Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Toisen asteen opiskelijat kokevat etäopiskelun heikentävän oppimista ja hyvinvointia

Jaa
Toisen asteen pitkittynyt etäopiskelu on heikentänyt etenkin lukiolaisten oppimista ja hyvinvointia. Noin 70 prosenttia lukiolaisista ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoista kokee etäopiskelun vaikeuttaneen opintojensa etenemistä. Lukiolaisista 56 prosenttia kokee toivottomuutta ja alakuloa lähes joka päivä tai useimpina päivinä.

Helsingin kaupunki kartoitti toisen asteen opiskelijoiden oppimista ja hyvinvointia etäopiskelun aikana toukokuussa 2020 sekä helmikuussa 2021 toteutetuilla opiskelijakyselyillä kaupungin lukioissa ja Stadin ammatti- ja aikuisopistossa. Pääkaupunkiseudulla etäopiskelu on jatkunut jo vuoden lukuun ottamatta lyhyttä lähiopetusjaksoa syksyllä 2020.

Kyselyn mukaan 77 prosenttia lukiolaisista kokee oppivansa etäopiskellen lähiopetusta huonommin. Ammatillisen koulutuksen opiskelijoilla etäopiskelu on vaikeuttanut etenkin käytännön harjoittelua, joka on olennainen osa ammattiin oppimista. Opiskelijoiden on vaikeaa pitää yllä opiskelumotivaatiota etäopiskelun aikana ja koronatilanne lisää kokonaiskuormitusta.

Toisen asteen etäopiskelun pitkittyminen on lisännyt oppimisen tuen tarvetta. Vastausten perusteella moni opiskelija kokee avun pyytämisen etäopiskelussa lähiopetusta vaikeammaksi, mikä vaikeuttaa tuen oikea-aikaista toteuttamista. Opiskelijat pitävät hyödyllisenä ohjauksena ja tukena etäopetuksen selkeitä ja yhteneväisiä toimintakäytänteitä. Lukiolaiset ovat lisäksi hyötyneet oppimistehtävien määrän vähentämisestä sekä joustavista palautusajoista ja ammatillisen koulutuksen opiskelijat välttämättömän lähiopetuksen järjestämisestä etenkin ammatillisissa opinnoissa. Sekä lukiolaiset ja ammatillisen koulutuksen opiskelijat pitävät etäopiskelussa tärkeänä opetus- ja ohjaushenkilöstöltä saatua yksilöllistä ohjausta ja tukea. Henkilökunnalta saatu tuki parantaa myös oppimiskokemusta.

”Etäopiskelun aikana opiskelijoiden hyvinvointi on heikentynyt hälyttävästi. Varsinkin nuoremmille opiskelijoille opiskeluarjen sosiaaliset suhteet kuten kavereiden ja opettajien tapaaminen, ovat tärkeitä. Yksinäisyyden kokemukset ovat lisääntyneet voimakkaasti vuoden aikana lukiolaisilla ja kaiken kaikkiaan mielen hyvinvointi heikentynyt”, toteaa kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja Liisa Pohjolainen.

Lukiolaisista 56 prosenttia kokee toivottomuutta ja alakuloa lähes joka päivä tai useimpina päivinä, kun keväällä 2020 osuus oli 39 prosenttia ja kouluterveyskyselyssä vastaavan kysymyksen tulos 18 prosenttia. Ammatillisen koulutuksen opiskelijoista alakuloa ja toivottomuutta usein kokevien osuus on noin kolmannes. Usein tai jatkuvaa yksinäisyyttä kokee 38 prosenttia lukiolaisista ja 28 prosenttia ammatillisen koulutuksen opiskelijoista. Hyvinvointi ja oppiminen ovat etenkin lukiolaisilla yhteydessä toisiinsa: opiskelijat, jotka voivat huonosti, myös kokevat oppivansa heikommin ja koronatilanteen koetaan selvästi useammin vaikeuttaneen opintojen etenemistä.

Osalle opiskelijoista etäopiskelu sopii. Erityisesti aikuisopiskelijat kokevat hyötyvänsä etäopiskelusta. Lukiolaisista noin 12 prosenttia ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoista noin 18 prosenttia pitää etäopiskelusta hyvin paljon. Osa opiskelijoista kannattaa myös etäopetuksen aikaisempaa laajempaa järjestämistä sekä digitaalisten työvälineiden hyödyntämistä opetuksessa myös koronatilanteen jälkeen. Suurin osa opiskelijoista osasi käyttää etäopiskelun ohjelmia ja sovelluksia ja vaikeuksien kokeminen oli vähentynyt vuoden aikana.

”Kun etäopiskelu kuitenkin sopii osalle opiskelijoista, saamme tästä arvokasta tietoa erilaisten opiskelumuotojen kehittämiseen myös koronan jälkeiseen aikaan. Korostan kuitenkin, että meillä on syvä huoli nuorten oppimisesta ja jaksamisesta pitkittyneen etäopiskelun vuoksi. Tuemme nuoria kaikin mahdollisin keinoin, mutta oppimisen ja hyvinvoinnin heikentymisellä voi olla pitkäkestoisia vaikutuksia nuorten elämään ”, Pohjolainen toteaa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätiedot: Liisa Pohjolainen, toimialajohtaja, kasvatus ja koulutus, puh. 09 310 86200

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Työpajankatu 8
00580 Helsinki

09 310 44986https://www.hel.fi/kasvatuksen-ja-koulutuksen-toimiala/fi

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala huolehtii Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksesta, esiopetuksesta, perusopetuksesta ja lukiokoulutuksesta, suomenkielisestä ammatillisesta koulutuksesta sekä vapaasta sivistystyöstä. Toimialaan kuuluu neljä palvelukokonaisuutta: varhaiskasvatus ja esiopetus, perusopetus, lukio- ja ammatillinen koulutus ja vapaa sivistystyö, ruotsinkieliset palvelut sekä hallinto. Seuraa meitä @HelsinkiOppii, @tyovaenopisto, @Hforsarbis ja @StadinAO

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Ennakkotiedote: Helsingin kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto kokoontuu tiistaina 24.6.202519.6.2025 15:12:41 EEST | Tiedote

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto kokoontuu tiistaina 24. kesäkuuta klo 16.30. Jaoston esityslistalla on muun muassa päätösesitys Helsingin esiopetuksen opetussuunnitelmasta 1.8.2025 alkaen sekä päätösesitys esiopetuksen toimipaikoista toimintavuodelle 2025-2026. Lisäksi jaosto käsittelee päätöstä Helsingin kaupungin suomenkielisen perusopetuksen opetussuunnitelman lukujen 1–8 muuttamisesta. Näihin ja muihin kokouksen esityksiin pääsee tutustumaan kasvatuksen ja koulutuksen verkkosivuilla. Jaoston kokouksen päätöstiedote julkaistaan kokouksen päätyttyä toimialan verkkosivuilla.

Från och med augusti kommer Helsingfors grundskolor att ha nya riktlinjer för elevernas användning av smarttelefoner och andra mobila enheter16.6.2025 08:44:25 EEST | Pressmeddelande

De ändringar i lagen om grundläggande utbildning som begränsar användningen av telefoner och andra mobila enheter träder i kraft den 1 augusti 2025. Med mobila enheter avses bland annat smarttelefoner, pekdatorer, smartklockor och hörlurar. I Helsingfors stads skolor har det redan tidigare varit förbjudet att använda telefoner under lektionerna. I förskolan behöver eller använder barnen inte egna smarta enheter.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye