”Tulevaisuuden insinööri on T-mallia” - mitä teollisuusautomaation maailman huippu Fastems tulevilta superinsinööreiltään haluaa? Suomen suurin teollisuustapahtuma MPD on teollisuuden kristallipallo

Teollisuusautomaation huippuyritys Fastemsin konsernijohtaja Tomas Hedenborg peräänkuuluttaa insinööreille nykyistä paljon monialaisempaa "T-mallista" osaamista. Kuva: Janina Granholm

Lehdistötiedote 14.1.2019

Tomas Hedenborg on vaatimaton mies, vaikka aihetta olisi monenlaiseen hehkutukseen. Hedenborg johtaa Fastems-konsernia, joka tarjoaa maailman teollisuuden huippuyrityksille edistyksellisimpiä mahdollisia automaatiojärjestelmiä. Asiakkaista ollaan korrektisti vaitonaisia, mutta nettisivuilta voi Fastemsin hyödyntäjiksi bongata mm. Wärtsilän, Daimlerin ja Siemensin.

”Emme tietenkään voi avata luottamuksellisia asiakassuhteita sen tarkemmin, mutta totta kai olemme tyytyväisiä, että moni maailman kiinnostavin yritys meihin luottaa. Tärkeintä on pysytellä kehityksen kärjessä. Pitää pystyä tuottamaan tässä hurjalla vauhdilla muuttuvassa maailmassa asiakkaillemme sellaista merkittävää lisäarvoa, jota meiltä odotetaan”, muotoilee Hedenborg.

”Osaaminen on aivan avainasemassa. T-mallin insinööri on sellainen, jolla on T:n pitkittäisen viivan tapaan syvä ydinosaaminen ja laajempi osaaminen muilta osa-alueilta, kuten T:n vaakaviiva.

Jos ajatellaan tulevaa koneinsinööriä, niin oman ydinosaamisen lisäksi pitää ymmärtää sekä softaa, ohjaustekniikkaa, liiketaloutta että lisäksi asiakaskokemusta tai palvelumuotoilua”, määrittelee Hedenborg.

MPD: Ikkuna ekosysteemitalouteen

Fastems on vahvasti mukana Suomen suurimmassa ja tärkeimmässä teollisuustapahtumassa MPD:ssä, joka järjestetään Tampereen Tähtiareenalla 4.-6.6.2019. Teema on ekosysteemitalous.

”MPD on aivan ajan hermolla. Digitalisoituminen mahdollistaa erittäin laajat alustat yhteensopiville teknologioille ja liiketoimintamalleille. Siksi kukaan teollisuudessa ei tule enää menestymään yksin, vaan vauhti onnistumiseen on haettava yhteistyöstä parhaiden mahdollisten kumppanien kanssa. Näin kaikki yhteisen ekosysteemin osallistujat mahdollistavat sekä oman että kumppaniensa menestyksen”, kuvailee Hedenborg, joka on myös MPD:n järjestelytoimikunnan puheenjohtaja.

”T-mallinen osaaminen ja ekosysteemitalous linkittyvät suoraan yhteen. Vain T-malli takaa sen, että meidän insinöörien osaaminen on riittävän monialaista vastaamaan sekä asiakkaiden että yhteistyökumppanien tarpeisiin. On merkittävä ja välttämätön haaste tutkia, täsmälleen millaisia osaamiskokonaisuuksia missäkin tehtävissä tarvitaan. Uskon, että MPD:ssä avautuu erittäin tärkeä ikkuna työn tulevaisuuteen”, ennakoi Hedenborg.

Hedenborg on myös koko Euroopan valmistavan teollisuuden kattojärjestön Orgalimen presidentti. MPD on ainutlaatuinen näköalapaikka jopa teollisuuden huippuvaikuttajalle itselleen.

”Pyrimme Fastemsilla siihen, että omien tuotteidemme, kuten tuotannonohjausjärjestelmä MMS, tulee edustaa alan ehdotonta kärkeä. MMS pyrkii koko ajan ennakoimaan tuotannon sujumista ja olemaan askeleen edellä, jotta oikeat resurssit ovat aina ajoissa käytössä. MPD on hiukan sama asia: MPD:stä saadaan paras ajantasainen ja syvä ymmärrys siitä, missä teollisuudessa ja ekosysteemitaloudessa ollaan menossa. Jotta voimme olla askeleen edellä”, maalaa Hedenborg.

Lisätiedot: Tomas Hedenborg, konsernijohtaja, Fastems, 050 310 1999, tomas.hedenborg@fastems.com

Do you want to become a Global Success Story? The World’s Leading Consulting House McKinsey & Company offers a tremendous boost for the Winner of the MPIDEA Competition!29.1.2019 11:06:38 EETTiedote

Haluatko maailman huipulle? Maailman johtava konsulttitalo McKinsey tarjoaa huikean nousukiidon MPIDEA-kilpailun voittajalle28.1.2019 10:43:47 EETTiedote

‘The Engineers of the Future are T-shaped’ - What Does the World’s Leading Industrial Automation Supplier Want from its Future Engineers? Finland’s Greatest Industry Event MPD is the Manufacturing Crystal Ball15.1.2019 11:43:44 EETTiedote