Tulisijojen ja liikenteen päästöt entistä tarkemmassa syynissä pääkaupunkiseudun ilmanlaatumittauksissa

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on laatinut uuden pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman vuosille 2019–2023. Ilmanlaadun mittauksilla arvioidaan muun muassa päästöjen vaikutuksia ilmanlaatuun ja asukkaiden altistumista ilmansaasteille.

Kuva: HSY/Nelli Kaski

Asukasmäärä on kasvanut mutta saasteiden määrä laskenut

HSY on arvioinut nykyistä ilmanlaadun seurannan kattavuutta pääkaupunkiseudulla ja laatinut uuden seurantaohjelman. Seurannan kattavuus tulee tarkistaa viiden vuoden välein Valtioneuvoston ilmanlaatua koskevien asetusten mukaan.

- Vaikka merkittäviä muutoksia ei vaatimusten mukaan tarvittukaan, jatkossa selvitetään vielä nykyistä tarkemmin puunpolton vaikutuksia pientaloalueiden ilmanlaatuun ja liikenteen päästöjen kehittymistä. Mittausvelvoitteita lisää se, että pääkaupunkiseudun asukasmäärä on kasvanut viime vuosina. Toisaalta ilmansaasteiden pitoisuudet ovat laskeneet pääkaupunkiseudulla, mikä puolestaan vähentää mittausten tarvetta, kuvailee HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Mittaukset kertovat eri päästölähteiden vaikutuksista ilmanlaatuun

HSY mittaa ilmanlaatua seuraavien viiden vuoden aikana 11 mittausasemalla eri puolilla pääkaupunkiseutua. Mittauksilla selvitetään liikenteen, energiantuotannon, satamatoimintojen, lentoaseman ja puunpolton vaikutuksia ilmanlaatuun sekä tausta-alueiden ilmanlaatua.

Mittausasemat ovat tärkein ilmanlaadun seurantamenetelmä pääkaupunkiseudulla. Mittauksia täydennetään sensoreilla ja keräimillä, jotta saadaan tarkempaa tietoa liikenteen ja tulisijojen käytön vaikutuksesta ilmanlaatuun. Lisäksi kartoitetaan päästöjä sekä arvioidaan ilmansaasteiden vaikutuksia luontoon bioindikaattoriseurannalla ja epäpuhtauksien pitoisuuksia eri alueilla leviämismallien avulla.

Seurannan tavoitteena on tuottaa tietoa terveyshaittojen vähentämiseksi

- Seuraamme ilmanlaatua, jotta voimme tarkastella ilmanlaadun kehitystä sekä ilmanlaadun tasoa lainsäädännön vaatimuksiin nähden. Mittausten perusteella arvioimme eri päästölähteiden vaikutuksia ilmaan ja asukkaiden altistumista ilmansaasteille. Tehtävänämme on myös viestiä asukkaille ilmanlaadusta ajantasaisesti. Seurannan tavoitteena on vähentää ilmansaasteista aiheutuvia terveyshaittoja, ilmansuojeluyksikön päällikkö Maria Myllynen kertoo.

HSY huolehtii jäsenkuntiensa Espoon, Helsingin, Kauniaisen ja Vantaan puolesta ilmansuojelun seuranta-, tutkimus-, suunnittelu-, koulutus- ja valistustehtävistä ja kunnat vastaavat toimenpiteistä ilmanlaadun parantamiseksi. HSY:n ilmanlaadun mittauksilla täytetään myös pääkaupunkiseudun energiantuotantolaitosten, Helsingin Satama Oy:n ja Finavian ilmanlaadun seurantavelvoitteet. Lisäksi HSY huolehtii erillisiin sopimuksiin pohjautuen Uudenmaan ilmanlaadun seurannasta ja ilmanlaadun mittauksista Ämmässuon jätteenkäsittelykeskuksen alueella.

Tietoa ilmanlaadun mittauksista
  • Ajantasainen ilmanlaatutilanne: www.hsy.fi/ilmanlaatu
  • Ilmanlaadun mittausasemista seitsemän on pysyviä ja neljä vaihtaa vuosittain paikkaa.
  • Pysyvistä asemista neljä sijaitsee Helsingissä: Mannerheimintie 5, Mäkelänkatu 50, Kallion urheilukenttä ja Vartiokylä.
  • Kaksi pysyvää asemaa sijaitsee Espoossa: Leppävaara ja Luukki.
  • Vantaan pysyvä asema sijaitsee Tikkurilan Neilikkatiellä.
  • Bioindikaattoriseuranta: Bioindikaattori on eliö, eliöyhdyskunta tai sen osa (esim. puiden neulaset, runkojäkälät), jonka avulla tutkitaan ympäristön laatua. Bioindikaattorin rakenteen, toiminnan tai kemiallisen koostumuksen muutos ilmentää mm. ilman epäpuhtauksien esiintymistä, levinneisyyttä tai vaikutuksia.
  • Ilmasta mitataan terveydelle haitallisia ilmansaasteita kuten eri kokoisia hiukkasia, typenoksideja, otsonia, rikkidioksidia, bentseeniä ja bentso(a)pyreeniä.
  • Mitattavia hiukkasia ovat esimerkiksi pienhiukkaset ja musta hiili eli noki.
  • Lisäksi mitataan säätilaa kuvaavia muuttujia.
  • Hiilimonoksidin eli hään ja raskasmetallien pitoisuudet ovat alhaisia eikä niitä mitata enää pääkaupunkiseudulla.

Lisätietoa:

Kuva: HSY/Nelli Kaski

Typpikuorma ja ravinteiden hyödyntäminen puhuttavat jätevedenpuhdistuksessa28.5.2020 07:58:00 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n strategisena tavoitteena on jätteiden ja ravinteiden kierrätys- ja hyötykäyttöasteen nostaminen. Tavoitteen saavuttamiseksi tehdään kehittämistyötä erilaisissa hankkeissa niin sisäisesti kuin yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Ravinteiden talteenotossa ja nykyistä tehokkaammassa kierrätyksessä on potentiaalia. Jätevesilietteen sisältämä orgaaninen aines, ja mm. lietteeseen sitoutunut fosfori ja osa typestä siirtyy tällä hetkellä erilaisiin multatuotteisiin, joiden kautta ravinteet saadaan hyötykäyttöön ja takaisin kiertoon. Tulevaisuus voi kuitenkin olla ravinteiden erillisessä talteenotossa.

HSY:n hallituksen päätökset 15.5.202015.5.2020 12:15:49 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti hyväksyä vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2021 - 2030, ohjelmat lähetetään edelleen lausunnoille jäsenkuntiin. Hallitus hyväksyi seuraavat hankesuunnitelmat: - vesihuollon hankekokonaisuuden Kivistö-Koillis-Espoo hankesuunnitelman kaksi osaa, jotka koskevat runkoviemärin rakentamista Vehkalan ja Askiston välillä - Puistolan jätevedenpumppaamon siirron hankesuunnitelma. Hallitus hyväksyi seuraavat hankinnat: - vesijohto-, hulevesi- ja viemäriverkostojen rakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavat valurautaiset vesijohtoputket ja putkiyhteet vuosille 2020 - 2022 tilataan Saint-Gobain Finland (PAM) Oy:ltä ja Ulefos Oy:ltä - vesijohto-, hulevesi- ja viemäriverkostojen rakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavat muoviputket ja muoviputkien yhteet vuosille 2020 - 2022 tilataan Onninen Oy:ltä - vesi- ja viemäriverkon asennus- ja huoltotöihin liittyvät kartoitus- ja mittauspalvelut vuosille 2020 - 2022