Musiikin edistämissäätiö

Tommi Saarikivi Musiikin edistämissäätiön johtoon

Varatuomari Tommi Saarikivi on valittu Musiikin edistämissäätiön toimitusjohtajaksi. Hän aloittaa työn elokuun alussa.
Tommi Saarikivi

Ultra Bra - ja Scandinavian Music Group -yhtyeiden muusikkona tunnettu Saarikivi on työskennellyt monipuolisesti kulttuurialalla. Nyt hän on Suomen Teatterit ry:n toiminnanjohtaja.

Opiskeluaikana sekä muiden töiden ohessa Saarikivi (s. 1975) on tehnyt 25 vuotta ammattimuusikon työtä.

"Tässä työssä on kyse kotimaisen musiikin laaja-alaisesta edistämisestä", Saarikivi sanoo uudesta tehtävästään.

Hän toivoo voivansa tehdä työtä sen eteen, että musiikin ammattimaisen tekemisen ja esittämisen edellytykset paranevat. Tukitoiminnan lisäksi säätiöllä on mahdollisuuksia vaikuttaa alan rakenteiden vahvistumiseen.

Koronapandemia iski niin lujasti freelancereihin ja koko alan rakenteisiin, että toipuminen kestää jonkin aikaa, Saarikivi sanoo. "En kuitenkaan ole taipuvainen 'palaako mikään ennalleen' -pessimismiin."

"Neljätoista kuukautta ei ole riittävän pitkä poikkeusaika, että ihmisten perustarpeet unohtuisivat. En usko, että poikkeustila muuttaisi ihmisten käytöstä niin dramaattisesti, että tapahtuma-ala jäisi polvilleen."

Mitä Musiikin edistämissäätiö tekee?

Musiikin edistämissäätiö MES edistää kotimaisen musiikin monimuotoisuutta. Se jakaa avustuksia ja apurahoja sekä edistää ja tukee elävän musiikin tilaisuuksia, musiikkitallenteiden tuottamista, musiikin markkinointia ja vientiä, kustannustoimintaa, koulutusta, tutkimusta sekä kehitystoimintaa.

Vuonna 2020 Musiikin edistämissäätiön suora tuki suomalaiselle musiikille oli yhteensä 3,2 miljoonaa euroa. Lisäksi säätiö ylläpitää soitinpankkia sekä taiteilijaresidenssejä Raaseporissa ja Lontoossa.

Toiminta rahoitetaan yksityisen kopioinnin hyvitysvaroilla, valtionavustuksilla ja säätiön taustayhteisöjen lahjoituksilla. MES:n perustivat tekijänoikeusjärjestöt Gramex ja Teosto vuonna 2012.

”Musiikin edistämissäätiö MES on keskeinen musiikkialan toimija. Säätiön hallituksen puolesta olen erittäin iloinen, että toimitusjohtajan paikka kiinnosti laajasti, ja saimme tehtävään poikkeuksellisen korkeatasoisen hakijajoukon. Olemme erittäin tyytyväisiä Tommi Saarikiven valintaan. Hän pystyy luotsaamaan säätiötä menestyksellisesti eteenpäin Hannu Sahan jäädessä eläkkeelle”, toteaa MES:n hallituksen puheenjohtaja Nasima Razmyar.

MES:n nykyinen toimitusjohtaja, filosofian tohtori ja muusikko Hannu Saha siirtyy eläkkeelle kesäkuussa.

Tommi Saarikiven haastattelu Musiikin edistämissäätiön verkkosivuilla:

Lisätietoa:

Nasima Razmyar