Tulevaisuuden ilmastoriskit huomioidaan pääkaupunkiseudulla yhä paremmin – Erityisesti varaudutaan helteisiin ja hulevesiin

Juuri ilmestyneessä Helsingin seudun ympäristöpalveluiden raportissa on luotu katsaus pääkaupunkiseudun ilmastonmuutokseen sopeutumisen toimiin viime vuonna. Sen mukaan sopeutumistoimet ovat suurelta osin pitkälle edenneitä ja kehittyneitä.

Hulevettä syntyy rakennetussa ympäristössä sateen tai lumen sulamisen seurauksena. Kuva: HSY/ Suvi-Tuuli Kankaanpää

Vuosi 2019 muistetaan mittaushistorian lämpimimpänä Euroopassa ja Suomessakin vuosi oli lähes asteen tavanomaista lämpimämpi. Ilmastouutisissa nousivat esiin mm. Kalifornian ja Australian maastopalot, Aapeli-myrsky ja Helsingin Rautatientorin metroaseman liikenteen kahdeksi päiväksi pysäyttänyt rankkasade.

Sopeutumistoimia tarvitaan kaikilla hallinnon tasoilla

Lämpenemisen trendi on siis vahva sekä Suomessa että muualla maailmassa ja ilmastonmuutoksen vaikutukset näkyvät jo pääkaupunkiseudulla. Vaikka kasvihuonekaasupäästöt pystyttäisiin pysäyttämään nyt täysin, osa ilmastonmuutoksen seurauksista on väistämättömiä. Tämän vuoksi ilmastonmuutoksen vaikutuksiin varautuminen ja sopeutuminen tulevat yhä tärkeämmiksi kaikilla hallinnon tasoilla.

- Pääkaupunkiseudulla ollaan monin paikoin edelläkävijöitä ilmastonmuutokseen sopeutumisen toimissa verrattuna muuhun Suomeen. Helsinki, Espoo ja Vantaa ovat jo tehneet tai ovat tekemässä kestävän energian ja ilmaston toimintasuunnitelman tai sitä vastaavat suunnitelmat osana EU:n kaupunginjohtajien energia- ja ilmastosopimusta, kertoo HSY:n ilmastoasiantuntija Niina Kautto.

Toimintasuunnitelmaan sisältyvät ilmastonmuutoksen riskien ja haavoittuvuuksien kartoitus sekä ilmastonmuutokseen sopeutumisen toimenpiteet. Kaupunkien sopeutumisen työtä täydentävät toimet, joita toteutetaan yhteistyössä pääkaupunkiseudun muiden toimijoiden kanssa. Sopeutumisen toimet ulottuvat alueelle, jossa asuu noin viidesosa Suomen väestöstä.

Hellepäivät lisääntyneet pääkaupunkiseudulla

- Ilmaston lämpeneminen ja tulevaisuuden ilmastoriskit huomioidaan koko ajan paremmin pääkaupunkiseudun suunnittelussa ja kaupunkien kasvaessa. Erityisesti hulevesien hallintaan ja helteisiin varautumiseen on kiinnitetty enemmän huomiota viime aikoina, HSY:n ilmastoyksikön päällikkö Maaria Parry sanoo.

Pääkaupunkiseudulle kehitetyt ilmastonmuutokseen sopeutumisen indikaattorit osoittavat hellepäivien lukumäärän kasvaneen 2010-luvulla. Espoossa tunnistettiin äärimmäisen kuumuuden olevan yksi merkittävimmistä ilmastoriskeistä tulvien ja rankkasateiden ohella. Siellä sosiaali- ja terveystoimi (sote) on tunnistettu sektoriksi, jossa ilmastonmuutokseen sopeutumisen haasteet tulevat tulevaisuudessa kasvamaan.

Helsingin ilmastoriskit ovat samankaltaisia ja kaupunki nostaa esille myös kovat tuulet ja kuivuuden. Helsingissä on selvitetty sote-toimialan ilmastonmuutokseen sopeutumista; keskeiseksi kehittämiskohteeksi on valittu helteisiin varautuminen. Suunnittelu ja kehittäminen edellyttävät kuitenkin edelleen sekä uuden tiedon keräämistä lämpenemisen vaikutuksista, haavoittuvuuksista ja sopeutumiskykyä parantavista tekijöistä että parempia ilmastokestävyyden työkaluja päätöksenteon tueksi.

Juuri ilmestynyt pääkaupunkiseudun sopeutumisen seurantaraportti kokoaa tietoa toimenpiteistä, joilla kaupungit, HSY sekä HSL ovat edistäneet sopeutumista muuttuvaan ilmastoon ja varautuneet sään ääri-ilmiöihin vuonna 2019. Se perustuu vuonna 2012 julkaistuun Pääkaupunkiseudun ilmastonmuutokseen sopeutumisen strategiaan, jonka toimenpiteet ulottuvat vuoteen 2020. Ensi vuonna on suunnitelmissa isompi katsaus, joka arvioi miten hyvin strategia on toteutunut.

- Laadimme parhaillaan HSY:ssä Kestävän kaupunkielämän ohjelmaa, joka tukee tavoitetta maailman kestävimmästä kaupunkiseudusta. Ohjelman teemat liittyvät ilmastonmuutoksen hillintään, kiertotalouteen sekä ilmastonmuutokseen sopeutumiseen, Parry kertoo.

Kestävän kaupunkielämän ohjelma on seuraava seudullinen sopeutumisen suunnitelma nykyisen strategiakauden päättyessä.

Hellepäivien lukumäärä on yksi pääkaupunkiseudulle kehitetyistä ilmastonmuutokseen sopeutumisen indikaattoreista. Kaavio osoittaa niiden päivien lukumäärän, jolloin päivän ylin lämpötila on ollut 25 °C. Mittauspisteinä Kaisaniemi ja Helsinki-Vantaan lentoasema. Kaavioon merkitty myös lineaarinen trendiviiva. Kuva: HSY, lähde: Ilmatieteen laitos

Haku HSY:n toimitusjohtajan virkaan päättyi23.6.2021 11:10:50 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden toimitusjohtajan virkaan on hakenut 36 henkilöä. Hakijat: Fred Tommi Hahtala Riitta-Liisa Herlevi Kari Hietala Kimmo Karjalainen Irma Kokkonen Kasper Kouvo Petri Kuokkanen Joni Kuusisto Kari Lievonen Kirsi-Marja Loppi-Hakamäki Tuija Martiskainen Timo Peltomaa Jouni Pääkkönen Satu Tanska Harri Tikkanen Niko Vahala Riku 19 hakijaa oli esittänyt toiveen, ettei nimeä julkisteta. Toimitusjohtajan valitsee HSY:n hallitus kokouksessaan 27.8.2021. Nykyinen toimitusjohtaja Raimo Inkinen eroaa tehtävästään 1.10.2021 alkaen. Lisätiedot: vs. toimitusjohtaja Pekka Hänninen, puh. 0400 877 935, pekka.hanninen@hsy.fi.

HSY uudistaa Esplanadin alueen vesihuollon 35,2 miljoonalla eurolla18.6.2021 10:27:27 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY saneeraa Esplanadin ja Etelärannan alueen runkovesijohdot ja -viemärit sekä rakentaa alueelle hulevesiviemäriverkoston. Tavoitteena on varmentaa vedenjakelua sekä saada rankkasateiden aiheuttamat jäteveden ylivuodot hallintaan mm. luomalla mahdollisuudet sekaviemäröinnin eriyttämiseen. Rakennustyöt sovitetaan yhteen Helsingin kaupungin sekä muiden kuntateknisiä palveluja tuottavien tahojen saneeraustarpeiden kanssa työmaan haittojen minimoimiseksi.

HSY:n hallituksen päätökset 18.6.202118.6.2021 10:25:58 EEST | Tiedote

Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnon Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2022 - 2024. Hallitus päätti myös ottaa talousarviolainan ja hyväksyä HSY:n alueen vesihuollon kehittämissuunnitelman vuosille 2021 - 2030. Hallitus päätti tilata jätteiden keräys ja kuljetuspalveluita vuosille 2022 - 28 seuraavasti: - sekajätteen keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Helsingin kantakaupungissa kahdelle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä sekä Itä-Helsingissä neljälle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä, yhdelle Urbaser Oy:ltä ja yhdelle Remeo Oy:ltä - biojätteen keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Itä-Helsingissä kahdelle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä ja yhdelle Auriga Oy:ltä - kartongin keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Itä-Helsingissä kolmelle urakka-alueelle Remeo Oy:ltä - kartongin keräys- ja kuljetuspalvelut nosturiautotyönä Itä-Helsingin urakka

Kasviportaat, sienipeti ja salaattibaari – uudenlainen kaupunkiviljely valtaa talojen pihoja17.6.2021 13:47:05 EEST | Tiedote

Pientalojen pihoilla pienviljelmät ovat kaupunkikuvassa tuttu näky, mutta useimmilla kerrostalopihoilla sellaisia ei vielä näy. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY toimii koordinaattorina 6Aika: CircularHoodFood -hankkeessa, jossa kannustetaan kaupunkilaisia viljelemään ruokaa taloyhtiöiden pihoilla. Kaupunkiviljely lisää parhaimmillaan asumismukavuutta, yhteisöllisyyttä ja maisema-arvoja. Kerrostalo voi erottautua edukseen ympäristöasioiden suunnannäyttäjänä.