Espoon seurakuntayhtymä

Tron syns i trafiken - tron är temat för Kyrkan i Esbos kampanj under påsken

Dela
Tron gör gott. I dag bär tron. Med de två meningarna och två helt vanliga Esbobors ansikten driver Kyrkan i Esbo en kampanj som syns i trafiken och vimlet under påsken.
Kyrkan i Esbos kampanj med temat tro syns i buss- och metrotrafiken i Esbo, under påsken. Foto: Aada Harju
Kyrkan i Esbos kampanj med temat tro syns i buss- och metrotrafiken i Esbo, under påsken. Foto: Aada Harju

– Tro är ett kraftfullt ord och väcker säkert olika slags tankar. Vi ville välja tron som huvudinnehåll i vår kampanj, för det är ju det som påskens budskap handlar om. Kampanjen väcker till eftertanke; vad tror jag på, säger Lauri Ilola, sakkunnig i kommunikation i Esbo församlingar.

Kampanjen kommer att synas i metrostationerna i Esbo och på bussarnas infoskärmar omkring stilla veckan 1–9 april. Ett påskkort med samma tema skickas till hushållen i de finska församlingarnas områden i Olars, Alberga, Hagalund och Esboviken.   

– Jämför man med övrig reklam kring påsk, som ofta är gul, färggrann och kommersiell så är vårt utseende lugnare, mer stillsamt, säger Ilola. 

– Mitt i krig och övrig oro vill vi komma med ett lugnande budskap. Vi strävar till att nå påsken på ett djupare plan, att det inte blir ett skrap på ytan, säger Ilola.

Vad betyder tro för envar? Kampanjen utmanar till att tänka efter

 

Det här årets påsk-kampanj är en tematisk fortsättning på två tidigare kampanjer inom Esbo församlingar: Här bor kärleken, 2020 och Här bor hoppet, 2021. 

– Nu stod tron i tur. Återstår att se vilka tankar det väcker i var och en. I våra sociala mediekanaler Facebook och Instagram kan man dela med sig av sina tankar och känslor. 

Videorna och fotografierna är producerade av fotograf Aada Harju. Tre, vanliga unga vuxna från Esbo och Jyväskylä har lånat sina ansikten för kampanjen.

– Valen av bild signalerar att tro är både något personligt och någonting som hör alla till. Hur sloganerna tolkas varierar. Tron kan dyka upp på många olika sätt och i olika situationer, säger Ilola. 

Ilola ser också att i kampanjens slogan "Tron gör gott" finns ett starkt budskap som hänvisar till diakoni.

– I nuläget kämpar många med ekonomiska utmaningar och de som behöver mathjälp har blivit fler. I sådana här situationer kan man vända sig till kyrkan. Kyrkan vill med all sin verksamhet skapa tro på en morgondag, säger Ilola.

 

Tilläggsinformation och intervjumöjlighet:

Lauri Ilola, sakkunnig i kommunikation

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Kyrkan i Esbos kampanj med temat tro syns i buss- och metrotrafiken i Esbo, under påsken. Foto: Aada Harju
Kyrkan i Esbos kampanj med temat tro syns i buss- och metrotrafiken i Esbo, under påsken. Foto: Aada Harju
Ladda ned bild
Kyrkan i Esbos kampanj med temat tro syns i buss- och metrotrafiken i Esbo, under påsken. Foto: Aada Harju
Kyrkan i Esbos kampanj med temat tro syns i buss- och metrotrafiken i Esbo, under påsken. Foto: Aada Harju
Ladda ned bild
Kyrkan i Esbos kampanj med temat tro syns också på sociala medier under påsken. Foto: Aada Harju
Kyrkan i Esbos kampanj med temat tro syns också på sociala medier under påsken. Foto: Aada Harju
Ladda ned bild

Länkar

Om

Espoon seurakuntayhtymä
Espoon seurakuntayhtymä
Kirkkokatu 1, PL 200
02771 Espoo

09 80501https://www.espoonseurakunnat.fi

Esbo svenska församling, Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta och Tapiolan seurakunta bildar Esbo kyrkliga samfällighet med knappt 160 000 medlemmar och ca 500 anställda.

Följ Espoon seurakuntayhtymä

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Espoon seurakuntayhtymä

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye