Tulisijojen ja liikenteen päästöt entistä tarkemmassa syynissä pääkaupunkiseudun ilmanlaatumittauksissa

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on laatinut uuden pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman vuosille 2019–2023. Ilmanlaadun mittauksilla arvioidaan muun muassa päästöjen vaikutuksia ilmanlaatuun ja asukkaiden altistumista ilmansaasteille.

Kuva: HSY/Nelli Kaski

Asukasmäärä on kasvanut mutta saasteiden määrä laskenut

HSY on arvioinut nykyistä ilmanlaadun seurannan kattavuutta pääkaupunkiseudulla ja laatinut uuden seurantaohjelman. Seurannan kattavuus tulee tarkistaa viiden vuoden välein Valtioneuvoston ilmanlaatua koskevien asetusten mukaan.

- Vaikka merkittäviä muutoksia ei vaatimusten mukaan tarvittukaan, jatkossa selvitetään vielä nykyistä tarkemmin puunpolton vaikutuksia pientaloalueiden ilmanlaatuun ja liikenteen päästöjen kehittymistä. Mittausvelvoitteita lisää se, että pääkaupunkiseudun asukasmäärä on kasvanut viime vuosina. Toisaalta ilmansaasteiden pitoisuudet ovat laskeneet pääkaupunkiseudulla, mikä puolestaan vähentää mittausten tarvetta, kuvailee HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Mittaukset kertovat eri päästölähteiden vaikutuksista ilmanlaatuun

HSY mittaa ilmanlaatua seuraavien viiden vuoden aikana 11 mittausasemalla eri puolilla pääkaupunkiseutua. Mittauksilla selvitetään liikenteen, energiantuotannon, satamatoimintojen, lentoaseman ja puunpolton vaikutuksia ilmanlaatuun sekä tausta-alueiden ilmanlaatua.

Mittausasemat ovat tärkein ilmanlaadun seurantamenetelmä pääkaupunkiseudulla. Mittauksia täydennetään sensoreilla ja keräimillä, jotta saadaan tarkempaa tietoa liikenteen ja tulisijojen käytön vaikutuksesta ilmanlaatuun. Lisäksi kartoitetaan päästöjä sekä arvioidaan ilmansaasteiden vaikutuksia luontoon bioindikaattoriseurannalla ja epäpuhtauksien pitoisuuksia eri alueilla leviämismallien avulla.

Seurannan tavoitteena on tuottaa tietoa terveyshaittojen vähentämiseksi

- Seuraamme ilmanlaatua, jotta voimme tarkastella ilmanlaadun kehitystä sekä ilmanlaadun tasoa lainsäädännön vaatimuksiin nähden. Mittausten perusteella arvioimme eri päästölähteiden vaikutuksia ilmaan ja asukkaiden altistumista ilmansaasteille. Tehtävänämme on myös viestiä asukkaille ilmanlaadusta ajantasaisesti. Seurannan tavoitteena on vähentää ilmansaasteista aiheutuvia terveyshaittoja, ilmansuojeluyksikön päällikkö Maria Myllynen kertoo.

HSY huolehtii jäsenkuntiensa Espoon, Helsingin, Kauniaisen ja Vantaan puolesta ilmansuojelun seuranta-, tutkimus-, suunnittelu-, koulutus- ja valistustehtävistä ja kunnat vastaavat toimenpiteistä ilmanlaadun parantamiseksi. HSY:n ilmanlaadun mittauksilla täytetään myös pääkaupunkiseudun energiantuotantolaitosten, Helsingin Satama Oy:n ja Finavian ilmanlaadun seurantavelvoitteet. Lisäksi HSY huolehtii erillisiin sopimuksiin pohjautuen Uudenmaan ilmanlaadun seurannasta ja ilmanlaadun mittauksista Ämmässuon jätteenkäsittelykeskuksen alueella.

Tietoa ilmanlaadun mittauksista
  • Ajantasainen ilmanlaatutilanne: www.hsy.fi/ilmanlaatu
  • Ilmanlaadun mittausasemista seitsemän on pysyviä ja neljä vaihtaa vuosittain paikkaa.
  • Pysyvistä asemista neljä sijaitsee Helsingissä: Mannerheimintie 5, Mäkelänkatu 50, Kallion urheilukenttä ja Vartiokylä.
  • Kaksi pysyvää asemaa sijaitsee Espoossa: Leppävaara ja Luukki.
  • Vantaan pysyvä asema sijaitsee Tikkurilan Neilikkatiellä.
  • Bioindikaattoriseuranta: Bioindikaattori on eliö, eliöyhdyskunta tai sen osa (esim. puiden neulaset, runkojäkälät), jonka avulla tutkitaan ympäristön laatua. Bioindikaattorin rakenteen, toiminnan tai kemiallisen koostumuksen muutos ilmentää mm. ilman epäpuhtauksien esiintymistä, levinneisyyttä tai vaikutuksia.
  • Ilmasta mitataan terveydelle haitallisia ilmansaasteita kuten eri kokoisia hiukkasia, typenoksideja, otsonia, rikkidioksidia, bentseeniä ja bentso(a)pyreeniä.
  • Mitattavia hiukkasia ovat esimerkiksi pienhiukkaset ja musta hiili eli noki.
  • Lisäksi mitataan säätilaa kuvaavia muuttujia.
  • Hiilimonoksidin eli hään ja raskasmetallien pitoisuudet ovat alhaisia eikä niitä mitata enää pääkaupunkiseudulla.

Lisätietoa:

Kuva: HSY/Nelli Kaski

HSY kehittää uusia innovatiivisia käsittelymenetelmiä jätevesilietteiden hyödyntämiseksi15.2.2019 10:01:27Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kehittää jätevesilietteen käsittelyyn uudenlaista menetelmää, jossa lietteestä voidaan poistaa tehokkaasti haitta-aineita, mutta säilyttää arvokkaat fosfori ja hiili maanparannusaineeksi. Prosessissa yritetään saada myös typpi talteen. Tätä varten HSY rakentaa Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen Ekomoon pyrolyysin koetoimintalaitoksen, joka valmistuu ensi vuoden aikana. HSY:n hallitus päätti rakentamisesta tänään 15.2.2019.

HSY:n hallituksen päätökset 15.2.201915.2.2019 09:59:12Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä osaltaan vuoden 2018 tilinpäätöksen, hallitus hyväksyi myös jätevesilietteen pyrolyysin koetoimintalaitoksen hankesuunnitelman. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jätevesilietteen pyrolyysin koetoimintalaitoksen hankesuunnitelmasta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 15.2.201913.2.2019 07:19:57Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 15.2.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa osaltaan vuoden 2018 tilinpäätöksen hyväksymisestä sekä jätevesilietteen pyrolyysin koetoimintalaitoksen hankesuunnitelman hyväksymisestä. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen jätevesilietteen pyrolyysin koetoimintalaitoksen hankesuunnitelmasta. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 15.2.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346

HSY palkitsi hyvästä ilmastotyöstä helsinkiläisen Niemikotisäätiön ja vantaalaisen Rajatorpan koulun7.2.2019 14:55:06Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut on myöntänyt ilmastopalkinnot helsinkiläiselle Niemikotisäätiölle sekä vantaalaiselle Rajatorpan koululle. Lisäksi espoolaiselle Saunalahden koululle myönnettiin kunniamaininta. HSY jakoi palkinnot toimijoille, jotka ovat aktiivisesti ja innovatiivisesti toimineet kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi sekä edistäneet seudun ilmastotavoitteiden saavuttamista.

Yrityksiä haetaan mukaan maksuttomiin kokeiluihin luomaan ilmastofiksua palvelutarjontaa asemanseuduille4.2.2019 09:43:15Tiedote

Usean kaupungin ja julkisen sektorin toimijan yhteinen Fiksu Assa -tapahtuma avaa juna- ja metroasemat maksuttomiksi vähähiilisten ratkaisujen testikentiksi. Yritykset ovat tervetulleita markkinoimaan, myymään ja testaamaan tuotteitaan ja palvelujaan 13.–18.5.2019. Asemien palvelutarjonnan parantaminen sujuvoittaa kaupunkilaisten arkea ja kannustaa ilmastoystävälliseen liikkumiseen.