Tukea rahapeliongelmiin saatavilla nyt myös arabian kielellä

MIELI Suomen Mielenterveys ry:n Kriisipuhelimen arabiankielinen linja tarjoaa apua nyt myös rahapelaamisen ongelmissa. Voit ottaa yhteyttä, jos oma tai läheisen rahapelaaminen huolettaa tai aiheuttaa haittoja. Peluurin kanssa yhteistyössä tuotettu arabiankielinen tukiaineisto rahapelihaitoista on myös ladattavissa verkossa.

Suomessa rahapeliongelma koskettaa noin 112 000 pelaajaa ja noin 790 000 läheistä. Myös moni maahanmuuttajataustainen kärsii erilaisista rahapelaamisen aiheuttamista haitoista. Toistaiseksi tukea ja apua on ollut saatavilla lähinnä suomen, ruotsin ja englannin kielellä.

Suomalaisessa kulttuurissa rahapelaaminen on näkyvää ja arkipäiväistä. Se on vahvasti läsnä arkisissa ympäristöissä, kuten kaupoissa, kioskeilla ja huoltoasemilla. Tämä voi olla hämmentävää erityisesti henkilöille, joiden kulttuurissa rahapelaamista esiintyy vähemmän tai siitä ei puhuta. Heillä ei välttämättä ole riittävästi tietoa rahapelaamisen aiheuttamista haitoista, mikä saattaa lisätä peliongelmien riskiä.

"Rahapeliongelmiin liittyy usein häpeän tunnetta. Etenkin, jos tulee kulttuurista, jossa rahapelaaminen on tabu, voi asiasta puhumiseen ja avun hakemiseen olla todella korkea kynnys. Tällaisissa tilanteissa on erityisen tärkeää, että keskusteluapua on tarjolla omalla äidinkielellä", kertoo Peluurin yksikön päällikkö Inka Silvennoinen.

Kriisipuhelimeen voi soittaa nimettömänä ja luottamuksellisesti. Puhelimessa vastaavat kriisityön ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset. Kriisipuhelin tarjoaa keskusteluapua kriisissä oleville ja heidän läheisilleen. Päivystäjä auttaa soittajaa pohtimaan keinoja tilanteen helpottamiseksi, omien voimavarojen löytämiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi. Soitto 09-alkuiseen numeroon maksaa oman operaattorin perimän hinnan, mutta on ilmainen WhatsAppin kautta (040 195 8202).

"Keskusteluapua on tarjolla, usein puhuminen auttaa. Kriisipuhelimen arabiankieliselle linjalle voi soittaa tai laittaa WhatsApp-viestin arabiaksi, suomeksi tai englanniksi. Rahapeliongelman ja muidenkaan murheiden kanssa ei kannata jäädä yksin", toteaa Kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter.

MIELI ry ja Peluuri ovat tuottaneet yhteistyössä arabiankielisen tukiaineiston rahapelihaitoista. Aineiston voit ladata täältä. MIELI ry:n arabiankieliset nettisivut löytyvät osoitteesta mieli.fi/azma

Arabiankielinen Kriisipuhelin päivystää numerossa 09 2525 0113 ja WhatsAppissa numerossa 040 195 8202 maanantaisin ja tiistaisin klo 11.00-15.00, keskiviikkoisin klo 13.00-16.00 ja 17.00-21.00 sekä torstaisin 10.00-15.00.

Peluurista apua ja tukea rahapeliongelmiin suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi arkisin klo 12-18 0800 100 101.

Kriisipuhelin päivystää suomeksi 24/7 numerossa 09 2525 0111 ja ruotsiksi ma-pe numerossa 09 2525 0112.

Peluuri
Inka Silvennoinen
Yksikön päällikkö
etunimi.sukunimi@peluuri.fi
peluuri.fi

Susanna Winter
Kriisipuhelintoiminnan päällikkö
etunimi.sukunimi@mieli.fi
mieli.fi/kriisipuhelin

MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. MIELI ry puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Järjestö koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia. MIELI ry:n toimintaa tuetaan Veikkauksen tuotoilla.

Uusi säätiö tukemaan mielenterveystyötä Lapinlahden alueella12.6.2020 08:19:22 EESTTiedote

Pro Lapinlahti mielenterveysseura ry, MIELI Suomen Mielenterveys ry ja kotimainen ohjelmistoalan kasvuyritys Dream Broker Oy ovat muiden kiinnostuneiden tahojen kanssa perustamassa säätiötä, jonka tehtävänä on tukea mielenterveyttä edistävää toimintaa kulttuurihistoriallisesti tärkeällä Lapinlahden alueella Helsingissä. Säätiö haluaa vaalia Lapinlahden alueen rakennus- ja kulttuurihistoriaa sekä puiston luontoarvoja. Tarkoituksena on turvata Lapinlahden alueen tulevaisuus kulttuurin ja mielenterveystyön palveluksessa. Samalla mahdollistetaan sairaala-alueen säilyminen jälkipolville entisöimällä rakennukset ja kehittämällä alueen toimintaa eläväksi ja aktiiviseksi mielenterveystyön keskukseksi. ”Kansalaisjärjestöt, yksittäiset henkilöt, eri alojen ammattilaiset ja kulttuurin harjoittajat ovat tehneet arvokasta työtä Lapinlahden alueen vaalimiseksi ja mielenterveyden edistämiseksi. Meille on kunnia ilmoittautua suojelijaksi tälle arvokkaalle työlle. Yhtiömme on sitoutunut panostamaan sää

MIELI ry: Itsetuhoisuuteen liittyvät yhteydenotot ovat kasvaneet – Tukea ja apua itsemurhayrityksen jälkeen tarjoaa Itsemurhien ehkäisykeskus29.5.2020 07:20:00 EESTTiedote

Toukokuussa 2020 MIELI Suomen Mielenterveys ry:n Kriisipuhelimeen on tullut vuorokaudessa keskimäärin 19 itsetuhoisuuteen liittyvää soittoa, kun viime vuonna vastaavia soittoja oli 8–9 päivässä. Maalis-huhtikuussa soittaja kertoi tuoreesta itsemurhayrityksestä 49:ssä keskustelussa, viime vuonna samaan aikaan 22:ssa soitossa.