WolfcomWolfcom

Tommi Tuomisesta Suomen ensimmäinen kahden Michelin-tähtiravintolan keittiömestari: Demo loistanut jo 15 vuotta, Finnjävel yllätti läskisoosilla ja kanaviillokilla

Pohjoismaiden Michelin-tähdet vuodelle 2021 julkaistiin Norjan Stavangerissa maanantaina 13. syyskuuta. Keittiömestari Tommi Tuomisen ravintola Demo on pitänyt yhden tähtensä yhtäjaksoisesti vuodesta 2007 ollen Suomen pitkäikäisin tähtiravintola. Uuden Michelin-oppaan suuriin yllätyksiin kuuluu Tuomisen mestaroima toinen helsinkiläisravintola, suomalaisesta perinneruoasta ammentava Finnjävel Salonki, jolla Suomen ravintolataivaalle syttyi uusi Michelin-tähti.

Helsingin Taidehallin kupeessa sijaitseva Finnjävel Salonki tarjoaa uniikin ravintolakokemuksen sukeltaen syvälle perinteiseen suomalaiseen makumaailmaan ja katoavaan kansanruokaperinteeseen. Vuonna 2016 kaksivuotisena projektiravintolana aloittanut Finnjävel on löytänyt paikkansa suomalaisen ruokaperinteen ennakkoluulottomana sanansaattajana, kun taas Tuomisen vuonna 2003 perustama Demo ammentaa ranskalaisesta keittiöstä. Finnjävel Salonki ansaitsi Michelin-tähden lisäksi palvelustaan myös Welcome & Service Award -tunnuksen.

”Kahden näin erilaisen keittiön luotsaaminen on tavallaan palkitsevaa. Demossa tiedämme 15 tähtivuoden kokemuksella olevamme oikeilla raiteilla, joten voimme keskittyä kyydin tasaisena pitämiseen. Sen vastapainona Finnjävel on puolestaan erittäin haastava, mikä samalla ruokkii keittiön luovuutta. Siellä meidän pitää todellakin osata miettiä asioita lanttulaatikon ulkopuolelta, pitäen kuitenkin huolta siitä, että annokset ja maut ovat tunnistettavia. Perinneruoat saavat osakseen huomattavasti enemmän ennakkoluuloja kuin tuontiruokalajit. Tillilihan tai läskisoosin myyminen modernille hyvän ruoan ystävälle voi toisinaan olla haastavaa lapsuuden traumojen potkiessa vastaan”, kertoo ravintoloitsija Tommi Tuominen.

Läskisoosilla, tirripaistilla ja kanaviilokilla tähdistöön

Suomalaisista perinneruoista Finnjävel Salongin listalta on läskisoosin ja tillilihan lisäksi löytynyt rössypottu, musta makkara, tirripaisti, kerroskiisseli, pannukakku, vispipuuro, Muna-anjovis leipä, verilettu, kanaviilokki, rosolli, savusilakka, lammaskaali, röpörieska, apposet, lihapiirakka, kesäkeitto, rosetti, väskynäsoppa, karjalanpiirakka, porkkanalaatikko ja siskonmakkarakeitto.

"Suomalaiset ovat aina huolissaan siitä, että mitä ulkomaalaiset ajattelevat meidän ruoastamme. Enää ei tarvitse miettiä. Suomalainen ruoka on huikean hyvää, seistään sen takana ylpeästi selkä suorana ja nautitaan siitä yhdessä. Tämä tähti on suurin palvelus suomalaiselle ruokakulttuurille vuosikymmeniin. Suomalaisella perinneruoalla on paikkansa myös nykyajassa. Tämä on vahva osoitus siitä, miten pienellä päivityksellä voimme viedä perinteitä eteenpäin vielä sukupolvien ajan”, lisää Tuominen.

Finnjävelin tarina alkoi vuonna 2016 Helsingin Etelärannassa, jossa Henri Alén ja Tommi Tuominen avasivat kaksivuotisen projektiravintolan kunnianosoituksena kotimaiselle ruokaperinteelle. Idea ravintolaan syntyi keittiömestareiden tutkiessa omia juuriaan sekä suomalaista ruokakulttuuria. Suuren suosion saavuttanut ravintola nousi tuhkista vuonna 2019 ja avasi ovensa Etu-Töölöön, Helsingin Taidehallille kahtena ravintolana: matalamman kynnyksen lounas- ja illallisravintola Salina sekä hienostuneempana fine dining -ravintola Salonkina. Ravintolat omistavat alan pitkän linjan konkarit Tommi Tuominen, Timo Linnamäki, Samuil Angelov ja Henri Alen.

”Tämä on aivan hillittömän hieno tunnustus Finnjävelille ja suomalaiselle ruoalle ja kulttuurille! Viimeinen 1,5 vuotta on ollut erittäin haasteellinen aika koko toimialallemme ja tämä tähti on kiitos pitkäjänteisyydestä, sinnikkyydestä ja sitkeydestä; tähti antaa valoa tulevaan juuri oikealla hetkellä! Tästä alkaa Finnjävel Salongin uusi aikakausi Michelin-ravintolana sekä suomalaisen ruokakulttuurin, perinteisten ruokalajien ja raaka-aineiden tarinankertojana. Iso kiitos koko pirun loistavalle henkilökunnalle", lisää ravintoloitsija Timo ”Lintsi” Linnamäki.

Ravintola Finnjävel Salonki, Ainonkatu 3, 00100 Helsinki

Ravintola Demo, Uudenmaankatu 9-11, 00120 Helsinki

Tommi Tuominen +358 50 575 3799, tommi@restaurantdemo.fi
Timo Linnamäki +358 50 518 7122, lintsi@murudining.fi

Rättänä on mustikkakukko, jossa mustikkatäyte on perinteisesti piilossa ruistaikinan välissä. Finnjävel Salonki esittelee perinteisen savolaisen herkun hyvin avoimena.
”Kahden näin erilaisen keittiön luotsaaminen on tavallaan palkitsevaa. Demossa tiedämme 15 tähtivuoden kokemuksella olevamme oikeilla raiteilla, joten voimme keskittyä kyydin tasaisena pitämiseen. Sen vastapainona Finnjävel on puolestaan erittäin haastava, mikä samalla ruokkii keittiön luovuutta", kertoo ravintoloitsija Tommi Tuominen.

Suomalainen CSH Group Oy myi Augment-suksitehtaansa alppilajien uuden tähtitallin perustaksi17.8.2022 14:43:53 EEST | Tiedote

CSH Group Oy on myynyt Itävallan Stuhlfeldenissä toimivan Augment Ski -suksitehtaansa urheiluhistorian parhaan alppihiihtäjän Marcel Hirscherin ja Red Bull Sportsin perustamalle uudelle VAN DEER-Red Bull Sports -yhtiölle. Alppilajien huippuammattilaisten arvostama Augment-suksimerkki siirtyy kaupassa uudelle omistajalle, joka perustaa suksituotantonsa Augmentin ainutlaatuiseen osaamiseen. Yrityskauppa antaa suomalaisyhtiölle mahdollisuuden keskittyä kehittämänsä mikroliikkuvuuspalvelu Augment.eco:n laajentamiseen ja brändin tunnettuuden kasvattamiseen.

Kaverin kanssa elämä maistuu paremmalta11.8.2022 08:10:00 EEST | Tiedote

Ihmisen elämänmittaisen mielenterveyden kannalta tärkeitä tunne -, tietoisuus - ja vuorovaikutustaitoja opitaan jo lapsena yhdessä kaverin kanssa. Sen vuoksi jokaisella tulisi olla ainakin yksi kaveri eikä ketään saa jättää ulkopuolelle. Koulujen ja päiväkotien aloittaessa uuden syyslukukauden lasten arjessa mukana olevat Vaasan ja Flora muistuttavat ystävän merkityksestä Kaveruusjulistuksella ja tukemalla mielenterveysjärjestö Mieli ry:n ennaltaehkäisevää mielenterveystyötä lasten ja nuorten parissa.

Vallilan Konepajalle ETKO Brewing -pienpanimo ja hiljainen suurterassi28.6.2022 10:30:32 EEST | Tiedote

Helsinkiläinen, vuonna 2017 aloittanut pienpanimo ETKO Brewing laajentaa ja muuttaa toimintansa Herttoniemestä Vallilaan. Historialliseen Vallilan Konepajaan rakennettavan uuden panimokeskuksen myötä korkealaatuisista ja palkituista käsityöoluistaan tunnettu ETKO moninkertaistaa tuotantonsa sekä rakentaa uuden panimon yhteyteen taproom-ravintolan ja tapahtumatilat. Museovirasto ja Helsingin kaupunki ovat myöntäneet uudelle panimolle rakennusluvan, rakennustyöt alkavat syksyllä. ETKO Brewing avasi Vallilan Konepajan -alueelle jo suuren, mutta hiljaisen The Trainfactory Terrace by ETKO -aurinkoterassin.

Viron upeat kesätapahtumat22.6.2022 10:28:05 EEST | Tiedote

Viron monipuolisesta tapahtumatarjonnasta löytyy jotakin jokaisen makuun ja maa on suomalaisille oiva kesälomakohde: se on edullinen, lähellä ja siellä liikkuminen on helppoa niin julkisilla kuin omallakin autolla. Viron runsas tapahtumakesä tarjoaa monenlaisia elämyksiä suomalaiseen makuun ja niiden perään kannattaa lähteä myös Tallinnan ulkopuolelle. Laulumaassa järjestetään luonnollisesti monia musiikkitapahtumia Festivaalien lisäksi lähes jokaisella virolaisartistilla on oma kesäkiertueensa, jotka kattavat pieniäkin kyliä. Suunnitelmaksi on helppo ottaa vaikka rento festariviikonloppu, MM-rallia, tyylikkäästi oopperaa tai vaikkapa elokuvia. Mutta mihin Teflon Brothers menisi?

Purjehtija Tapio Lehtinen lähtee kahteen kisaan maailman ympäri17.6.2022 15:38:03 EEST | Tiedote

Äärimmäisen haastavaan Golden Globe Race -yksinpurjehduskilpailuun osallistunut ja sisukkaalla suorituksellaan lajin maailmantähtien joukkoon noussut suomalaispurjehtija Tapio Lehtinen tekee näyttävän paluun purjehduksen kuninkuuskisoihin. Lehtinen starttaa syyskuun 4. päivänä GGR-yksinpurjehduskilpailuun, josta hän uskoo suoriutuvansa vähintään kolme kuukautta edellistä, 322 vuorokauden mittaiseksi venynyttä suoritustaan nopeammin. Ensi vuonna Lehtinen starttaa täydellä miehistöllä purjehdittavaan legendaarisen Whitbread Round the World -kisan 50-vuotisjuhlakilpailuun Ocean Globe Raceen.