Tsemppipuheet eivät riitä! Neljän hallituspuolueen nuoriso- ja opiskelijajärjestöt vaativat riihessä toimia.

Kannanotto vapaa julkaistavaksi heti 18.3.2021.

Kuva: Vasemmistonuoret

Neljän hallituspuolueen nuoriso- ja opiskelijajärjestöt vaativat väliriihessä konkreettisia toimia opiskelijoiden hyvinvoinnin eteen.

Jo ennen koronakriisiä joka kolmas korkeakouluopiskelija kärsi mielenterveyden oireilusta. Viimeisen vuoden aikana tilanne on tutkitusti heikentynyt merkittävästi lisää. Siksi neljän hallituspuolueen nuoriso- ja opiskelijajärjestöt Sosialidemokraattiset nuoret, Sosialidemokraattiset opiskelijat, Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto, Vasemmistonuoret, Vasemmisto-opiskelijat,  RKP-nuoret ja RKP-nuorten opiskelijajärjestö - Liberaalit opiskelijat vaativat, että hallitus tekee puoliväliriihen yhteydessä konkreettisia päätöksiä tilanteen korjaamiseksi.

Järjestöt ovat erityisen huolissaan korkeakouluopiskelijoista, joista moni on viettänyt nyt yli vuoden etäopetuksessa ilman lähiopetuksen tuomaa tukea ja sosiaalisia kontakteja. Samalla korkeakouluopiskelijat kuitenkin usein unohtuvat rajoitustoimien vaikutuksista puhuttaessa.

Puoliväliriihessä on päätettävä ratkaisuista niin akuutin mielenterveyskriisin kuin pidemmän aikavälin ennaltaehkäisevän työn puolesta. Nuoriso- ja opiskelijajärjestöt muistuttavat, että tarvitsemme keinoja puuttua käsillä olevaan pahoinvointiin. Nyt tulee tehdä politiikkaa pitkällä aikajänteellä ja opiskelijoiden hyvinvointiin investoiden.

Hallituspuolueiden nuorisojärjestöt vaativat:

• Opintopsykologien mitoitus tulee säätää laissa.
  • Terapiatakuu tulee toteuttaa mahdollisimman nopeasti.
  • Kela-tuetun kuntouttavan psykoterapian 3 kuukauden hoitojaksovaatimuksesta tulee väliaikaisesti luopua.
  • Kela-tuetun kuntouttavan psykoterapian toistamisen karenssiajasta tulee luopua.
  • Opintorahan taso tulee palauttaa 2017 leikkauksia edeltävälle tasolle.
  • Opintotukikuukausien määrä tulee lisätä 55 kuukauteen.
  • Opintojen edistymisen opintopisterajaa tulee löysentää.

Lisätietoja:

Pinja Perholehto, pinja.perholehto@demarinuoret.fi, 0400 596 521

Ville Kurtti, ville.kurtti@sonk.fi, 0451129299
Sosialidemokraattisten opiskelijoiden puheenjohtaja

Brigita Krasniqi, 0451312554

Peppi Seppälä, 0407217912
puheenjohtajat@vihreatnuoret.fi

Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto,

Liban Sheikh, Liban@vasemmistonuore.fi , 050 501 9721

Vasemmistonuorten puheenjohtaja

Anna Lemström, puheenjohtaja@vasemmisto-opiskelijat.fi, 045-6397273

Vasemmisto-opiskelijoiden puheenjohtaja

Frida Sigfrids, frida.sigfrids@su.fi, 040 5910874

RKP-nuorten puheenjohtaja

Anna Oksanen, anna.oksanen@su.fi, 040 0659880

RKP-nuorten opiskelijajärjestö - Liberaalit opiskelijat LSK:n puheenjohtaja

Kuva: Vasemmistonuoret

Demarinuorten Perholehto ja Kokoomusnuorten Pajula: Eläkejärjestelmä täysremonttiin - maksujen korotus ei kelpaa yksin ratkaisuksi17.9.2021 14:46:41 EEST | Tiedote

Työeläkejärjestelmä on perustunut sukupolvien väliseen vastavuoroisuuteen, jossa kaikki maksavat vuorollaan työeläkemaksuja ja hyötyvät myöhemmin järjestelmästä. Eläketurvakeskuksen tuoreen raportin mukaan nykyinen eläkemaksutaso ei kuitenkaan riitä enää tulevaisuudessa eläkkeiden maksamiseen. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto ja Kokoomusnuorten puheenjohtaja Matias Pajula vaativat, että vuosikymmenten haluttomuutta järjestelmätason uudistuksiin ei kuitattaisi vain nykyisten ja tulevien palkansaajien pussista.

Kun Pinjan mieli särkyi, alkoi vuosien mittainen kamppailu terveydestä: ”Jos jalka murtuu, kukaan ei pyydä odottamaan ensiapua kuukausia”10.9.2021 08:54:42 EEST | Uutinen

Yle kertoi sunnuntaina 5. syyskuuta artikkelissaan Veerasta, joka ei ole suomalaisen hyvinvointivaltion silmissä tarpeeksi sairas psyykkisesti saadakseen apua. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehdolle aihe on henkilökohtainen. Perholehto oli vasta 14-vuotias, kun hän sairastui syömishäiriöön, joka vei hänet vuosien mittaiseen kamppailuun terveytensä kanssa.