Tulevaisuuslupaus: Maailman suurin etäTET tutustuttaa nuoret ympäri Suomea viiteen eri toimialaan

Talous ja nuoret TAT järjestää marraskuussa yhdessä viiden toimialan kanssa Maailman suurimman etäTET-viikon teemalla #tulevaisuuslupaus. Mukana ovat Finanssiala, Teknologiateollisuus, Kemianteollisuus, Palvelualojen työnantajat Palta sekä Kaupan liitto. Kokonaan etäyhteyksien avulla toteutettava TET-jakso antaa tulevaisuuden tekijöille, nuorille, työelämäkokemuksia ja auttaa tunnistamaan omia vahvuuksia.

Tulevaisuuslupaus-nimen alla kulkeva etäTET-viikko muistuttaa, että tulevaisuus ja tulevaisuuden työelämä tehdään nyt. TATin ja toimialojen tavoitteena on huolehtia, että nuoret suunnittelevat rohkeasti työelämään siirtymistä ja tunnistavat omia vahvuuksiaan.

TAT ja toimialat päättivät järjestää Maailman suurin etäTET-viikon erityisesti siksi, että poikkeustilanne on vähentänyt luonnollisia mahdollisuuksia työelämään tutustumiselle. Kohtaamisten siirryttyä etäyhteyksien varaan niin TET-harjoitteluja kuin kesätyömahdollisuuksia on peruuntunut. Maailman suurimmassa etäTET:ssä Mukana olevat toimijat haluavat huolehtia siitä, että nuorilla on mahdollisimman paljon tietoa käytettävissään omia tulevaisuuden valintoja miettiessä. Toimialat haluavat olla eturintamassa huolehtimassa nuorten tulevaisuuden rakentamisesta ja koko yhteiskunnan tulevaisuuden hyvinvoinnin edistämisestä.

Kukin viidestä toimialasta järjestää viikon aikana oman TET-päivän, joiden aikana tutustutaan paitsi toimialaan yleisesti, myös aitoihin yrityksiin. Viikon aikana nuorelle avautuukin runsaasti verkostoja ja polkuja kesätöihin.

TATin työelämäasiantuntija Riikka Lehtinen kertoo kyseessä olevan todella suuren luokan etätapahtuma, sillä TET-viikolle on ilmoittautunut jo yli kolme tuhatta yläkoulun ja toisen asteen opiskelijaa eri puolilta Suomea.

– Pääsemme esittelemään näille nuorille työelämän ja toimialojen erilaisia puolia, esimerkiksi niiden erilaisia työtehtäviä. Kaiken A ja O on kannustaa nuoria tutustumaan omiin kiinnostuksen kohteisiin sekä auttaa heitä löytämään omia vahvuuksia.

Maailman suurin etäTET on viikon mittainen työelämään tutustumisjakso, joka järjestetään 22.–26.11.2021. Täysin etäyhteyksien avulla toteutettavan TET-jakson järjestävät yhdessä Talous ja nuoret TAT, Finanssiala, Teknologiateollisuus, KemianteollisuusPalvelualojen työnantajat Palta sekä Kaupan liitto. Viikolle osallistuu opinto-ohjaajien johdolla tuhansia yläkoululaisia ja toisen asteen opiskelijoita ympäri Suomea. Mukaan voi ilmoittautua vielä 30.9. mennessä osoitteessa: www.tat.fi/maailman-suurin-etatet-22-26-11-2021

Talous ja nuoret TATin tavoitteena on, että jokainen nuori innostuu työelämästä, hallitsee omaa talouttaan ja haluaa toimia yritteliäänä yhteiskunnan jäsenenä. Teemme töitä nuorten työelämä- ja taloustaitojen eteen yhdessä koulujen, yliopistojen, yritysten, kuntien ja säätiöiden kanssa.

Yrityskylään osallistuminen lisää tutkitusti nuorten ymmärrystä yhteiskunnan toiminnasta ja siihen vaikuttamisesta25.10.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Nuorten Tulevaisuusraportin tutkimuksen mukaan TATin Yrityskylään osallistuneiden nuorten mielestä yhdenvertaisuuden tavoittelu, ilmastonmuutoksen torjuminen ja verojen maksaminen ovat jokaisen velvollisuuksia. Ero on huomattava verrattuna sellaisiin nuoriin, joilla Yrityskylä-oppimiskokemusta ei ole. TATin Nuorten tulevaisuusraportti –tutkimukseen vastasi lähes 15 000 yläkoululaista ja toisen asteen opiskelijaa.

Yrittäjät pitävät Suomen liikkeessä!  – Valtakunnallisena Yrittäjän päivänä 5.9. kiitetään yrittäjiä 3.9.2021 12:47:10 EEST | Tiedote

Valtakunnallista Yrittäjän päivää vietetään jälleen sunnuntaina 5.9.2021. Perinteisten tapahtumien sijaan tänä vuonna keskitytään nimenomaan kiittämään yrittäjien tekemästä työstä yhteiskunnan hyväksi. Päivä on kunnianosoitus yrittäjien sitkeydelle samalla kannustaen tavallisia suomalaisia kiittämään haluamiaan yrittäjiä.