Reilu kauppa ry

Torstai on maailman ensimmäinen Reilun kaupan puuvillan raaka-ainesertifioinnissa mukana oleva urheiluvaatebrändi

Jaa
Luhta on syksystä 2016 lähtien sitoutunut hankkimaan Torstai-brändin mallistoiden tekstiileissä käytetyn määrän puuvillaa Reilun kaupan puuvillanviljelijöiltä. Torstai lähti maailman ensimmäisenä urheiluvaatebrändinä mukaan uuteen kansainväliseen Reilun kaupan raaka-ainesertifiointiohjelmaan (Fairtrade Cotton Program). Torstain ensimmäinen Reilun kaupan puuvillaohjelmassa mukana oleva mallisto tuli Suomessa myyntiin tänä kesänä.

- Torstai tähtää vahvaan kasvuun Euroopan urheiluvaatemarkkinoilla ja on sitoutunut kasvattamaan Reilun kaupan puuvillan hankintoja vähintään 100 prosentilla seuraavan viiden vuoden aikana. Torstai alkaa hankkia puuvillansa Reilun kaupan viljelijöiltä, koska vastuullisuus on tärkeää sekä meille että tuotteitamme ostaville kuluttajille, kertoo Torstain Brand Manager Tomi Svensson Luhta Sportswear Companysta.
 
- Torstain pitkäjänteinen sitoutuminen Reilun kaupan puuvillan hankkimiseen ja hankintojen merkittävään kasvattamiseen näkyy puuvillan pienviljelijöiden elämässä heti. Tällä hetkellä Torstain käyttämä puuvilla tulee Reilun kaupan viljelijöiltä Intiasta ja heille pitkä kauppasuhde tarkoittaa, että he uskaltavat hankkia lannoitteita ja työkaluja ja suunnitella tulevaa, kertoo Reilu kauppa ry:n kaupallinen johtaja Riikka Karppinen.
 
Torstain uusi mallisto tulee myyntiin Pohjoismaiden lisäksi Saksassa, Itävallassa, Ranskassa, Sveitsissä, Alankomaissa, Italiassa ja Venäjällä.
 
Lisää myyntejä ja hyötyjä Reilun kaupan puuvillanviljelijöille
 
Reilussa kaupassa on mukana 66 000 puuvillan pienviljelijää, jotka noudattavat Reilun kaupan tiukkoja sosiaalisia sääntöjä ja ympäristökriteereitä, mutta he saavat tällä hetkellä myytyä vain noin 40 prosenttia tuottamastaan puuvillasta Reilun kaupan markkinoille. Heidän taloudellisen ja sosiaalisen asemansa parantamiseksi Reilu kauppa on luonut uuden, yrityksille suunnatun raaka-ainesertifioinnin (Fairtrade Cotton Program), joka tarjoaa yrityksille erilaisen tavan hankkia Reilun kaupan puuvillaa. Uuden raaka-ainesertifioinnin ansiosta Reilun kaupan puuvillanviljelijät saavat myytyä satonsa reiluin ehdoin yhä useammalle yritykselle, jotka ovat sitoutuneet hankkimaan vastuullisesti tuotettua puuvillaa. Kasvaneet Reilun kaupan myynnit näkyvät konkreettisesti viljelijöiden, heidän perheidensä ja koko yhteisöidensä elämässä, sillä lisäansioilla voidaan parantaa koko elinympäristöä.
 
Perinteisessä Reilun kaupan tuotesertifioinnissa on kyse siitä, että yritys voi kiinnittää tuotteeseen Reilun kaupan puuvillamerkin, jos tuote on valmistettu 100-prosenttisesti Reilun kaupan puuvillasta ja tuotteesta vähintään 50 % on puuvillaa. Koska tuotesertifiointi keskittyy lopputuotteeseen ja tuotteessa käytettävän puuvillan pitää olla täysin jäljitettävissä, malli ei ole soveltunut kaikille yrityksille, joiden vastuullisuustavoitteet asetetaan raaka-ainekohtaisesti.
 
Uudessa Reilun kaupan raaka-ainesertifioinnissa yritys hankkii kestävästi tuotettua Reilun kaupan puuvillaa ja asettaa hankintojen lisäämiselle yritys- tai brändikohtaisen määrällisen tavoitteen. Raaka-ainesertifiointiohjelmaan mukaan lähtevä yritys sitoutuu lisäämään Reilun kaupan puuvillan hankintoja vuosittain. Yritys voi käyttää hankkimansa Reilun kaupan puuvillan mihin tahansa valmistamiinsa tuotteisiin.
 
Raaka-ainesertifiointi luotiin, jotta Reilun kaupan puuvillan hankinta vastaisi yhä useamman yrityksen strategisiin tavoitteisiin. Myös uudessa raaka-ainesertifioinnissa puuvillanviljelijöille maksetaan Reilun kaupan takuuhintaa ja sen päälle Reilun kaupan lisää.
 
Vuonna 2004 Reilu kauppa laati kriteerit puuvillanviljelylle ja asetti tuotteelle takuuhinnan, joka kattaa kestävän tuotannon. Sen jälkeen Reilu kauppa on osoittanut, miten se pystyy nostamaan puuvillaa tuottavien yhteisöjen elintasoa. Mitä suuremman osan tuottamastaan puuvillasta viljelijät pystyvät myymään Reilun kaupan puuvillana, sitä enemmän heille kertyy myyntituloja ja Reilun kaupan lisää koko yhteisöä hyödyttäviin hankkeisiin. Reilun kaupan lisillä puuvillaa viljeleviin yhteisöihin on rakennettu teitä, kouluja ja terveydenhuoltoa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

kaupallinen johtaja Riikka Karppinen, Reilu kauppa ry, 040 562 7424


Torstain Brand Manager Tomi Svensson, Luhta Sportswear Company, 0400 495 211


tiedottaja Sanna Räsänen, Reilu kauppa ry, 050 5220205

Kuvat

60 prosenttia Reilun kaupan puuvillanviljelijöistä on intialaisia. Kuva: Didier Gentilhomme
60 prosenttia Reilun kaupan puuvillanviljelijöistä on intialaisia. Kuva: Didier Gentilhomme
Lataa
Torstain uusi mallisto on valmistettu Reilun kaupan puuvillasta.
Torstain uusi mallisto on valmistettu Reilun kaupan puuvillasta.
Lataa
Uudessa raaka-aineohjelmassa mukana oleva yritys voi käyttää uutta valkopohjaista Fairtrade Cotton Program -tunnusta.
Uudessa raaka-aineohjelmassa mukana oleva yritys voi käyttää uutta valkopohjaista Fairtrade Cotton Program -tunnusta.
Lataa
Reilun kaupan puuvillanviljelijät ovat pienviljelijöitä ja heitä on yhteensä 66 000. Kuva Intiasta. Kuva: Didier Gentilhomme
Reilun kaupan puuvillanviljelijät ovat pienviljelijöitä ja heitä on yhteensä 66 000. Kuva Intiasta. Kuva: Didier Gentilhomme
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Reilu kauppa ry
Kuortaneenkatu 1
00520 Helsinki

http://www.reilukauppa.fi

Reilu kauppa ry edistää Reilua kauppaa Suomessa ja Baltian maissa, lisensoi Reilun kaupan merkkiä, osallistuu yritysvastuuta koskevaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja toteuttaa Reilun kaupan viljelijöitä ja työntekijöitä tukevia hankkeita Afrikassa ja Latinalaisessa Amerikassa.

Reilu kauppa ry on osa kansainvälistä verkostoa, johon kuuluu Aasian, Afrikan sekä Latinalaisen Amerikan tuottajaverkostot, ympäri maailman toimivia Reilun kaupan järjestöjä ja kattojärjestö Fairtrade International Saksassa. Reilun kaupan tuotteita viljellään 75 maassa ja myydään yli 140 maassa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Reilu kauppa ry

Reilu kauppa ratkomaan kotimaisen marjanpoiminnan haasteita7.3.2024 07:32:00 EET | Tiedote

Suomen Reilu kauppa on käynnistänyt yhteistyössä yritysten kanssa pilottihankkeen, jossa on mukana koko luonnonmarja-alan toimitusketju. Pilotin tavoitteena on luoda luonnonmarjoille paikalliset sertifiointikriteerit, joilla pyritään ratkomaan marjanpoiminnan haasteita Suomessa. Reilu kauppa työskentelee nyt ensimmäistä kertaa kotimaisten tuotteiden kriteerien parissa. Pilotilla haetaan vaikuttavuutta jo tulevan kesän poimintakaudeksi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye