Finnpanel

Total-TV-mittaus kertoo, mitä kansa oikeasti katsoo

Jaa

Finnpanel laajentaa TV-mittaritutkimusta koskemaan myös Areenan, Katsomon ja Ruudun katselua aiempaa yksityiskohtaisemmin. TV-mittaritutkimus tulee ensimmäisten maiden joukossa kattamaan myös tutkimuksessa mukana olevien mediatalojen videopalveluita.

Jatkossa katselu mitataan kaikilta päätelaitteilta, myös mobiililaitteista. Mittaus yhdistää tietoa paneeliperheistä ja tv-yhtiöiden videomittauksesta. Näin saadaan entistä paremmin selville katselutottumusten muutokset.

– Uuden menetelmän avulla saamme selville katsojaprofiilit ja kohderyhmittäiset katsojamäärät myös online-katselusta. Nyt tiedämme tarkkaan, mitä kansa katsoo. Tämä auttaa mediataloja kehittämään sisältöjään ja palveluitaan, kertoo Finnpanelin toimitusjohtaja Lena Brun.

Suomi on ensimmäisten maiden joukossa, joissa mittaritutkimuksessa mukana ovat kaikki päätelaitteet. Finnpanel toteuttaa uuden tutkimuksen hyödyntäen Nielsenin, Kantar Median ja comScoren teknologiaa. Sopimus on voimassa vuoden 2019 loppuun saakka. Vastaavanlainen tutkimus on otettu käyttöön aikaisemmin muun muassa Norjassa ja Tanskassa.

– Aloitimme online-mittauksen kehittämisen jo vuonna 2013, kun markkinoiden muutos oli ilmeinen. Alku oli karikkoinen, mutta nykyisin toimitamme katsojatiedot sekä tv:n että online-tv:n katselusta, kertoo Kristian Tolonen Norjan yleisradioyhtiö NRK:sta.

Uusi tv-katselun mittaus tuo mahdollisuudet tarkkaan ja monipuoliseen raportointiin. Päivittäin kertyvän datan perusteella ohjelmien ja palveluiden katselua voidaan analysoida heti seuraavana päivänä.

Nuoret katsovat televisiota entistä harvemmin tv-ruudulta, mutta kuluttavat sitä muilta laitteilta. Tämä tulee selvästi esille laajennetussa mittauksessa. Esimerkiksi pääsiäisen aikaan 26.3.–8.4. tietokoneet, tabletit ja älypuhelimet toivat 25 prosenttia lisää katselua MTV:n, Nelosen ja Ylen sisällöille nuorissa kohderyhmissä.

– Ohjelma- ja kanavasuunnittelussa on olennaisen tärkeää nähdä tutut sekä tv- että online-katseluluvut samaan aikaan ja yhteismitallisesti eri kohderyhmissä. Online-yleisön määrä voi olla merkittävä ja profiili hyvä, vaikka ohjelma ei olisikaan tv-ruudun kautta erityisen katsottu. Myös mainostajia kiinnostaa tietää, miten eri alustat toimivat videomainonnan välittäjinä, toteaa MTV:n tutkimusjohtaja Taina Mecklin.

Finnpanelin TV-vuositilaisuudessa puhunut Adeleiden yliopiston professori Karen Nelson-Field on tutkinut laajasti mainosten toimivuutta televisiossa ja verkossa.

– Tutkimustemme perusteella voidaan osoittaa, että TV päihittää verkkoympäristössä olleet mainokset useimmissa olosuhteissa. Tämä on osoitus television vahvuudesta brändin myynnin tekijänä, Nelson-Field kertoi.

Lisätietoja antavat:

Finnpanel Oy, Lena Brun, puh. 020 751 5402
MTV Oy, Taina Mecklin, puh. 010 300 5265
Nelonen Media, Kati Alijoki, puh. (09) 4545 388
Yleisradio Oy, Eija Moisala, puh. (09) 1480 2776

Finnpanel Oy on Kantar TNS Oy:n ja A.C. Nielsenin Finland Oy:n puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, MTV Oy, Nelonen Media, RadioMedia sekä Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL ry. www.finnpanel.fi

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Finnpanel

Finnpanel: Kuumana kesänä miehet viihtyivät tv:n ja jalkapallon MM-kisojen parissa25.9.2018 09:00Tiedote

Kesä–heinäkuussa erityisesti miehet ja 25–44-vuotiaat katsoivat paljon tv:tä, 2 tuntia ja 26 minuuttia päivässä. Tähän oli syynä mm. jalkapallon MM-kisat. Tilastot kertovat myös, että Suomessa on jo lähes miljoonassa taloudessa äly-tv, ja sen on kytkenyt internetiin melkein kolmasosa talouksista. Ilmaista netti-tv:tä katselee 1,2 miljoonaa taloutta vähintään kerran viikossa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme