Academic Work

Tulevaisuuden koulu Academyn vahva alku vakuutti – Suomessa koulutettavien konsulttien määrä yli viisinkertaistetaan ensi vuonna

Digiosaajille on Suomessa huutava tarve ja sitä korostaa myös työ- ja elinkeinoministeriön käynnistämä Reboot Finland -ilmiö. Suomessa keväällä lanseerattu tulevaisuuden koulu, Academy, vastaa osaltaan osaajien kysyntään ja on nyt kovassa nosteessa. Academy on kiihdytetyn oppimisen menetelmää käyttävä koulutus, josta valmistuu IT-konsultiksi vain kolmessa kuukaudessa. Jatkossa konsepti laajenee myös muille toimialoille. Jo 80 % tällä hetkellä koulutuksessa olevista konsulteista on kiinnitetty tulevaan työpaikkaansa asiakasyrityksille ennen ohjelman puoliväliä. Vaikuttavien tulosten ansiosta Academystä tulee ensi vuonna itsenäinen organisaatio. Uusissa tiloissaan Academy aikoo viisinkertaistaa koulutettavien konsulttien määrän nostamalla luvun sataan. Vuonna 2020 Academy aikoo kouluttaa 400 uutta konsulttia. Rekrytointi Suomen toiseen Java-ohjelmaan on parhaillaan auki ja jatkuu joulukuuhun.
Academyn pääopettaja ja sovelluskehityksen ammattilainen Tommi Teräsvirta luotsaa innokkaita konsultteja varmaotteisesti.

Suomen ensimmäisen Academy-kurssin aloitus on ylittänyt kaikki odotukset. Syyskuussa kurssin aloittaneista konsulteista 80 % on jo kiinnitetty tulevaan työpaikkaansa asiakasyrityksille, eikä koulutusohjelma ole vielä edes puolessa välissä. Heille työpaikka on siis jo taattu, siinä missä Ruotsin Academyssä konsulttien tarjoaminen aloitetaan tyypillisesti vasta koulutuksen loppupuolella. Koulutuksen aikana konsultit ovat tavanneet IT-alan yritysten edustajia, jotka ovat kiinnostuneet heidän palkkaamisestaan tai Academyn konseptista. Suomen Academyn toimitusjohtaja Jukka Pulkkisen mukaan palaute IT-alan yrityksiltä on ollut hyvin positiivista.

- Markkinoilla on selkeästi tarvetta uusille osaajille ja ideoille. Alan yritykset ovat olleet hyvin halukkaita lähtemään mukaan, Pulkkinenkertoo.

- Vaikka kasvamme ja panostamme, niin tarvitaan muitakin mukaan. Academy ei yksin ratkaise ongelmia. On todella hienoa, että asiakkaillamme yritysmaailmassa on rohkeutta, intoa ja halua lähteä pioneereina mukaan Academyn kaltaisiin uusiin avauksiin, Pulkkinen jatkaa.

Emoyhtiö panostaa massiivisesti ensi vuonna

Suomen ensimmäisen Academy-kurssin tulokset ovat olleet niin vakuuttavia, että emoyhtiö Academic Work on lisännyt panoksiaan Academyn vakiinnuttamiseen markkinoille. Ensi vuonna itsenäiseksi organisaatioksi irtautuvalle Academylle rekrytoitiin Suomeen jo oma toimitusjohtaja, minkä lisäksi Academy saa omat toimitilat.  Jotta Academy voisi vastata asiakasyritysten kysyntään paremmin, koulutettavien konsulttien määrä yli viisinkertaistetaan ensi vuonna. Vuonna 2020 Academy aikoo kouluttaa yli 400 konsulttia uusissa tiloissaan. Academy aikoo laajentaa myös koulutustarjontaansa ottamalla kurssitarjottimelle mukaan nyt opetettavan Javan lisäksi muitakin ohjelmointikieliä. Academy aikoo myöhemmin levittäytyä myös muille toimialoille, joilla on kova pula osaajista.

- Ensi vuonna investoidaan paljon omaa rahaa Academyn kehittämiseen. Jokainen luokka jonka me päätämme tehdä, tehdään omalla riskillä. Uskomme tähän konseptiin ja siksi panostamme tähän paljon. Nyt on pakko tehdä jotain, ei voi vain ideoida ja odottaa, Pulkkinen summaa.

Puolet valmistuvista konsulteista naisia

Academystä valmistuvat konsultit herättävät kiinnostusta työmarkkinoilla myös siksi, että heistä kaikki ovat alanvaihtajia. He ovat monipuolisia osaajia, joilta löytyy kokemusta ja ymmärrystä myös muilta aloilta. Asiakasyritysten näkökulmasta konsulttien joukosta voi löytyä mielenkiintoisia osaamisyhdistelmiä ja -kokonaisuuksia. Ensimmäiseltä kurssilta löytyy esimerkiksi biolääketieteiden maisteri, teologi ja tanssinopettaja.

Positiivista palautetta asiakkailta on poikinut Academyn poikkeuksellinen sukupuolijakauma; puolet koulutuksessa olevista konsulteista on naisia. Esimerkiksi vain noin 20 % yliopistojen tietojenkäsittelytieteiden tutkinto-ohjelmiin hakevista on naisia (2013, lähde esim. https://studieinfo.fi/wp/wp-content/uploads/2014/01/YO-Hakeneet-hyväksytyt-ja-paikanvastaanottaneet.pdf).

- Naispuoliset konsultit pohtivat, että heidän mielikuvansa yliopistojen viisivuotisesta tutkinnosta ei ollut kovin positiivinen. Mielikuvat Academyn tarjoamasta 12 viikon ohjelmasta puhuttelivat enemmän, kertoo Pulkkinen.

Jukka Pulkkinen
jukka.pulkkinen@academicwork.fi

Jos Pulkkista ei tavoita tai haluaa haastatella Academyn opiskelijaa:

Olli Vainio
olli.vainio@voimisto.fi

Kuvat

Lataa
Academyyn valitut konsultit etenevät opinnoissaan aikataulussa ja he viihtyvät toistensa seurassa.
Lataa
Puolet Academyn aloittaneista konsulteista on naisia.  Hennileena Calonius (vas.), Josefin Reuter ja Pia Paulamäki ovat nauttineet kiihdytetystä oppimisesta.
Puolet Academyn aloittaneista konsulteista on naisia. Hennileena Calonius (vas.), Josefin Reuter ja Pia Paulamäki ovat nauttineet kiihdytetystä oppimisesta.

Academic Work
Ruoholahdenkatu 23

Academic Work on Pohjoismaiden johtava tieto- ja asiantuntijatyön välittämiseen erikoistunut auktorisoitu henkilöstöpalveluyritys, joka tulee työllistämään Suomessa tänä vuonna yli 2000 henkilöä. Academic Work -konserni toimii kuudessa maassa ja sen liikevaihto on yli 250 miljoonaa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Academic Work

Tuore tutkimus paljastaa: Tässä työelämän ominaisuudessa Suomessa hävitään räikeästi muille Pohjoismaille7.2.2018 10:38:46 EET | Tutkimus

Academic Workin julkaisema Young Professional Attraction Index (YPAI) -tutkimus paljastaa eroja pohjoismaisten nuorten, korkeakoulutettujen ammattilaisten toiveissa heidän työnantajiaan ja työpaikkojaan kohtaan. Tutkimukseen vastasi kaiken kaikkiaan 14 445 henkilöä, joista lähes tuhat oli suomalaisia. Vastaajat olivat kaikki uransa alkuvaiheessa olevia korkeakoulutettuja ammattilaisia. Esimerkiksi tanskalaisista vastaajista 74% on valmiita pysymään saman työnantajan palveluksessa yli viisi vuotta, siinä missä vain kolmasosa suomalaisista vastaajista olisi valmis samaan.

IT-alan kasvavaan osaajapulaan keksitty ratkaisu Ruotsissa: Tulevaisuuden koulu, Academy, lanseerataan myös Suomeen20.4.2017 14:00:00 EEST | Tiedote

Academic Work tuo Suomeen kiihdytetyn oppimisen (Accelerated Learning) menetelmään pohjautuvan Academy-koulutusohjelman. Ruotsissa vuonna 2015 konseptoitu ja yli 300 konsulttia kouluttanut Academy laajenee Suomeen ensimmäisenä kaikista konsernin maista. Haku koulutusohjelmaan aukeaa välittömästi. Syksyllä alkava ohjelma kouluttaa mukaan valituista henkilöistä IT-konsultteja vain 12 viikossa, minkä aikana osallistujat tulevat tekemään käytännön koodausta 500 tuntia - yhtä paljon kuin Ruotsissa viisi vuotta kestävän IT-alan yliopistokoulutuksen aikana. Koulutuksen läpäisseille taataan vakituinen työpaikka IT-konsulttina - taustasta riippumatta.

Tampereella järjestetään talven suurin opiskelijatapahtuma - 52. kerta on suurempi kuin koskaan9.2.2017 10:23:36 EET | Tiedote

Ympäri Suomen saapuvat tuhannet opiskelijat valtaavat Tampereen Teknillisen Yliopiston (TTY) kampusalueen, kun perinteiset Akateemisen kyykän MM-kilpailut järjestetään Tampereella lauantaina 11. helmikuuta. Tänä vuonna kilpailussa on mukana ennätysmäärä erilaisia sarjoja ja kilpailutasoja. Valtava osallistujamäärä on saanut yritykset kiinnostumaan tapahtumasta, jonka pääyhteistyökumppani Academic Work osallistuu tapahtumaan vieläpä omalla joukkueellaan.

Työkompensaatiokyselyn tulokset julki - opiskelijat polvillaan työmarkkinoiden edessä1.2.2017 07:30:00 EET | Tiedote

Suomen työmarkkinoiden joustamattomuus on iso riesa ja ongelma korkeakouluopiskelijoille, selviää Academic Workin ja Aalto-yliopiston maisteriopiskelijoiden tuottamassa Työkompensaatiokyselyssä. Kyselyyn vastasi 709 korkeakouluopiskelijaa. Palkatonta asiantuntijatyötä* käsittelevä kysely paljasti opiskelijoiden turhautumisen. Opiskelijat kokevat olevansa umpikujassa palkattoman työharjoittelun yleistyessä ja vain 6 % vastanneista suhtautui palkattomaan asiantuntijatyöhön positiivisena uraväylänä.