Tsemppipuheet eivät riitä! Neljän hallituspuolueen nuoriso- ja opiskelijajärjestöt vaativat riihessä toimia.

Kannanotto vapaa julkaistavaksi heti 18.3.2021.

Kuva: Vasemmistonuoret

Neljän hallituspuolueen nuoriso- ja opiskelijajärjestöt vaativat väliriihessä konkreettisia toimia opiskelijoiden hyvinvoinnin eteen.

Jo ennen koronakriisiä joka kolmas korkeakouluopiskelija kärsi mielenterveyden oireilusta. Viimeisen vuoden aikana tilanne on tutkitusti heikentynyt merkittävästi lisää. Siksi neljän hallituspuolueen nuoriso- ja opiskelijajärjestöt Sosialidemokraattiset nuoret, Sosialidemokraattiset opiskelijat, Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto, Vasemmistonuoret, Vasemmisto-opiskelijat,  RKP-nuoret ja RKP-nuorten opiskelijajärjestö - Liberaalit opiskelijat vaativat, että hallitus tekee puoliväliriihen yhteydessä konkreettisia päätöksiä tilanteen korjaamiseksi.

Järjestöt ovat erityisen huolissaan korkeakouluopiskelijoista, joista moni on viettänyt nyt yli vuoden etäopetuksessa ilman lähiopetuksen tuomaa tukea ja sosiaalisia kontakteja. Samalla korkeakouluopiskelijat kuitenkin usein unohtuvat rajoitustoimien vaikutuksista puhuttaessa.

Puoliväliriihessä on päätettävä ratkaisuista niin akuutin mielenterveyskriisin kuin pidemmän aikavälin ennaltaehkäisevän työn puolesta. Nuoriso- ja opiskelijajärjestöt muistuttavat, että tarvitsemme keinoja puuttua käsillä olevaan pahoinvointiin. Nyt tulee tehdä politiikkaa pitkällä aikajänteellä ja opiskelijoiden hyvinvointiin investoiden.

Hallituspuolueiden nuorisojärjestöt vaativat:

• Opintopsykologien mitoitus tulee säätää laissa.
  • Terapiatakuu tulee toteuttaa mahdollisimman nopeasti.
  • Kela-tuetun kuntouttavan psykoterapian 3 kuukauden hoitojaksovaatimuksesta tulee väliaikaisesti luopua.
  • Kela-tuetun kuntouttavan psykoterapian toistamisen karenssiajasta tulee luopua.
  • Opintorahan taso tulee palauttaa 2017 leikkauksia edeltävälle tasolle.
  • Opintotukikuukausien määrä tulee lisätä 55 kuukauteen.
  • Opintojen edistymisen opintopisterajaa tulee löysentää.

Lisätietoja:

Pinja Perholehto, pinja.perholehto@demarinuoret.fi, 0400 596 521

Ville Kurtti, ville.kurtti@sonk.fi, 0451129299
Sosialidemokraattisten opiskelijoiden puheenjohtaja

Brigita Krasniqi, 0451312554

Peppi Seppälä, 0407217912
puheenjohtajat@vihreatnuoret.fi

Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto,

Liban Sheikh, Liban@vasemmistonuore.fi , 050 501 9721

Vasemmistonuorten puheenjohtaja

Anna Lemström, puheenjohtaja@vasemmisto-opiskelijat.fi, 045-6397273

Vasemmisto-opiskelijoiden puheenjohtaja

Frida Sigfrids, frida.sigfrids@su.fi, 040 5910874

RKP-nuorten puheenjohtaja

Anna Oksanen, anna.oksanen@su.fi, 040 0659880

RKP-nuorten opiskelijajärjestö - Liberaalit opiskelijat LSK:n puheenjohtaja

Kuva: Vasemmistonuoret

Demarinuoret: Teknologiateollisuuden päätös on märkä rätti vasten palkansaajien kasvoja!25.3.2021 15:48:52 EET | Tiedote

Demarinuoret pitää Teknologiateollisuuden päätöstä irtautua valtakunnallisista työehtosopimusneuvotteluista hyvin huolestuttavana. Liitto kantaa erityistä huolta työmarkkinoiden ennustettavuudesta, työrauhasta sekä palkansaajien työehtojen tulevaisuudesta. Peräänkuulutamme vahvempaa ay-liikettä ja vaadimme pikaisia toimia muun muassa ammattiliittojen ryhmäkanneoikeuden puolesta.

Äänestäminen ei saa olla vain korkeasti koulutettujen etuoikeus!11.3.2021 13:17:03 EET | Tiedote

Tuore tutkimus 18-29-vuotiaiden äänestyskäyttäytymisestä kertoo karua kieltä siitä, kuinka Suomi on yhä äänestämisen luokkayhteiskunta. Ilmiö ei ole yllättävä, sillä äänioikeuden käyttäminen on eriytynyt koulutustaustan mukaan aina 80-luvun puolivälistä saakka. Taloustutkimuksen toteuttaman kyselyn mukaan yliopistotutkinnon suorittaneista tai sitä tällä hetkellä suorittavista lähes 70% kertoo äänestävänsä kuntavaaleissa varmasti, mutta ammatillisen koulutuksen puolella varmoja äänestäjiä on vain 38 prosenttia.

Demarinuoret: Faktat tiskiin vaalien siirtämisestä!6.3.2021 13:00:01 EET | Tiedote

Oikeusministeriön mukaan huhtikuun kuntavaalit on päätetty siirtää kesäkuun 13. päivään. Päätös ei ollut yksimielinen, sillä kahdeksan puoluetta yhdeksästä kannatti siirtoa. Demarinuoret pitää päätöstä äärimmäisen harmillisena, mutta terveysturvallisuuden kannalta välttämättömänä. Tilanteen luonteesta johtuen järjestö peräänkuuluttaa kuitenkin ehdottoman avointa ja suoraselkäistä viestintää.