Tove Alstedalille parhaan pohjoismaisen rikosromaanin Lasiavain-palkinto – vierailee syyskuussa Dekkarifestivaaleilla Helsingissä

Ruotsalaisdekkaristi Tove Alsterdal on saanut parhaalle pohjoismaiselle rikosromaanille myönnettävän Lasiavain-palkinnon romaanistaan Juurakko. Aula & Co julkaisee palkitun romaanin suomeksi syyskuussa. Tove Alsterdal myös vierailee Helsingin Dekkarifestivaaleilla syyskuussa.

Tove Alsterdal kuva: Annika Marklund
Raadin mukaan Tove Alsterdal kuvaa Lasiavain-palkinnon saaneessa Juurakossa "hienovaraisesti ja taitavasti pohjoisruotsalaista maaseutua, pikkupaikkakuntia, joissa yksi ainoa tapaus voi lyödä ihmiseen leiman koko loppuiäksi. Traagista, koukuttavaa ja helvetillisen hyvin kirjoitettua."

Juurakko oli Ruotsin myydyimpiä kirjoja vuonna 2020. Kirja on saanut  dekkariksi myös poikkeuksellisen laajalti arvioita. Esimerkiksi  Dagens Nyheter kirjoitti kirjasta näin:
"Kirja kuvaa hienovaraisesti ja kauniisti paljon muutakin kuin rikosta: hyvinvointivaltion rappiota ja hylättyä maaseutua."

Alsterdal esiintyy virtuaalisilla Dekkarifestivaaleilla lauantaina 20.9.

Korkeatasoisena dekkaristina tunnettu Tove Alsterdal on tehnyt urallaan myös toimittajan ja dramaturgin töitä. Alsterdal on työskennellyt myös Liza Marklundin pitkäaikaisena kustannustoimittajana.

Tove Alsterdal: Juurakko (Rotvälta)
Suomentanut Kari Koski.
Kirja ilmestyy 13.9.

Dekkarifestivaalit: https://dekkarifestivaali.fi

Kirjailijan haastattelupyynnöt, pdf-pyynnöt ja muut lisätiedot:
Nora Varjama, nora.varjama@aulakustannus.fi, puh. 050 547 6868

Tove Alsterdal kuva: Annika Marklund
Tove Alsterdal: Juurakko Kansi Mika Tuominen

Aula & Co on kasvava keskisuuri kirjankustantamo. Viisivuotiaan kustantamon hittikirjoja ovat muun muassa Heather Morrisin Auschwitzin tatuoija, maailman tunnetuimman tähtitieteilijän Neil DeGrasse Tysonin Tähtitiedettä kiireisille sekä kulttimaineeseen noussut Lucia Berlinin Siivoojan käsikirja.
Aula & Co siirtyy elokuun 2021 lopussa Storytel Booksin omistukseen, mutta jatkaa toimintaansa täysin itsenäisenä yhtiönä.

Markus Leikola kirjoittaa kirjaa Ukrainan ja Venäjän suhteista – mesenaattikampanja käyntiin ennätysvauhdilla16.5.2022 12:26:41 EEST | Tiedote

Markus Leikola on seurannut Ukrainan ja Venäjän suhteita jo 40 vuotta. Kun sota syttyi, Markus Leikola alkoi kirjoittaa. Nyt hän viimeistelee elokuussa julkaistavaa kirjaa Sodan ja rauhan kronikka. Oivaltavassa tekstissä kietoutuvat yhteen sotatoimet, diplomatia, kulttuuri, talous ja viestintä. Kirjan kustantaa Aula & Co. Kirjasta käynnistettiin Mesenaatti-kampanja, jonka tuotoista puolet lahjoitetaan SPR:n kautta Ukrainalle. Parhaillaan käynnissä oleva kampanja saavutti minimitavoitteensa ennätysvauhtia, alle kahdessa vuorokaudessa.

Tähtitieteen pimennossa olleet naiset esiin – Markus Hotakaisen uutuuskirja Tähtitieteen naiset14.4.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Tähtitieteen parissa on työskennellyt paljon naisia, jotka ovat tehneet merkittävää tutkimusta, mutta joiden saavutukset ovat jääneet vähälle huomiolle. Markus Hotakaisen uutuustietokirja Tähtitieteen naiset nostaa heitä esiin. Kirjan julkistamistilaisuus on tiistaina 10.5. klo 18 Kaivopuiston tähtitornissa. Lisäksi Hotakainen esitelmöi kirjansa pohjalta Ursan illassa 19.4.