Tulevaisuuden ilmastoriskit huomioidaan pääkaupunkiseudulla yhä paremmin – Erityisesti varaudutaan helteisiin ja hulevesiin

Juuri ilmestyneessä Helsingin seudun ympäristöpalveluiden raportissa on luotu katsaus pääkaupunkiseudun ilmastonmuutokseen sopeutumisen toimiin viime vuonna. Sen mukaan sopeutumistoimet ovat suurelta osin pitkälle edenneitä ja kehittyneitä.

Hulevettä syntyy rakennetussa ympäristössä sateen tai lumen sulamisen seurauksena. Kuva: HSY/ Suvi-Tuuli Kankaanpää

Vuosi 2019 muistetaan mittaushistorian lämpimimpänä Euroopassa ja Suomessakin vuosi oli lähes asteen tavanomaista lämpimämpi. Ilmastouutisissa nousivat esiin mm. Kalifornian ja Australian maastopalot, Aapeli-myrsky ja Helsingin Rautatientorin metroaseman liikenteen kahdeksi päiväksi pysäyttänyt rankkasade.

Sopeutumistoimia tarvitaan kaikilla hallinnon tasoilla

Lämpenemisen trendi on siis vahva sekä Suomessa että muualla maailmassa ja ilmastonmuutoksen vaikutukset näkyvät jo pääkaupunkiseudulla. Vaikka kasvihuonekaasupäästöt pystyttäisiin pysäyttämään nyt täysin, osa ilmastonmuutoksen seurauksista on väistämättömiä. Tämän vuoksi ilmastonmuutoksen vaikutuksiin varautuminen ja sopeutuminen tulevat yhä tärkeämmiksi kaikilla hallinnon tasoilla.

- Pääkaupunkiseudulla ollaan monin paikoin edelläkävijöitä ilmastonmuutokseen sopeutumisen toimissa verrattuna muuhun Suomeen. Helsinki, Espoo ja Vantaa ovat jo tehneet tai ovat tekemässä kestävän energian ja ilmaston toimintasuunnitelman tai sitä vastaavat suunnitelmat osana EU:n kaupunginjohtajien energia- ja ilmastosopimusta, kertoo HSY:n ilmastoasiantuntija Niina Kautto.

Toimintasuunnitelmaan sisältyvät ilmastonmuutoksen riskien ja haavoittuvuuksien kartoitus sekä ilmastonmuutokseen sopeutumisen toimenpiteet. Kaupunkien sopeutumisen työtä täydentävät toimet, joita toteutetaan yhteistyössä pääkaupunkiseudun muiden toimijoiden kanssa. Sopeutumisen toimet ulottuvat alueelle, jossa asuu noin viidesosa Suomen väestöstä.

Hellepäivät lisääntyneet pääkaupunkiseudulla

- Ilmaston lämpeneminen ja tulevaisuuden ilmastoriskit huomioidaan koko ajan paremmin pääkaupunkiseudun suunnittelussa ja kaupunkien kasvaessa. Erityisesti hulevesien hallintaan ja helteisiin varautumiseen on kiinnitetty enemmän huomiota viime aikoina, HSY:n ilmastoyksikön päällikkö Maaria Parry sanoo.

Pääkaupunkiseudulle kehitetyt ilmastonmuutokseen sopeutumisen indikaattorit osoittavat hellepäivien lukumäärän kasvaneen 2010-luvulla. Espoossa tunnistettiin äärimmäisen kuumuuden olevan yksi merkittävimmistä ilmastoriskeistä tulvien ja rankkasateiden ohella. Siellä sosiaali- ja terveystoimi (sote) on tunnistettu sektoriksi, jossa ilmastonmuutokseen sopeutumisen haasteet tulevat tulevaisuudessa kasvamaan.

Helsingin ilmastoriskit ovat samankaltaisia ja kaupunki nostaa esille myös kovat tuulet ja kuivuuden. Helsingissä on selvitetty sote-toimialan ilmastonmuutokseen sopeutumista; keskeiseksi kehittämiskohteeksi on valittu helteisiin varautuminen. Suunnittelu ja kehittäminen edellyttävät kuitenkin edelleen sekä uuden tiedon keräämistä lämpenemisen vaikutuksista, haavoittuvuuksista ja sopeutumiskykyä parantavista tekijöistä että parempia ilmastokestävyyden työkaluja päätöksenteon tueksi.

Juuri ilmestynyt pääkaupunkiseudun sopeutumisen seurantaraportti kokoaa tietoa toimenpiteistä, joilla kaupungit, HSY sekä HSL ovat edistäneet sopeutumista muuttuvaan ilmastoon ja varautuneet sään ääri-ilmiöihin vuonna 2019. Se perustuu vuonna 2012 julkaistuun Pääkaupunkiseudun ilmastonmuutokseen sopeutumisen strategiaan, jonka toimenpiteet ulottuvat vuoteen 2020. Ensi vuonna on suunnitelmissa isompi katsaus, joka arvioi miten hyvin strategia on toteutunut.

- Laadimme parhaillaan HSY:ssä Kestävän kaupunkielämän ohjelmaa, joka tukee tavoitetta maailman kestävimmästä kaupunkiseudusta. Ohjelman teemat liittyvät ilmastonmuutoksen hillintään, kiertotalouteen sekä ilmastonmuutokseen sopeutumiseen, Parry kertoo.

Kestävän kaupunkielämän ohjelma on seuraava seudullinen sopeutumisen suunnitelma nykyisen strategiakauden päättyessä.

Hellepäivien lukumäärä on yksi pääkaupunkiseudulle kehitetyistä ilmastonmuutokseen sopeutumisen indikaattoreista. Kaavio osoittaa niiden päivien lukumäärän, jolloin päivän ylin lämpötila on ollut 25 °C. Mittauspisteinä Kaisaniemi ja Helsinki-Vantaan lentoasema. Kaavioon merkitty myös lineaarinen trendiviiva. Kuva: HSY, lähde: Ilmatieteen laitos

HSY:n hallituksen päätökset 14.8.202014.8.2020 10:35:14 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Kivistö - Koillis-Espoo runkoviemärin vesihuoltoverkoston rakentajaksi välillä Kehä III - Kehärata valittiin VM Suomalainen Oy - valurautaisten kansistojen vaihtotyöt sekä niihin liittyvät pienet korjaustyöt ja asfaltoinnit tilataan Asfalttikallio Oy:ltä - kompostiaumojen kääntöjen työkonepalvelu Metsäpirtin kompostointikentälle ja Ämmässuon jätteenkäsittelykeskukseen tilataan Suomen Ekolannoite Oy:ltä - sekajätteen paalauspalvelut tilataan Säävälät Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen 30.6.2020. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 14.8.202012.8.2020 07:43:50 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 14.8.2020 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: ­ - urakoitsijan valinta rakentamaan Kivistö - Koillis-Espoo runkoviemärin vesihuoltoverkostoa välillä Kehä III - Kehärata ­ - valurautaisten kansistojen vaihtotöiden sekä niihin liittyvien pienten korjaustöiden ja asfaltointien tilaaminen ­ - erilaisten kompostiaumojen kääntöjen työkonepalvelun tilaaminen Metsäpirtin kompostointikentälle ja Ämmässuon jätteenkäsittelykeskukseen ­ - sekajätteen paalauspalveluiden tilaaminen. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen 30.6.2020 Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

HSY jatkaa pientalojen päävesimittareiden vaihtoja 17.8.2020 alkaen3.8.2020 09:00:00 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY jatkaa omakoti-, rivi- ja paritalojen päävesimittareiden määräaikaisvaihtoja 17.8.2020 alkaen. Koronarajoitusten vuoksi pientalojen päävesimittareiden vaihdot jäivät maaliskuussa poikkeuksellisesti tauolle. HSY:n toimialueella on yhteensä yli 80 000 vesimittaria, joista vuosittain vaihdetaan noin 8 000. Pientalon vesimittarin kunto kannattaa myös tarkistaa itse vuosittain.