Tulisijojen ja liikenteen päästöt entistä tarkemmassa syynissä pääkaupunkiseudun ilmanlaatumittauksissa

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on laatinut uuden pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman vuosille 2019–2023. Ilmanlaadun mittauksilla arvioidaan muun muassa päästöjen vaikutuksia ilmanlaatuun ja asukkaiden altistumista ilmansaasteille.

Kuva: HSY/Nelli Kaski

Asukasmäärä on kasvanut mutta saasteiden määrä laskenut

HSY on arvioinut nykyistä ilmanlaadun seurannan kattavuutta pääkaupunkiseudulla ja laatinut uuden seurantaohjelman. Seurannan kattavuus tulee tarkistaa viiden vuoden välein Valtioneuvoston ilmanlaatua koskevien asetusten mukaan.

- Vaikka merkittäviä muutoksia ei vaatimusten mukaan tarvittukaan, jatkossa selvitetään vielä nykyistä tarkemmin puunpolton vaikutuksia pientaloalueiden ilmanlaatuun ja liikenteen päästöjen kehittymistä. Mittausvelvoitteita lisää se, että pääkaupunkiseudun asukasmäärä on kasvanut viime vuosina. Toisaalta ilmansaasteiden pitoisuudet ovat laskeneet pääkaupunkiseudulla, mikä puolestaan vähentää mittausten tarvetta, kuvailee HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Mittaukset kertovat eri päästölähteiden vaikutuksista ilmanlaatuun

HSY mittaa ilmanlaatua seuraavien viiden vuoden aikana 11 mittausasemalla eri puolilla pääkaupunkiseutua. Mittauksilla selvitetään liikenteen, energiantuotannon, satamatoimintojen, lentoaseman ja puunpolton vaikutuksia ilmanlaatuun sekä tausta-alueiden ilmanlaatua.

Mittausasemat ovat tärkein ilmanlaadun seurantamenetelmä pääkaupunkiseudulla. Mittauksia täydennetään sensoreilla ja keräimillä, jotta saadaan tarkempaa tietoa liikenteen ja tulisijojen käytön vaikutuksesta ilmanlaatuun. Lisäksi kartoitetaan päästöjä sekä arvioidaan ilmansaasteiden vaikutuksia luontoon bioindikaattoriseurannalla ja epäpuhtauksien pitoisuuksia eri alueilla leviämismallien avulla.

Seurannan tavoitteena on tuottaa tietoa terveyshaittojen vähentämiseksi

- Seuraamme ilmanlaatua, jotta voimme tarkastella ilmanlaadun kehitystä sekä ilmanlaadun tasoa lainsäädännön vaatimuksiin nähden. Mittausten perusteella arvioimme eri päästölähteiden vaikutuksia ilmaan ja asukkaiden altistumista ilmansaasteille. Tehtävänämme on myös viestiä asukkaille ilmanlaadusta ajantasaisesti. Seurannan tavoitteena on vähentää ilmansaasteista aiheutuvia terveyshaittoja, ilmansuojeluyksikön päällikkö Maria Myllynen kertoo.

HSY huolehtii jäsenkuntiensa Espoon, Helsingin, Kauniaisen ja Vantaan puolesta ilmansuojelun seuranta-, tutkimus-, suunnittelu-, koulutus- ja valistustehtävistä ja kunnat vastaavat toimenpiteistä ilmanlaadun parantamiseksi. HSY:n ilmanlaadun mittauksilla täytetään myös pääkaupunkiseudun energiantuotantolaitosten, Helsingin Satama Oy:n ja Finavian ilmanlaadun seurantavelvoitteet. Lisäksi HSY huolehtii erillisiin sopimuksiin pohjautuen Uudenmaan ilmanlaadun seurannasta ja ilmanlaadun mittauksista Ämmässuon jätteenkäsittelykeskuksen alueella.

Tietoa ilmanlaadun mittauksista
  • Ajantasainen ilmanlaatutilanne: www.hsy.fi/ilmanlaatu
  • Ilmanlaadun mittausasemista seitsemän on pysyviä ja neljä vaihtaa vuosittain paikkaa.
  • Pysyvistä asemista neljä sijaitsee Helsingissä: Mannerheimintie 5, Mäkelänkatu 50, Kallion urheilukenttä ja Vartiokylä.
  • Kaksi pysyvää asemaa sijaitsee Espoossa: Leppävaara ja Luukki.
  • Vantaan pysyvä asema sijaitsee Tikkurilan Neilikkatiellä.
  • Bioindikaattoriseuranta: Bioindikaattori on eliö, eliöyhdyskunta tai sen osa (esim. puiden neulaset, runkojäkälät), jonka avulla tutkitaan ympäristön laatua. Bioindikaattorin rakenteen, toiminnan tai kemiallisen koostumuksen muutos ilmentää mm. ilman epäpuhtauksien esiintymistä, levinneisyyttä tai vaikutuksia.
  • Ilmasta mitataan terveydelle haitallisia ilmansaasteita kuten eri kokoisia hiukkasia, typenoksideja, otsonia, rikkidioksidia, bentseeniä ja bentso(a)pyreeniä.
  • Mitattavia hiukkasia ovat esimerkiksi pienhiukkaset ja musta hiili eli noki.
  • Lisäksi mitataan säätilaa kuvaavia muuttujia.
  • Hiilimonoksidin eli hään ja raskasmetallien pitoisuudet ovat alhaisia eikä niitä mitata enää pääkaupunkiseudulla.

Lisätietoa:

Kuva: HSY/Nelli Kaski

KORJAUS: Vesihuoltomaksujen ja kiinteistöjen jätehuoltomaksujen muutokset vuonna 2019 ‒ maksut edelleen Suomen halvimpia12.10.2018 11:31Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin 2 prosenttia. Liittymismaksuja korotetaan 4 prosenttia. Nostolla rahoitetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Vesihuollon palvelumaksuhintoihin ei tule yleiskorotusta, mutta hinnastoa uudistetaan asiakasystävällisemmäksi. Kiinteistöjen hyötyjätteiden maksut eivät nouse, ainoastaan sekajätemaksut nousevat 1,5 prosenttia. Sortti-asemien asiakasmaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2019.

HSY:n hallituksen kokous 12.10.201812.10.2018 11:22Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 12.10.2018 Hallitus päätti muun muassa esittää seuraavat asiat yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus hyväksyi vesihuollon ja jätehuollon hinnat vuodelle 2019 sekä hyväksyi aiesopimuksen koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päätti pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus sai tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelmasta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 12.10.20189.10.2018 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 12.10.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa seuraavien asioiden esittämisestä yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus päättää myös vesihuollon ja jätehuollon hinnoista vuodelle 2019 sekä aiesopimuksen hyväksymisestä koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päättää pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus saa tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä