Hyvinvointiala HALI ry

Tulevaisuuden terveydenhuolto vahvistaa asiakkaan ääntä

Jaa

Elinkeinoelämän järjestöt ovat kiteyttäneet visionsa siitä, kuinka Suomen kannattaa hyödyntää ihmiskeskeistä terveysteknologiaa ja dataa osana tulevaisuuden terveydenhuoltoa ja hyvinvointia. Hyvinvointiala HALI ry muistuttaa yhtenä visioraportin tuottajista, että ihmiskeskeinen ja tuottavampi terveydenhuolto edellyttää monituottajuutta ja asiakkaiden valinnan mahdollisuutta.

Suomi tarvitsee toimia, joilla vauhditetaan terveysteknologian innovaatioiden kehittämistä ja laajamittaista käyttöönottoa. Tarvitaan läpimurtoja, jotka helpottavat sairauksien ennalta ehkäisemistä ja toisaalta tehostavat niiden hoitoa nykyistä kohdennetummin, yksilöllisemmin ja vaikuttavammin. Nykyjärjestelmä ei ole kyennyt parantamaan laatua ja vaikuttavuutta riittävästi. Tarvitaan uusia keinoja.

Terveysteknologia tarjoaa jo tänä päivänä lukuisia ratkaisuja sote-palvelujen parantamiseksi. Toimivia ratkaisuja on otettu käyttöön liian vähän erityisesti perusterveydenhuollossa ja sosiaalipalveluissa. Julkisen sektorin tuottajalta puuttuvat usein kannusteet tuottavuuden nostoon vaikkapa terveysteknologian avulla. Esim. terveyskeskus ei välttämättä saa pitää vaivalla tehdyn investoinnin hedelmiä. Budjettia usein leikataan saatujen kustannussäästöjen verran.

- Yksityisillä sote-palvelujen tuottajilla on luonnollinen kannuste investoida ja parantaa tuottavuutta, koska investoinnit hyödyttävät asiakkaan ohella tuottajaa. Terveydenhuoltoa on kehitettävä niin, että julkisen sektorin kannusteet saadaan myös kuntoon ja toisaalta yksityiset tuottajat mukaan, toteaa Hyvinvointiala HALI ry:n talous- ja veroasiantuntija Joel Kuuva.

Tänä päivänä kuluttajat ovat tottuneet etsimään tietoa ja vertailemaan palveluja. Ihmiset osaavat hakea itselleen sopivimman palvelun myös sote-palveluissa. Yhdellä mallilla tehty palvelu ei sovi kaikille.

- Ihmisille on annettava valta päättää, mikä palvelu heille sopii parhaiten. Esimerkiksi vanhuspalveluissa voitaisiin käyttää paljon enemmän laatua ja tuottavuutta parantavaa teknologiaa. Miksei vaikka kotihoidon asiakas voisi päättää, haluaako etäpalveluita videoyhteyden kautta hyödyntävän vai älyrannekkeen kautta apua tarjoavan tuottajan? Asiakkaiden tulisi valita parhaat käytännöt – ei viranomaisten tai yritysten, Kuuva sanoo.

Ihmiskeskeinen ja osallistava teknologia tekee jokaisesta oman terveytensä tekijän. Painopiste siirtyy ennalta ehkäisyyn ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Lääketieteen, terveysteknologian ja tekoälyn läpimurtojen ansiosta ihmiset saavat yksilöllistä hoitoa. Tällöin hoitohenkilökunnan aikaa vapautuu potilaan kohtaamiseen.

- Tieteentekijät, terveysteknologiayritykset, yksityiset sote-palvelujen tuottajat ja potilasjärjestöt on otettava tiiviimmin mukaan palvelutuotannon strategiseen kehittämiseen. Näin tehdään Suomesta terveyden mallimaa, Kuuva päättää.

Lisätiedot:

Joel Kuuva, talous- ja veroasiantuntija, Hyvinvointiala HALI ry, p. 050 414 6444, joel.kuuva@hyvinvointiala.fi

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

Hyvinvointiala HALI ry
Hyvinvointiala HALI ry
Eteläranta 10
00130 HELSINKI

09 1728 5500https://www.hyvinvointiala.fi

Hyvinvointiala HALI ry edistää yksityisten sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatuksen palveluja tuottavien yritysten ja järjestöjen toimintaedellytyksiä ja neuvottelee alan yleissitovat työehtosopimukset. Liitto valvoo jäsentensä yhteisiä etuja. Se myös neuvoo jäseniään työoikeudellisissa ja elinkeinopolitiikan kysymyksissä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Hyvinvointiala HALI ry

Palveluseteli toimii terveyspalveluissa - viikon hoitotakuu toteutettavissa jo nyt13.8.2019 10:30:16 EESTTiedote

Palveluseteli on tuoreen, Vaana Oy:n teettämän selvityksen mukaan monin osin toimiva tapa järjestää palvelut. Seteliä käyttäneet asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä palvelujen laatuun, seteli on lisännyt yritysten määrää ja parantanut pienten yritysten toimintaedellytyksiä. Myös kunnat ovat kokeneet palvelusetelin käytön ostopalveluja ketterämpänä ja edullisempana tapana järjestää palvelut

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme