WolfcomWolfcom

Tommi Tuomisesta Suomen ensimmäinen kahden Michelin-tähtiravintolan keittiömestari: Demo loistanut jo 15 vuotta, Finnjävel yllätti läskisoosilla ja kanaviillokilla

Pohjoismaiden Michelin-tähdet vuodelle 2021 julkaistiin Norjan Stavangerissa maanantaina 13. syyskuuta. Keittiömestari Tommi Tuomisen ravintola Demo on pitänyt yhden tähtensä yhtäjaksoisesti vuodesta 2007 ollen Suomen pitkäikäisin tähtiravintola. Uuden Michelin-oppaan suuriin yllätyksiin kuuluu Tuomisen mestaroima toinen helsinkiläisravintola, suomalaisesta perinneruoasta ammentava Finnjävel Salonki, jolla Suomen ravintolataivaalle syttyi uusi Michelin-tähti.

Helsingin Taidehallin kupeessa sijaitseva Finnjävel Salonki tarjoaa uniikin ravintolakokemuksen sukeltaen syvälle perinteiseen suomalaiseen makumaailmaan ja katoavaan kansanruokaperinteeseen. Vuonna 2016 kaksivuotisena projektiravintolana aloittanut Finnjävel on löytänyt paikkansa suomalaisen ruokaperinteen ennakkoluulottomana sanansaattajana, kun taas Tuomisen vuonna 2003 perustama Demo ammentaa ranskalaisesta keittiöstä. Finnjävel Salonki ansaitsi Michelin-tähden lisäksi palvelustaan myös Welcome & Service Award -tunnuksen.

”Kahden näin erilaisen keittiön luotsaaminen on tavallaan palkitsevaa. Demossa tiedämme 15 tähtivuoden kokemuksella olevamme oikeilla raiteilla, joten voimme keskittyä kyydin tasaisena pitämiseen. Sen vastapainona Finnjävel on puolestaan erittäin haastava, mikä samalla ruokkii keittiön luovuutta. Siellä meidän pitää todellakin osata miettiä asioita lanttulaatikon ulkopuolelta, pitäen kuitenkin huolta siitä, että annokset ja maut ovat tunnistettavia. Perinneruoat saavat osakseen huomattavasti enemmän ennakkoluuloja kuin tuontiruokalajit. Tillilihan tai läskisoosin myyminen modernille hyvän ruoan ystävälle voi toisinaan olla haastavaa lapsuuden traumojen potkiessa vastaan”, kertoo ravintoloitsija Tommi Tuominen.

Läskisoosilla, tirripaistilla ja kanaviilokilla tähdistöön

Suomalaisista perinneruoista Finnjävel Salongin listalta on läskisoosin ja tillilihan lisäksi löytynyt rössypottu, musta makkara, tirripaisti, kerroskiisseli, pannukakku, vispipuuro, Muna-anjovis leipä, verilettu, kanaviilokki, rosolli, savusilakka, lammaskaali, röpörieska, apposet, lihapiirakka, kesäkeitto, rosetti, väskynäsoppa, karjalanpiirakka, porkkanalaatikko ja siskonmakkarakeitto.

"Suomalaiset ovat aina huolissaan siitä, että mitä ulkomaalaiset ajattelevat meidän ruoastamme. Enää ei tarvitse miettiä. Suomalainen ruoka on huikean hyvää, seistään sen takana ylpeästi selkä suorana ja nautitaan siitä yhdessä. Tämä tähti on suurin palvelus suomalaiselle ruokakulttuurille vuosikymmeniin. Suomalaisella perinneruoalla on paikkansa myös nykyajassa. Tämä on vahva osoitus siitä, miten pienellä päivityksellä voimme viedä perinteitä eteenpäin vielä sukupolvien ajan”, lisää Tuominen.

Finnjävelin tarina alkoi vuonna 2016 Helsingin Etelärannassa, jossa Henri Alén ja Tommi Tuominen avasivat kaksivuotisen projektiravintolan kunnianosoituksena kotimaiselle ruokaperinteelle. Idea ravintolaan syntyi keittiömestareiden tutkiessa omia juuriaan sekä suomalaista ruokakulttuuria. Suuren suosion saavuttanut ravintola nousi tuhkista vuonna 2019 ja avasi ovensa Etu-Töölöön, Helsingin Taidehallille kahtena ravintolana: matalamman kynnyksen lounas- ja illallisravintola Salina sekä hienostuneempana fine dining -ravintola Salonkina. Ravintolat omistavat alan pitkän linjan konkarit Tommi Tuominen, Timo Linnamäki, Samuil Angelov ja Henri Alen.

”Tämä on aivan hillittömän hieno tunnustus Finnjävelille ja suomalaiselle ruoalle ja kulttuurille! Viimeinen 1,5 vuotta on ollut erittäin haasteellinen aika koko toimialallemme ja tämä tähti on kiitos pitkäjänteisyydestä, sinnikkyydestä ja sitkeydestä; tähti antaa valoa tulevaan juuri oikealla hetkellä! Tästä alkaa Finnjävel Salongin uusi aikakausi Michelin-ravintolana sekä suomalaisen ruokakulttuurin, perinteisten ruokalajien ja raaka-aineiden tarinankertojana. Iso kiitos koko pirun loistavalle henkilökunnalle", lisää ravintoloitsija Timo ”Lintsi” Linnamäki.

Ravintola Finnjävel Salonki, Ainonkatu 3, 00100 Helsinki

Ravintola Demo, Uudenmaankatu 9-11, 00120 Helsinki

Tommi Tuominen +358 50 575 3799, tommi@restaurantdemo.fi
Timo Linnamäki +358 50 518 7122, lintsi@murudining.fi

Rättänä on mustikkakukko, jossa mustikkatäyte on perinteisesti piilossa ruistaikinan välissä. Finnjävel Salonki esittelee perinteisen savolaisen herkun hyvin avoimena.
”Kahden näin erilaisen keittiön luotsaaminen on tavallaan palkitsevaa. Demossa tiedämme 15 tähtivuoden kokemuksella olevamme oikeilla raiteilla, joten voimme keskittyä kyydin tasaisena pitämiseen. Sen vastapainona Finnjävel on puolestaan erittäin haastava, mikä samalla ruokkii keittiön luovuutta", kertoo ravintoloitsija Tommi Tuominen.

Kolmannes suomalaismatkailijoista suunnittelee reissua Viroon vielä tänä syksynä20.9.2021 11:48:16 EEST | Tiedote

Suomalaisten matkavalmiutta selvittävän kuluttajatutkimuksen mukaan lähes kolmannes (31 %) matkustamiseen jo ylipäätään halukkaista suomalaisista ilmoitti suunnittelevansa Viron-matkaa vielä kuluvan vuoden puolella. Toinen kolmannes (34 %) kertoi matkustavansa Viroon vuonna 2022. Eniten Virossa kiinnostavat ravintolat, ostosmahdollisuudet ja yöelämä. Viron palvelut ovat kaikille avoinna rokotustodistuksella tai negatiivisella koronatestillä.

Kutsu medialle: Töölön jalkapallostadionista Unelmien kenttä 24.8. kello 11.0019.8.2021 10:44:25 EEST | Kutsu

Kuvataiteilija Sophia Ehrnrooth luo Helsingin Bolt Arenalle tiistaina 24.8. taiteen, urheilun ja luovuuden yhdistävän Unelmien kenttä -installaation. Kokoontumisrajoitusten mukaisesti toteutettava yleisölle maksuton ja avoin teos koostuu 2021:stä jalkapallosta, joiden joukossa voi kulkea, leikkiä, pallotella ja unelmoida. Suomen olympiakomitean puheenjohtaja Jan Vapaavuori lausuu installaation avaussanat tiistaina kl 11.15. Teos on avoinna koko päivän kl 19.00 saakka.

Töölön jalkapallostadionista Unelmien kenttä -taideinstallaatio9.8.2021 12:25:48 EEST | Tiedote

Kuvataiteilija Sophia Ehrnrooth täyttää Töölön jalkapallostadionin taiteen, urheilun ja luovuuden yhdistävällä Unelmien kenttä -installaatiollaan tiistaina 24. elokuuta. Teos on osa Ehrnroothin vuonna 2013 aloittamaa Dream of Championship, Unelma mestaruudesta -teossarjaa, jossa taiteilija dokumentoi nuoria jalkapalloilijoita ja heidän unelmiensa eri muotoja ja ilmentymiä. Teoskokonaisuus täydentyy nyt Helsingin Bolt Arenalla. Yleisölle ilmainen ja avoin teos koostuu 2021:stä jalkapallosta, joiden joukossa voi kulkea, leikkiä, pallotella ja unelmoida.

Viro on valmis suomalaismatkailijoiden tuloon13.7.2021 12:11:26 EEST | Tiedote

Pandemian laannuttua Viroon odotetaan vieraita ensimmäisenä Suomesta, jossa Viro aloitti ensimmäisen matkailukampanjansa liki kahteen vuoteen. Matkailu Viroon kasvoi vuosikymmenen ajan vuoden 2019 ennätyslukemiin, jolloin yli 2,3 miljoonaa kansainvälistä turistia vieraili maassa yli yön. Suomalaiset matkailijat olivat vielä tammi- ja helmikuussa 2020 rikkomassa aiempia matkailijaennätyksiään. Suosion taustalla oli maan matkailusektorin systemaattinen yhteistyö. Samalla sinnikkäällä yhteistyöllä Viron matkailutoimijat korjaavat pandemian synnyttämää matkailijakatoa. Päämääränä on ollut tehdä lomailusta Virossa turvallista.