Tove Alstedalille parhaan pohjoismaisen rikosromaanin Lasiavain-palkinto – vierailee syyskuussa Dekkarifestivaaleilla Helsingissä

Ruotsalaisdekkaristi Tove Alsterdal on saanut parhaalle pohjoismaiselle rikosromaanille myönnettävän Lasiavain-palkinnon romaanistaan Juurakko. Aula & Co julkaisee palkitun romaanin suomeksi syyskuussa. Tove Alsterdal myös vierailee Helsingin Dekkarifestivaaleilla syyskuussa.

Tove Alsterdal kuva: Annika Marklund
Raadin mukaan Tove Alsterdal kuvaa Lasiavain-palkinnon saaneessa Juurakossa "hienovaraisesti ja taitavasti pohjoisruotsalaista maaseutua, pikkupaikkakuntia, joissa yksi ainoa tapaus voi lyödä ihmiseen leiman koko loppuiäksi. Traagista, koukuttavaa ja helvetillisen hyvin kirjoitettua."

Juurakko oli Ruotsin myydyimpiä kirjoja vuonna 2020. Kirja on saanut  dekkariksi myös poikkeuksellisen laajalti arvioita. Esimerkiksi  Dagens Nyheter kirjoitti kirjasta näin:
"Kirja kuvaa hienovaraisesti ja kauniisti paljon muutakin kuin rikosta: hyvinvointivaltion rappiota ja hylättyä maaseutua."

Alsterdal esiintyy virtuaalisilla Dekkarifestivaaleilla lauantaina 20.9.

Korkeatasoisena dekkaristina tunnettu Tove Alsterdal on tehnyt urallaan myös toimittajan ja dramaturgin töitä. Alsterdal on työskennellyt myös Liza Marklundin pitkäaikaisena kustannustoimittajana.

Tove Alsterdal: Juurakko (Rotvälta)
Suomentanut Kari Koski.
Kirja ilmestyy 13.9.

Dekkarifestivaalit: https://dekkarifestivaali.fi

Kirjailijan haastattelupyynnöt, pdf-pyynnöt ja muut lisätiedot:
Nora Varjama, nora.varjama@aulakustannus.fi, puh. 050 547 6868

Tove Alsterdal kuva: Annika Marklund
Tove Alsterdal: Juurakko Kansi Mika Tuominen

Aula & Co on kasvava keskisuuri kirjankustantamo. Viisivuotiaan kustantamon hittikirjoja ovat muun muassa Heather Morrisin Auschwitzin tatuoija, maailman tunnetuimman tähtitieteilijän Neil DeGrasse Tysonin Tähtitiedettä kiireisille sekä kulttimaineeseen noussut Lucia Berlinin Siivoojan käsikirja.
Aula & Co siirtyy elokuun 2021 lopussa Storytel Booksin omistukseen, mutta jatkaa toimintaansa täysin itsenäisenä yhtiönä.

Ari Turusen Tuoksujen atlas, Jenna Kostetin romaani 1600-luvun myrkyttäjänaisesta, palkittu dekkaristi Tuire Malmstedt ja muita kirjauutuuksia: kutsu julkistukseen 4.9.1.9.2021 16:30:21 EEST | Tiedote

Aulan syksysn kotimaiset uutuuskirjat: * Palkitun dekkaristin Tuire Malmstedtin sarjan aloitus Lasitarha * Jenna Kostetin 1600-luvun dokumenteista löytynyt Margareta Kittin tarina * Suomalaisen kirjoittajaparin A.M. Frostin jatkosotaan sijoittuva Vakoojan jäljet * Työelämän vaatimuksille pehmeästi nauravan Lasse Nousiaisen Rakkauden lähettiläs * Tietokirjojen kruununa on Ari Turusen järkälemäinen voimanponnistus: kulttuurihistoriaa ja tuoksuja yhdistävä suurteos Tuoksujen atlas * Neromyyttiä purkava Markku Aallon romaani Kaikki päivät maailman loppuun asti * Virtuaalisessa kirjailijatapaamisessa 4.9. mukana myös meksikolainen Fernanda Melchor.

Uutta tietoa nuorena pysymisestä, "uusi Elena Ferrante", vuoden kaunein keittokirja ja muita kirjauutuuksia31.12.2020 18:36:23 EET | Tiedote

Kirjankustantamo Aula & Co jatkaa kasvamistaan itsenäisenä kustantamona. Kevään uutuuskirjoissa on menestyskirja Auschwitzin tatuoijan kirjoittajan Heather Morrisin uutuus, David Sinclairin hurjia mutta tieteeseen perustuvia väitteitä vanhenemisen hidastamisesta, poikkeuksellisen komea keittokirja sekä huippukirjoittajien sensuelli novellikokoelma keväästä, jolloin lähirakkauden puutosta korvattiin mielikuvituksella.