fi

Topi KytölehtoPuheenjohtaja

SONK ry:n puheenjohtaja. Suomen historian aineenopettaja-opiskelija Jyväskylästä, jota innostaa tasa-arvo, sivistys, liikunta ja flamenco.

+358509115304topi.kytolehto@sonk.fi

Ei ruusuja, vaan tasa-arvoa Suomen uusi hallitus8.3.2019 14:30:10 EETTiedote

Naistenpäivä on historiallinen jäänne siltä ajalta, kun tasa-arvon tavoitteluksi riitti kerran vuodessa asian pahoitteleminen äideille, tyttärille ja vaimoille. Sekä sen kuuluisan ruusun antaminen. Yhden päivän voimalla naiset joutuvat kestämään Euroopan pahinta lähisuhdeväkivaltaa, miehiä huonompaa palkkausta ja epävakaata työmarkkina-asemaa. Suurin osa korkeakouluopiskelijoista on naisia, mutta korkeampi koulutusaste ei siltikään näyttäydy korkeampana palkkauksena tai johtotehtävien jakautumisessa. Rahan sanotaan olevan yhteiskunnassamme arvostuksen todellinen mittari, ja nykyinen hallitus on todellakin näyttänyt mitkä sen arvot ovat. Tällä hallituskaudella tasa-arvo on ottanut merkittäviä askeleita taaksepäin. Erityisen miesvaltaisia ovat hallituspuolueiden keskustan ja sinisten eduskuntaryhmät, ja tämä on näkynyt karulla tavalla hallituksen politiikassa. Tasa-arvon vastaiset teot ovat surullista luettavaa suomalaiselle yhteiskunnalle. Ensin hallitukselta unohtui tasa-arvosuunnitelm

Toisen asteen maksuttomuus on myös korkeakoulutuksen saavutettavuuden edellytys26.2.2019 10:47:39 EETTiedote