Tsemppipuheet eivät riitä! Neljän hallituspuolueen nuoriso- ja opiskelijajärjestöt vaativat riihessä toimia.

Kannanotto vapaa julkaistavaksi heti 18.3.2021.

Kuva: Vasemmistonuoret

Neljän hallituspuolueen nuoriso- ja opiskelijajärjestöt vaativat väliriihessä konkreettisia toimia opiskelijoiden hyvinvoinnin eteen.

Jo ennen koronakriisiä joka kolmas korkeakouluopiskelija kärsi mielenterveyden oireilusta. Viimeisen vuoden aikana tilanne on tutkitusti heikentynyt merkittävästi lisää. Siksi neljän hallituspuolueen nuoriso- ja opiskelijajärjestöt Sosialidemokraattiset nuoret, Sosialidemokraattiset opiskelijat, Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto, Vasemmistonuoret, Vasemmisto-opiskelijat,  RKP-nuoret ja RKP-nuorten opiskelijajärjestö - Liberaalit opiskelijat vaativat, että hallitus tekee puoliväliriihen yhteydessä konkreettisia päätöksiä tilanteen korjaamiseksi.

Järjestöt ovat erityisen huolissaan korkeakouluopiskelijoista, joista moni on viettänyt nyt yli vuoden etäopetuksessa ilman lähiopetuksen tuomaa tukea ja sosiaalisia kontakteja. Samalla korkeakouluopiskelijat kuitenkin usein unohtuvat rajoitustoimien vaikutuksista puhuttaessa.

Puoliväliriihessä on päätettävä ratkaisuista niin akuutin mielenterveyskriisin kuin pidemmän aikavälin ennaltaehkäisevän työn puolesta. Nuoriso- ja opiskelijajärjestöt muistuttavat, että tarvitsemme keinoja puuttua käsillä olevaan pahoinvointiin. Nyt tulee tehdä politiikkaa pitkällä aikajänteellä ja opiskelijoiden hyvinvointiin investoiden.

Hallituspuolueiden nuorisojärjestöt vaativat:

• Opintopsykologien mitoitus tulee säätää laissa.
  • Terapiatakuu tulee toteuttaa mahdollisimman nopeasti.
  • Kela-tuetun kuntouttavan psykoterapian 3 kuukauden hoitojaksovaatimuksesta tulee väliaikaisesti luopua.
  • Kela-tuetun kuntouttavan psykoterapian toistamisen karenssiajasta tulee luopua.
  • Opintorahan taso tulee palauttaa 2017 leikkauksia edeltävälle tasolle.
  • Opintotukikuukausien määrä tulee lisätä 55 kuukauteen.
  • Opintojen edistymisen opintopisterajaa tulee löysentää.

Lisätietoja:

Pinja Perholehto, pinja.perholehto@demarinuoret.fi, 0400 596 521

Ville Kurtti, ville.kurtti@sonk.fi, 0451129299
Sosialidemokraattisten opiskelijoiden puheenjohtaja

Brigita Krasniqi, 0451312554

Peppi Seppälä, 0407217912
puheenjohtajat@vihreatnuoret.fi

Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto,

Liban Sheikh, Liban@vasemmistonuore.fi , 050 501 9721

Vasemmistonuorten puheenjohtaja

Anna Lemström, puheenjohtaja@vasemmisto-opiskelijat.fi, 045-6397273

Vasemmisto-opiskelijoiden puheenjohtaja

Frida Sigfrids, frida.sigfrids@su.fi, 040 5910874

RKP-nuorten puheenjohtaja

Anna Oksanen, anna.oksanen@su.fi, 040 0659880

RKP-nuorten opiskelijajärjestö - Liberaalit opiskelijat LSK:n puheenjohtaja

Kuva: Vasemmistonuoret

Demarinuoret - Sosialidemokraattiset Nuoret ry on poliittinen nuorisojärjestö, joka on perustettu vuonna 1906. Demarinuoret toimii kansallisesti ja kansainvälisesti.

Poliittiset nuorisojärjestöt seisovat yhdessä Ukrainan tukena – We Stand with Ukraine –mielenosoitus lauantaina23.2.2022 15:17:19 EET | Tiedote

Eduskuntapuolueiden nuorisojärjestöt järjestävät yhdessä mielenosoituksen We Stand with Ukraine lauantaina 26.2.2022 Helsingissä. Mielenosoituksen tarkoituksena on osoittaa suomalaisen nuorison tuki Ukrainalle ja sen kansalaisille sekä vaatia Venäjän hallintoa palauttamaan rauha Eurooppaan. Tapahtuman järjestäjinä ovat Demarinuoret, Keskustanuoret, Kokoomusnuoret, Kristillisdemokraattiset Nuoret, Liike Nyt Nuoret, Perussuomalainen nuoriso, RKP-nuoret, Vasemmistonuoret sekä Vihreät nuoret. Rauhanmielenosoitus alkaa lauantaina kello 12 Esplanadin puistosta, josta siirrytään kello 13 Tehtaankadulle Venäjän suurlähetystön läheisyyteen.

Demarinuorten Perholehto: Huumeiden käyttäjien kuolemilta suljetaan silmät - käyttöhuoneiden pilotointiin annettava lupa31.1.2022 13:17:43 EET | Tiedote

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL julkaisi 31.1. uuden huumekuolemien vähentämiseen tähtäävän mallin. THL:n mukaan huumekuolemien ehkäisyyn tulisi suhtautua yhtä painokkaasti kuin liikennekuolemiin, sillä huumeisiin kuolee vuosittain enemmän ihmisiä kuin tieliikenteessä. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto pitää THL:n suosituksia vakavana viestinä, jonka tulisi johtaa Suomessa välittömiin toimiin päihdepolitiikan uudistamiseksi.