Tulevaisuuden akkuekosysteemi -hanke

Tulevaisuuden akkuekosysteemi tuo Suomelle uutta virtaa ja liiketoimintamahdollisuuksia

Akut liikuttavat nyky-yhteiskuntaa. Ne antavat käyttövoiman sähköautoille, tasaavat uusiutuvan energian tuoton ja käytön jaksottaisuuden eroja sekä tuovat työhön ja vapaa-aikaan langatonta käyttömukavuutta. Päästöttömän energian ja liikkumisen murros lisää akkujen määrää Suomessa entisestään: eri tyyppisiä akkuja tarvitaan, käytetään ja kierrätetään yhä enemmän. Tähän murrokseen on latautunut tärkeitä näkökulmia ja myös liiketoimintamahdollisuuksia, joihin Tulevaisuuden akkuekosysteemi -hanke tarttuu.
Tulevaisuuden akkuekosysteemi

Suomesta löytyy jo paljon osaamista akkujen elinkaaren useasta vaiheesta: mm. raaka-aine- ja jalostusteollisuudesta, monipuolisesta käytöstä eri teollisuuden sektoreilla sekä kierrätysteknologiasta. Akkuihin liittyvää tutkimus- ja kehitystyötä tehdään lisäksi eri puolella Suomea.Yhdistämällä voimat juuri nytakkuekosysteemintoimijajoukko voi synnyttää uusia, ainutlaatuisia innovaatioita.

Tulevaisuuden akkuekosysteemi -hankkeessa verkotetaankin yhteen tutkimus- ja kehitysorganisaatioita, yrityksiä ja viranomaisia. Toimijoille halutaan tarjota alusta, jolla he voivat jakaa ja lisätä akkutietouttaan sekä kehittääyhdessä uusia akkujen ympärille rakentuvia liiketoimintamalleja. Yhtenä hankkeen tavoitteena on tuoda esiin Suomen akkuihin liittyvät toimijat ja toimialat sekä tuottaa tietoa akkuihin liittyvästä osaamisesta Suomessa. Työtä koordinoi Pirkanmaan liitto ja hankkeen rahoittaa Sitra.

Tärkeimmät ennakkoon tunnistetut työskentelyn teemat ovat akkujen uudelleenkäyttö ja kierrätysteknologiat, harvinaiset maametallit ja muut raaka-aineet sekä globaalit liiketoimintamahdollisuudet ja arvoketjut.

– Akkujen kiertotalouspotentiaali on valtava, ja ne kytkeytyvät vahvasti moneen eri teollisuuden alaan sekä liikenne-, energia- ja kuluttajasektoriin. Jo nyt tavoitellaan korkeaa kierrätysastetta, mutta tämä ei vielä näy suurelle yleisölle, kertoo projektiasiantuntija Johanna Valio.

– Uusi liiketoiminta voi liittyä mm. akkujen lataukseen, uudelleenkäyttöön tai uuteen kierrätysteknologiaan. Mahdollisuuksia on paljon, projektipäällikkö Johanna Alakerttula kuvailee.

Työssä katsotaan myös kotimaan rajojen ulkopuolelle. Tavoitteena on tunnistaa akkuihin liittyvät globaalit arvoketjut ja rakentaa yhteistyötä kansainvälisesti.

Hankkeen aikana toimijat osallistuvat työpajoihin ja yhteiskehittämistapahtumiin. He valitsevat vähintään yhden konkreettisen paikallisen haasteen, johon tuovat mukaan omia ratkaisujaan.

Akkuekosysteemi-hanke toteutetaan joulukuun 2017 ja huhtikuun 2019 välisenä aikana, ja sen tuloksia voi seurata Twitterissä https://twitter.com/akkuekosysteemi, Sitran hankesivuilla https://www.sitra.fi/hankkeet/tulevaisuuden-akkuekosysteemi/ ja tulevaisuudessa myös hankkeen omilla nettisivuilla.

Lisätietoja:

Johanna Valio

Projektiasiantuntija, Tulevaisuuden akkuekosysteemi -hanke

johanna.valio@pirkanmaa.fi

Johanna Alakerttula

Kehittämispäällikkö, Kiertotaloushankkeet

johanna.alakerttula@pirkanmaa.fi

puh. 044 422 2249

Tulevaisuuden akkuekosysteemi -hanke kokoaa yhteen ja tuo esiin akkuihin liittyvää osaamista Suomessa. Hankkeessa ideoidaan ja luodaan akkujen ympärille tulevaisuuden liiketoimintamalleja yhteiskehittämisen ja kokeilujen keinoin. Kehitystyössä on mukana mm. Suomen energia-, liikenne- ja teollisuusalan toimijoita. Hanketta koordinoi Pirkanmaan liitto ja sen rahoittaa SITRA.

Johanna Valio

Projektiasiantuntija, Tulevaisuuden akkuekosysteemi -hanke

johanna.valio@pirkanmaa.fi / puh. 044 750 6861

Johanna Alakerttula

Kehittämispäällikkö, Kiertotaloushankkeet

johanna.alakerttula@pirkanmaa.fi / puh. 044 422 2249

Tulevaisuuden akkuekosysteemi

Tulevaisuuden akkuekosysteemi -hanke
Kelloportinkatu 1 B
33101 Tampere

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Tulevaisuuden akkuekosysteemi -hanke

Tervetuloa Suomen ensimmäiseen Pop up -akkukierrätyskahvilaan Tampereen Keskustorille7.9.2018 08:00:00 EEST | Kutsu

Hei luonnon ystävä, löytyykö sinunkin kotoasi akkujemma? Älä ole akkuhamsteri, vaan palauta kotiisi kertyneet käytetyt akut, paristot ja pienet sähkö- ja elektroniikkalaitteet Pop up -akkukierrätyskahvilaan 11.–13.9.2018 klo 8–15 Tampereen Keskustorille. Jos olet päivän sadan ensimmäisen palauttajan joukossa, saat SEIFFI-heijastimen turvaksesi pimeneviin syysiltoihin. Tietysti tarjoamme kaikille myös ilmaiset aamu- tai lounaskahvit ja lapsille mehut kekseineen.