TOK:n ensimmäinen TOMRA R1 -pullonpalautusautomaatti Prisma Itäharjulle

Prisma Itäharjussa voi nyt palauttaa juomapakkaukset nopeasti ja käsiä likaamatta TOMRA R1 -palautusautomaattiin. Prisma Itäharjun R1-laite on TOK:n ensimmäinen ja Turun neljäs, mikä tekee Turusta Suomen R1-pullonpalautusautomaattien pääkaupungin laitteiden määrässä mitattuna. Pullonpalauttajan unelmaksi kutsutun TOMRA R1-laitteen kitaan voi kaataa kätevästi suoraan kassista jopa yli sata tölkkiä ja muovipulloa kerralla.

Viime syksynä lanseerattu TOMRA R1 -pullonpalautusautomaatti on noussut suureen suosioon suomalaisten kuluttajien keskuudessa. Se hotkaisee kerralla säkillisen juomapakkauksia eli yli 100 muovipulloa ja tölkkiä ja tekee palauttamisesta jopa viisi kertaa nopeampaa kuin perinteisellä palautusautomaatilla.

– Haluamme olla edelläkävijöitä ja tarjota asiakkaillemme pullonpalautuslaitteen, joka parantaa asiakaskokemusta ja helpottaa asiointia meillä. Olemme kaupungin isoimpia kauppoja, ja meillä on Turun korkeimpia palautusmääriä. Toivomme, että kun pullonpalautus nopeutuu ja sujuvoituu, asiakkaalle jää enemmän aikaa muuhun, kertoo Prismajohtaja Ville Ämmälä.

Ämmälän mukaan vähittäiskaupoilla on avainrooli kiertotalouden ja kierrättämisen edistämisessä.

– Kaupat ovat ihmisten elämässä ja ostamisessa lähes päivittäin mukana, joten ne ovat myös luonteva paikka kierrättää. Uskon, että jollain aikajänteellä jokaisessa hypermarketissa tulee olemaan R1-laite, Ämmälä sanoo.

Suomalaiset ovat ahkeria juomapakkausten kierrättäjiä. Suomessa palautettiin vuoden 2020 aikana noin 2 miljardia juomapakkausta.

– TOMRA R1 -automaatit ovat saaneet aikaiseksi ilmiön, joka määrittelee pullojen palauttamiselle uuden vaatimustason. Ne suorastaan houkuttelevat asiakkaita myymälään. Kysyntä on ollut kovaa, ja asiakkaat osaavat jo toivoa R1:sen hankkimista. Mitä sujuvampaa pullonpalautus on, sitä useampi osallistuu kierrättämiseen, kertoo TOMRA Oy:n toimitusjohtaja Lauri Kangaslahti.

Miten TOMRA R1 toimii?

1. Avaa luukku ja kaada tölkit ja/tai muovipullot laitteeseen.
  2. Sulje luukku. Laite laskee ja lajittelee muovipullot ja tölkit.
  3. Ota kuitti ja jatka ostoksille.

TOMRA R1 ei hyväksy lasipulloja, vaan ne tulee palauttaa muihin TOMRA-palautusautomaatteihin.

Lauri Kangaslahti

Toimitusjohtaja, Oy TOMRA Ab
lauri.kangaslahti@tomra.com

Ville Ämmälä

Prismajohtaja, Prisma Itäharju

ville.ammala@sok.fi

LähiTapiola Varsinais-Suomi ja Turun Osuuskauppa mukaan ennätyslaajaan Pidä huolta -kampanjaan nuorten mielenterveyden edistämiseksi21.9.2021 09:00:09 EEST | Tiedote

Korona-aika on lisännyt nuorten pahoinvointia ja ahdistuneisuutta. Tämä näkyy matalan kynnyksen mielenterveyspalvelujen ruuhkautumisena etenkin kasvukeskuksissa ja korkeakoulupaikkakunnilla kuten Turun seudulla. Toivon Kärki ry:n ja MIELI ry:n yhteisen Pidä Huolta -hyväntekeväisyyshaasteen avulla kerätään rahaa nuorten mielenterveystyöhön yli 70 suomalaisen artistin voimin. LähiTapiola Varsinais-Suomi ja Turun Osuuskauppa liittyvät yhteensä 20 000 euron lahjoituksella osaksi LähiTapiolan ja S-ryhmän yhteistä puolen miljoonan euron kokonaislahjoitusta.