Torikan ja Uotisen Bach-spektaakkeli ensi-iltaan elokuussa

Oopperalaulaja Waltteri Torikka ja 70-vuotisjuhlavuottaan viettävä taiteilijalegenda Jorma Uotinen ovat suunnitelleet ainutlaatuisen liikettä, valoa ja ääntä yhdistävän draamallisen konsertin Bachin bassokantaattien ympärille. Teos saa ensi-iltansa 29.8.2020 Temppeliaukion kirkossa ja yhteensä esityksiä on viikonlopun aikana kolme.

Waltteri Torikka

Mistä me tulemme, mitä me olemme ja miten maallinen matkamme päättyy?

Näihin kysymyksiin etsitään vastausta, kun kaksi sukupolvea kohtaavat Bachin musiikin äärellä. Konsertin musiikillisen rungon muodostavat Johan Sebastian Bachin bassokantaatit, mutta perinteisestä esitystavasta poiketen musiikkiin yhdistyy vahvasti liike ja tanssi. Tutkimusmatkalle on kutsuttu mukaan Pori Dance Company’n tanssijat, sekä kymmenhenkinen barokkiorkesteri Teatro Bach Ensemble sekä valotaiteilija Jukka Kuronen. Tuotannosta vastaa Teatro Productions.

- Bachin musiikki on ollut minulle aina rakkainta, ”täydellistä” musiikkia, ja olen jo pitkään toivonut tilaisuutta esittää näitä kantaatteja yleisölle. Tässä projektissa haluamme tuoda Bachin taivaallisen musiikin, liikkeen ja valon yhteen aivan uudella tavalla, perinteisiä esitystraditioita ravistellen, kertoo esityskonseptin ideoinut Waltteri Torikka.

- En usko, että maailmallakaan Bachin bassokantaatteja olisi vielä esitetty tällä tapaa, hän jatkaa.

Dramatisoidussa Bach-konsertissa myös laulaja heittäytyy osaksi tanssia ja liikettä. Elävään musiikkiin yhdistyvät valon ja varjon lisäksi ääninauhalta tulevat tehosteet ja nauhoitettu musiikki.

- Näin opiskeluaikoinani Jorma Uotisen koreografian Jord Tanskan kuninkaallisessa oopperassa ja vaikutuin syvästi sen liikekielestä. Myöhemmin Jorma Uotisen jäähyväisgaala Kuopion Tanssii ja Soi -festivaalilla vahvisti tunteeni siitä, että Jorma olisi juuri oikea koreografi tähän teokseen, Torikka jatkaa.

- Nyt meillä on kasassa loistava tiimi luomassa jotakin uutta ja ennennäkemätöntä, Torikka iloitsee.

BACH – TORIKKA – UOTINEN -teoksesta nähdään kolme esitystä 29.8.- 30.8. Yksi esityksistä on ns. elokuun yön spesiaali, joka alkaa klo 23.00. Muut esitykset alkavat klo 20.30, auringon laskiessa.

Tuotanto on osa Helsingin Juhlaviikkojen ohjelmaa.

BACH – TORIKKA – UOTINEN -teoksen liput tulevat myyntiin maanantaina 2.3.2020 klo 9.00. Liput myy Tiketti.

Ohjaus ja koreografia        Jorma Uotinen

Tanssijat                              Pori Dance Company:

Riku Lehtopolku, Jouni Majaniemi, Meri Tankka ja Riikka Tankka

Laulusolistit                         Waltteri Torikka, baritoni

Kaisa Näreranta, mezzosopraano

Orkesteri                             Teatro Bach Ensemble, konserttimestari ja liidaus Anni Elonen

Valo- ja äänisuunnittelu    Jukka Kuronen

Tuotanto                             Teatro Productions

Esitykset

La klo 20.30 ja 23.00
Su 30.8. klo 20.30
Esityksen kesto n. 70 min