Tradekan vuosi- ja vastuullisuusraportti 2022 julkaistu

Tradekan vuoden 2022 vuosi- ja vastuullisuusraportti on nyt julkaistu. Raportti kokoaa yhteen keskeisiä asioita niin konsernin liiketoiminnasta kuin vastuullisuuden kehittymisestä. Vuoden 2022 raportti on myös ensimmäistä kertaa ulkopuolisen tahon varmentama. Ulkoinen varmentaminen lisää luotettavuutta ja avoimuutta raporttiin tuotetun tiedon suhteen.

Kohtuullinen tulos vaikealta vuodelta

Taloudellisesti kulunut vuosi oli Tradekalle mollivoittoinen, olosuhteisiin nähden kuitenkin siedettävä. Konsernin tilikauden liiketulos nousi niukasti plussalle, mutta tilikauden tulos jäi 3,3 miljoonaa euroa tappiolliseksi. Konsernin liikevaihto oli 663 miljoonaa euroa (kasvua 17 %) ja verojalanjälki oli 102 miljoonaa euroa (kasvua 10 %).

Viime vuosi oli sijoittajille varsin vaikea, kun korkojen nousu ja lähes inflaatio painoivat kaikkien likvidien sijoitusten tuotot voimakkaasti negatiivisiksi. Pitkäaikaiset sijoitukset tasapainottivat salkkua ja Tradeka-sijoituksen viime vuoden sijoitustoiminnan tuotto jäi -4 prosenttiin.

EU:n kestävyyssääntelyn vaatimuksien omaksuminen etupainotteisesti

Viime vuoden aikana Tradekan vastuullisuustyön painopisteenä on ollut EU:n kestävän yritystoiminnan sääntelykokonaisuus. Osuuskunnan hallitus asetti Tradekan tavoitteeksi pyrkiä omaksumaan uuden sääntelyn asettamat vaatimukset sekä sisällöllisesti että ajallisesti etupainotteisesti:

“Pyrimme noudattamaan uutta sääntelyä laajemmin ja varhaisemmin kuin meidän olisi välttämätöntä. Tradekan toiminnan perustana merkityksellinen omistajuus ja inhimillinen markkinatalous, joka tarkoittaa kestävyyttä sekä luonnon että ihmisten näkökulmasta,” sanoo Tradekan toimitusjohtaja Perttu Puro.

Tradekan hallitus hyväksyi toimintavuonna Osuuskunnalle EU:n yritysvastuudirektiiviluonnoksen mukaisen asianmukaisen huolellisuuden politiikan. Se ohjaa jatkossa konsernin kestävyysriskien tunnistamista ja niistä raportointia.

Painopisteenä sijoitustoiminnan vastuullisuus ja ilmastotoimet

Tradeka-sijoituksen vastuullisuudesta raportoidaan ensimmäistä kertaa kokonaisuutena kattavasti osana vastuullisuusraporttia. Likvidien sijoitusten ilmastovaikutukset on laskettu ja molempien likvidien salkkujen hiiliriskit ovat vuoden 2022 tavoitteen mukaisia. Lisäksi raportoidaan sijoitusten kohdentumisesta EU:n kestävän rahoituksen kriteerien mukaisesti. Raportissa esitellään myös kaikkien muiden konsernin yhtiöiden GHG-protokollan mukaisesti laskettuja ilmastovaikutuksia.

Raportti on luettavissa Tradekan verkkosivuilla.

Vastuullisuuden osalta raportti kattaa Osuuskunta Tradekan sekä Tradeka-Yhtiöiden kokonaan omistamien Tradeka-sijoitus Oy:n, Restel-konsernin, Tradedot-konsernin (Lehtipiste, Paletti, Karto, Putinki) sekä A-Katsastus Group Oy:n (A-Katsastus, Ajovarma) toiminnot. Lisäksi raporttiin sisältyy tietoja Tradekan sairauskassasta ja Suomen Sairaalalaitepalvelusta. Tradeka-konserniin kuuluva ONNI (Med Group) laatii toiminnastaan oman vastuullisuusraportin, mutta ONNIn vastuullisuustyön yhteenveto on mukana Tradekan raportissa.

Satu Niemelä, vastuullisuusjohtaja, Osuuskunta Tradeka
satu.niemela[a]tradeka.fi

Osuuskunta Tradeka on noin 200 000 jäsenen omistajaosuuskunta, jonka johtoajatuksena on merkityksellinen omistajuus ja inhimillinen markkinatalous, joka tarkoittaa kestävyyttä sekä luonnon että ihmisten näkökulmasta. Osuuskunnan ydinliiketoimintojen omistajaohjauksesta vastaa Tradeka-Yhtiöt Oy. Yhtiö omistaa kokonaan ravintolatoimintaa harjoittavan Restel Oy:n, lehtijakelua harjoittavan Lehtipiste Oy:n, sosiaali- ja terveydenhuoltoalan palveluyritys Med Group Oy:n, katsastus- ja lupapalveluja tarjoavan A-Katsastus Group Oy:n sekä sijoitusyhtiö Tradeka-sijoitus Oy:n. Konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 663 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä kokoaikaiseksi muunnettuna 4 248.