Digi- ja väestötietovirasto

Tuhansilta organisaatioilta puuttuu yhä sähköisessä asioinnissa tarvittavat Suomi.fi-valtuudet – Valtuudet saa kuntoon aiempaa helpommin ja nopeammin

Jaa
Suomi.fi-valtuudet korvasi Katso-tunnistuksen viranomaisten sähköisissä asiointipalveluissa viime vuonna. Kuitenkin edelleen tuhansilta yrityksiltä, yhdistyksiltä ja muilta yhteisöiltä puuttuu yhä Suomi.fi-valtuudet. Suomi.fi-valtuuksiin on syksyllä kehitetty monta ominaisuutta, jotka tekevät valtuuttamisesta nyt aiempaa helpompaa.

Viimeistään kevään aikana monien yritysten, yhdistysten, metsä-, maatalous- ja kiinteistöyhtymien sekä muiden organisaatioiden tulee hankkia Suomi.fi-valtuudet voidakseen asioida esimerkiksi Verohallinnon sähköisissä palveluissa.

Valtuudet kannattaa laittaa kuntoon hyvissä ajoin ennen tärkeitä eräpäiviä, sillä muutoin sähköinen asiointi ei onnistu. 

Suurin osa organisaatioista voi valtuuttaa omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa

Helpointa sähköinen asiointi organisaation puolesta on henkilöille, joiden edustusoikeuden Suomi.fi-valtuudet pystyy tarkistamaan kauppa-, yhdistys tai verotusyhtymärekisteristä.

Esimerkiksi yrityksen toimitusjohtaja, elinkeinonharjoittaja, yhdistyksen puheenjohtaja tai metsä-, maatalous- tai kiinteistöyhtymän vastuuhenkilö voi hoitaa asioita henkilökohtaisilla pankkitunnuksillaan, mobiilivarmenteellaan tai sähköisellä henkilökortilla. Yhdistykseltä edellytetään nimenkirjoitussääntöä, joka mahdollistaa yksinedustuksen.

Edustusoikeuden omaava henkilö voi myös kirjautua Suomi.fi-valtuuksiin ja valtuuttaa toisen henkilön tai toisen organisaation kuten tilitoimiston hoitamaan asioita puolestaan. Erillistä hakemusta ei tarvitse tällöin lähettää.

Valtuushakemuksen voi nyt allekirjoittaa hyväksymällä se vahvasti tunnistautumalla –paperihakemukselle ei tällöin tarvetta

Osa organisaatioista ei voi hoitaa valtuuttamista omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa, vaan heidän tulee tehdä valtuushakemus. Tällaisia organisaatioita ovat mm. valtion tai kunnan organisaatiot, osa yhdistyksistä, kuolinpesät, säätiöt, seurakunnat sekä ulkomaalaiset yritykset. Valtuushakemusten käsittelyaika on tällä hetkellä kahdesta kolmeen viikkoa.

Näille organisaatioiille valtuushakemuksen teko on aiempaa helpompaa, jos organisaation kaikilla nimenkirjoittajilla on sähköisen tunnistautumisen välineet. Valtuushakemuksen voi nyt allekirjoittaa suomalaisella vahvan tunnistautumisen välineellä eli verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai henkilökortin varmenteella. Tällöin valtuushakemusta ei tarvitse enää tulostaa ja allekirjoittaa käsin. Pois jäävät myös henkilöllisyystodistusten kopioiden lisääminen liitteeksi ja valmiin hakemuksen skannaaminen.

Jos vain osalla allekirjoittajista on mahdollisuus sähköiseen tunnistautumiseen, allekirjoitettu paperihakemus ja kopio henkilöllisyystodistuksesta vaaditaan vain henkilöiltä, joilla tunnistautumisvälineitä ei ole.

Allekirjoitetut paperihakemukset liitteineen vaaditaan edelleen esimerkiksi ulkomaalaisilta yrityksiltä.

Suomi.fi-valtuudet

  • Suomi.fi-valtuuksissa voi antaa digitaalisesti toiselle henkilölle yritykselle tai yhteisölle oikeuden puolesta-asiointiin. Se tarjoaa käyttäjille sujuvaa ja tietoturvallista itsepalvelua ajasta ja paikasta riippumatta. 
  • Valtuudet-palvelu on turvallinen ja ajantasainen. Se tarkistaa oikeuden puolesta-asiointiin valtuusrekisteristä, kaupparekisteristä, yhdistysrekisteristä tai väestötietojärjestelmästä. 
  • Valtuudet-palvelua hyödyntävät mm. Verohallinto, Kela, Tulli. Palvelu on integroitu yli 166 asiointipalveluun, joita hyödyntää noin 250 yksityisen ja julkisen sektorin palveluntarjoajaa. Näiden lisäksi palvelu on käytössä muun muassa kaikissa Suomen apteekeissa. 
  • Vuonna 2016 lanseeratussa palvelussa on luotu jo noin 29 miljoonaa valtuutta. 
  • Kuukausittain Valtuudet-palveluun tehdään yli 8 valtuustarkistusta. 

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja
Projektipäällikkö Risto Ollikainen, 040 507 3479, ext.risto.ollikainen@dvv.fi

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2
00530 HELSINKI

0295 536 000 (vaihde)https://dvv.fi

Digi- ja väestötietovirasto

Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.

Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.

Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.

http://dvv.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto

Uppdateringen av befolkningsdatasystemet syns i Finlands folkmängd i övermorgon18.11.2025 07:03:00 EET | Pressmeddelande

I befolkningsdatasystemet görs en uppdateringskörning den 19 november 2025 som påverkar informationen om Finlands folkmängd. Uppgiften om folkmängden syns på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbsida samt på ljustavlan på taket till Helsingfors serviceställe från och med den 20 november 2025. I samband med den årliga uppdateringen raderas hemkommunen av sådana personer vars bostadsort har varit okänd i över två år. Denna ändring gäller ungefär 2 250 personer, som också lämnar Finlands folkmängd.

Väestötietojärjestelmän päivitys näkyy Suomen väkiluvussa ylihuomenna18.11.2025 07:03:00 EET | Tiedote

Väestötietojärjestelmässä tehdään 19.11.2025 päivitysajo, joka vaikuttaa Suomen väkilukutietoon. Tieto väkiluvusta näkyy Digi- ja väestötietoviraston verkkosivuilla sekä Helsingin palvelupaikan katolla olevassa valotaulussa 20.11.2025 alkaen. Vuosittain tehtävän päivityksen yhteydessä poistetaan kotikunta sellaisilta henkilöiltä, joiden asuinpaikka on ollut yli kaksi vuotta tietymättömissä. Tämä muutos koskee noin 2250 henkilöä, jotka poistuvat sen tuloksena myös Suomen väkiluvusta.

Population Information System update to be reflected in the population number of Finland the day after tomorrow18.11.2025 07:03:00 EET | Press release

The Population Information System will undergo an update on 19 November 2025 that will affect the data on Finland’s population number. The population number is displayed on the website of the Digital and Population Data Services Agency and a light-up billboard on the roof of the Helsinki service location starting 20 November 2025. The annual update involves removing the municipality of residence of people whose place of residence has been unknown for two years. The change applies to about 2,250 persons who will also be removed from the population number of Finland as a result.

Välfärdsområdena gör det lättare att uträtta ärende digitalt – Man kan ge sin egen förtroendeperson rätt att uträtta ärenden i social- och hälsovårdens digitala tjänster3.11.2025 14:27:50 EET | Pressmeddelande

En del finländare saknar digitala färdigheter eller digitala identifieringsverktyg, vilket gör att de hamnar utanför de digitala tjänsterna som gör vardagen smidigare. Detta har fått åtta välfärdsområden att i samband med besök erbjuda sina invånare möjligheten att ge sin egen förtroendeperson Suomi.fi-fullmakter

Hyvinvointialueilla helpotetaan digiasiointia – Omalle luottohenkilölleen voi antaa oikeuden asioida sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluissa3.11.2025 08:33:38 EET | Tiedote

Osalla suomalaisista ei ole digitaitoja tai digitaalisia tunnistautumisvälineitä, jonka vuoksi he jäävät arkea sujuvoittavien digipalveluiden ulkopuolelle. Tämä on saanut kahdeksan hyvinvointialuetta tarjoamaan asukkailleen mahdollisuutta antaa käyntiasioinnin yhteydessä omalle luottohenkilölleen Suomi.fi-valtuuksia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye