Tukkukaupasta tunnelmataikureiksi – E.Ahlströmin 110 vuoden historia on voimavara ravintola-alalle

Ravintola on tuhannen yksityiskohdan summa. E.Ahlströmistä on muodostunut tuhansien asioiden tunnelmataikuri, joka tarjoaa kattaukseen, sisustukseen, ruokalistoihin ja jopa rahoitukseen liittyviä ratkaisuja ravintoloitsijoiden unelmien toteutumiseksi. Tänään 110 vuotta täyttävä E.Ahlström on Suomen johtava ravintola-alan ammattilaisia palveleva maahantuoja ja tukkukauppa.

Kauppias Einar Ahlström perusti lasi- ja posliinikauppa E.Ahlströmin Helsingin Fredrikinkadulle 1913. Siitä lähtien E.Ahlström on rakentanut ravintoloihin elämyksiä inspiroivasti ja rohkeasti.

Ravintola-alan ammattilaiset tuntevat E.Ahlströmin laadukkaista ammattikeittiöille tarkoitetuista astioista, keittiötarvikkeista, tarjoilutuotteista, työvaatteista, ravintolakalusteista ja asiakaskokemusta kirkastavista palveluista.

Yrittäjät Petri Nupponen ja Teija Sääksmäki tekivät ison päätöksen vuonna 2017, kun he ottivat vetovastuulleen ravintola-alan tukkuliikkeen. Kuluneet kuusi vuotta yrittäjinä ovat olleet Nupposelle ja Sääksmäelle sekä henkilökohtainen että yrityksen kasvutarina.

Nupponen tuntee talouteen ja logistiikkaan liittyvät asiat. Sääksmäellä on puolestaan myyntiin, markkinointiin sekä brändin rakentamiseen liittyvä työkokemusta useilta toimialoilta. Heillä oli alusta lähtien selvät sävelet, mihin suuntaan he halusivat yhdessä firmaa viedä.

”Persoonilla on suuri merkitys yritykselle. Annoimme kasvomme kaikelle tekemiselle. Konkariomistajat ovat vahvalla kokemuksella ja tietotaidolla edelleen mukana taustalla meitä tukemassa ja hallitustyössä”, Sääksmäki kertoo.

Tunnelmataikuruutta ja elämyksiä jokaiselle ravintolakäynnille

E.Ahlström luo elämyksiä ravintoloihin ja hotelleihin ympäri Suomen. Yrityksestä on kasvanut maan johtava ravintola-alan ammattilaisia palveleva maahantuoja ja tukkukauppa. E. Ahlström on myös suunnittelutalo ja konseptien rakentaja, joka lisäksi tarjoaa ravintolatoiminnan rahoitukseen liittyviä ratkaisuja.

Ravintolakokemukseen vaikuttaa yli 1000 erilaista tekijää. E.Ahlström yhteistyökumppaneineen pitää huolta siitä, että mahdollisimman moni näistä toteutuu ja synnyttää positiivisia kokemuksia niin monessa suomalaisessa ravintolassa kuin mahdollista.

E.Ahlströmin projektireferensseissä on monta mielenkiintoista kohdetta, kuten pääkaupungin tunnetut ravintolat Savoy, Café Savoy, Helsingin Musiikkitalo, Finlandia-talo, Bistro O Mat, Sikke's, Viisi Penniä, Hotel Torni, Brasa ja Bistro Bardot sekä turkulainen CT-ravintolat vaasalainen Fröj, Savonlinnan Muikkuterassi.

Suomalainen gastronomia ja sen kehittyminen on Nupposelle ja Sääksmäelle sydämen asia ja suuren intohimon kohde.

”Teemme työtämme väsymättömästi. Etsimme koko ajan uusia ratkaisuja, jotka tuottavat enemmän arvoa asiakkaillemme. Vain taivas ja mielikuvitus ovat rajoina tällä alalla. Nyt olen esimerkiksi tosi kiinnostunut tekoälystä, miten me voimme sitä hyödyntää jatkossa. Uteliaisuus on voimavaramme ja eteenpäin vievä voimamme”, Sääksmäki kertoo.

Creative studio -näyttelytila Kuortaneenkadulla Helsingissä ja Creative minds -ratkaisut ovat oivalluksia, joilla yritys tarjoaa asiakkailleen inspiraatiota ja innovatiivisia kokonaisuuksia. Kun entisen show roomin nimi muuttui Creative studioksi, tunnelma nousi tekemistä ohjaavaksi sisällöksi.

”Verkkokauppaa rakentaessamme mietimme kovasti brändiämme eli miltä meidän pitäisi näyttää, ja mitä haluamme brändillä kertoa ja viestiä. Yhtäkkiä me kaikki puhuimme tunnelmasta. Näin meistä tuli tunnelmataikureita. Sitä tunnelmataikuruutta haluamme viedä eteenpäin koko ravintola-alalle”, Sääksmäki perustelee.

Vastuulisuus keskeinen osa palveluiden ja ratkaisujen toteuttamista

Astioiden AINIA®-kiertotalouspalvelu kasvattaa vastuullisuuspalveluiden arvoa
Ravintolabisnes kehittyy hurjaa vauhtia ja sitä mukaa myös kuluttajien vaatimustaso kasvaa. Samaan aikaan liiketoiminta vaatii uusia innovaatioita, jotta pysyy kannattavana sekä huomioi vastuullisuuteen liittyvät tärkeät arvot.

E-Ahlströmin kehittämillä ravintoloiden Fresh Up -kehittämispalvelulla ja astioiden AINIA®-kiertotalouspalvelulla on Suomalaisen Työn Liiton Avainlippu- sekä Design from Finland -tunnukset osoituksina kotimaisesta työstä.

Teija Sääksmäki muistuttaa, että vastuullisuudessa on monta eri tasoa. E.Ahlström haluaa tehdä paljon enemmän kuin toteuttaa lakien ja asetusten vaatimukset velvoittavat. AINIA®-kiertotalouspalvelu on osa koko yrityksen kehittämistä ja vastuullisuutta.

”On innostavaa, että olemme saaneet olleet mukana kehittämässä palvelua, jossa on mukana huippudesignerit. Heidän kanssaaan olemme pystyneet globaalisti ainutlaatuisen innovaation”, Sääksmäki kehuu.

E.Ahlströmillä uskotaan yhdessä tekemiseen ja kumppanuuteen

E.Ahlström rakentaa identiteettinsä yhä vahvemmin yhdessä tekemiselle ja kumppanuudelle. Tämä toteutuu sekä talossa sisäisesti että suhteessa asiakkaisiin. Kumppanuus ja hyvä tunnelma synnyttävät luovuutta, motivaatiota ja tyytyväisyyttä.

”Pohjimmiltamme olemme olleet tukkukauppa, joka myy muiden valmistamia tuotteita. Se on meidän kivijalkamme ja perustmme. Kehittämämme Fresh Up -palvelutuotteet ovat vieneet meitä eteenpäin ja tehnee meistä kilpailijoihimme verrattuna monipuolisemman osaajan ja haluttu kumppanin”, Nupponen kertoo.

Fresh Up -palveluilla on myös Avainlippu- ja Design from Finland -tunnukset, jotka kertovat, että toiminta tuo työtä ja toimeentuloa Suomeen.

”Tarjoamme asiakkaillemme kaiken sisustussuunnittelusta lopputoimitukseen. Myös aikaa säästyy, kun johdamme projektia ja asiakas voi käyttää omaa aikaansa tehokkaasti luottaen, että asiat sujuvat kulloisessakin projektissa sovitusti”, Sääksmäki kiteytyttää.

E.Ahlström kehittää myös digitaalisia palveluita, jotka ovat vahvoja kilpailuvaltteja alalla. Digipleluissa yritys toimii myös edelläkävijänä.

”Verkkokaupassamme löytyvät helposti juuri ne tuotteet, joita asiakkailla on käytössä ja siten lisätilauksia on helppo ja nopeaatehdä. Konseptijohdetut ravintolat hyötyvät tästä todella paljon ja näin säästämme työtunteja asiakkaalta. Me tarjoamme arjen työskentelyä helpottavia ratkaisuja laajalla skaalalla. Näin asiakas säästää aikaa ja rahaa monessa muussakin kohdassa”, Nupponen perustelee.

Petri Nupponen, toimitusjohtaja, yrittäjä
p. 040 709 3314, petri.nupponen@eahlstrom.fi

Teija Sääksmäki, myyntijohtaja, yrittäjä
p. 050 467 7061, teija.saaksmaki@eahlstrom.fi

Teija Sääksmäki ja Petri Nupponen. Kuva: E.Ahlström.
Teija Sääksmäki ja Petri Nupponen. Kuva: E.Ahlström.