TRAUMAINFORMOITU YHTEISKUNTA HYVINVOINNIN EDISTÄJÄNÄ - haavoittavat kokemukset ovat universaaleja kokemuksia

Juuri julkaistu Yhteinen kieli - Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen on kymmenen ihmistyön ammattilaisen kirjoittama, poikkitieteellinen teos, kaikille sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattilaisille sekä kaikille, jotka ovat kiinnostuneet trauman vaikutuksista ja toipumisesta.

Yhteinen kieli - Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen (Basam Books 2020) teoksessa kirjoittajien näkemys on, että kaikki ihmiset tarvitsevat tietoa, työkaluja ja kokemuksia inhimillisen, traumatietoisen kulttuurin luomiseksi. Traumatietoisen kulttuurin lähtökohta on kokonaisvaltainen ihmiskuva, jonka pohjalta ihminen kohdataan oireiden sijaan ongelman juurisyitä tarkastellen.

Kirja valaisee traumaa sekä yksilöllisellä, yhteisöllisellä että rakenteellisella tasolla. Se tarkastelee tunnehaavoja sosiaalityön, terveydenhuollon ja opettajan työn näkökulmista. Asiakkaiden, potilaiden ja oppilaiden traumakokemusten rinnalla kirja kannattelee ja tutkii myös työntekijöiden omia tunnehaavoja ja niiden vaikutuksia työssä toimimiseen.

Tämä on kirja kaikille, jotka haluavat olla mukana rakentamassa inhimillisempää yhteiskuntaa. Syvän kulttuurisen muutoksen myötä jokainen voi kirjoittajien vision mukaan olla toinen toistensa toipumisen tukija.

Traumainformoitu sote & ope verkoston missio on työskennellä sen eteen, että jokainen ihminen voisi kasvaa kukoistukseensa ja saada siihen kussakin kasvunsa vaiheessa sopivaksi kokemaansa apua ja tukea.

Visio on pyrkiä lisäämään ihmisten kanssa työskentelevien, erityisesti opettajien, sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten sekä vertaisauttajien traumatietoisuutta. Päämäärämme on inhimillisen kärsimyksen ja väkivallan vähentäminen, parantumisen mahdollistaminen, oppimisen edistäminen sekä sote-kustannusten pienentäminen.

Kirjoittajat:

Kati Sarvela, HLL hammaslääkäri, terapeutti, kouluttaja
Elisa Auvinen, FM äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja, lastentarhanopettaja, Internal Family Systems -terapiaohjaaja, kirjallisuusterapiaohjaaja
Karoliina Maanmieli, FT kirjallisuusterapiaohjaaja
Anne Pelkonen, LL psykiatrian erikoislääkäri, YET kognitiivinen psykoterapeutti, traumapsykoterapian kouluttajapsykoterapeutti
Johanna Linner Matikka, YTM perhe- ja lähisuhdeväkivaltatyön asiantuntija, sosiaalityöntekijä, tietokirjailija, tohtorikoulutettava
Sari Nyberg, toiminnanjohtaja, EMBA
Maria Lindroos, PsM psykologi, työnohjaaja
Anne Karkkunen, psykodraamaohjaaja, kouluttaja, psykoterapeuttiopiskelija
Karita Palomäki, fysioterapeutti, psykofyysisen kivunhoidon asiantuntija, työnohjaaja, kouluttaja
Pirkko Olanterä, TM pappi, pedagogi, Ihminen tavattavissa -terapeutti, TRE-ohjaaja
Mikaela Blomqvist-Lyytikäinen, LL nuorisopsykiatrian erikoislääkäri, kehitysvammalääketieteen erityispätevyys, sensomotorinen psykoterapia, kirjallisuusterapiaohjaaja

Haastattelupyynnöt:
Kati Sarvela
esisuomi@gmail.com

Arvostelukappaleet:
Pike Hilakari
pike@basambooks.fi

Meritullinkatu 21

Helsinkiläinen erikoiskustantamo Basam Books keskittyy filosofiaan, kaunokirjallisiin klassikoihin, runoihin ja parhaisiin elämätaitokirjoihin.

UUTUUSKIRJA: Häpeää, syyllisyyttä ja hylkäämistä24.6.2020 13:07:14 EESTTiedote

Juuri ilmestynyt Liisa Isotalon esikoisromaani Jostakin olen tullut (Basam Books 2020) herättää ajatuksia adoptiosta, sijaisuudesta, syyllisyydestä, häpeästä, hylkäämisestä, toivosta, osaansa sopeutumisesta, nähdyksi tulemisen tarpeesta ja rakkaudesta. Se kertoo koskettavan tarinan adoptoidusta tyttärestä ja hänen kahdesta äidistään Helsingin olympialaisten ja Berliinin muurin aikoihin. Tyttären tyttärelle ne ovat jo historiaa, vaikka kaikkihan toistuu. Vai toistuuko?