Tulisijojen ja liikenteen päästöt entistä tarkemmassa syynissä pääkaupunkiseudun ilmanlaatumittauksissa

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on laatinut uuden pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman vuosille 2019–2023. Ilmanlaadun mittauksilla arvioidaan muun muassa päästöjen vaikutuksia ilmanlaatuun ja asukkaiden altistumista ilmansaasteille.

Kuva: HSY/Nelli Kaski

Asukasmäärä on kasvanut mutta saasteiden määrä laskenut

HSY on arvioinut nykyistä ilmanlaadun seurannan kattavuutta pääkaupunkiseudulla ja laatinut uuden seurantaohjelman. Seurannan kattavuus tulee tarkistaa viiden vuoden välein Valtioneuvoston ilmanlaatua koskevien asetusten mukaan.

- Vaikka merkittäviä muutoksia ei vaatimusten mukaan tarvittukaan, jatkossa selvitetään vielä nykyistä tarkemmin puunpolton vaikutuksia pientaloalueiden ilmanlaatuun ja liikenteen päästöjen kehittymistä. Mittausvelvoitteita lisää se, että pääkaupunkiseudun asukasmäärä on kasvanut viime vuosina. Toisaalta ilmansaasteiden pitoisuudet ovat laskeneet pääkaupunkiseudulla, mikä puolestaan vähentää mittausten tarvetta, kuvailee HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Mittaukset kertovat eri päästölähteiden vaikutuksista ilmanlaatuun

HSY mittaa ilmanlaatua seuraavien viiden vuoden aikana 11 mittausasemalla eri puolilla pääkaupunkiseutua. Mittauksilla selvitetään liikenteen, energiantuotannon, satamatoimintojen, lentoaseman ja puunpolton vaikutuksia ilmanlaatuun sekä tausta-alueiden ilmanlaatua.

Mittausasemat ovat tärkein ilmanlaadun seurantamenetelmä pääkaupunkiseudulla. Mittauksia täydennetään sensoreilla ja keräimillä, jotta saadaan tarkempaa tietoa liikenteen ja tulisijojen käytön vaikutuksesta ilmanlaatuun. Lisäksi kartoitetaan päästöjä sekä arvioidaan ilmansaasteiden vaikutuksia luontoon bioindikaattoriseurannalla ja epäpuhtauksien pitoisuuksia eri alueilla leviämismallien avulla.

Seurannan tavoitteena on tuottaa tietoa terveyshaittojen vähentämiseksi

- Seuraamme ilmanlaatua, jotta voimme tarkastella ilmanlaadun kehitystä sekä ilmanlaadun tasoa lainsäädännön vaatimuksiin nähden. Mittausten perusteella arvioimme eri päästölähteiden vaikutuksia ilmaan ja asukkaiden altistumista ilmansaasteille. Tehtävänämme on myös viestiä asukkaille ilmanlaadusta ajantasaisesti. Seurannan tavoitteena on vähentää ilmansaasteista aiheutuvia terveyshaittoja, ilmansuojeluyksikön päällikkö Maria Myllynen kertoo.

HSY huolehtii jäsenkuntiensa Espoon, Helsingin, Kauniaisen ja Vantaan puolesta ilmansuojelun seuranta-, tutkimus-, suunnittelu-, koulutus- ja valistustehtävistä ja kunnat vastaavat toimenpiteistä ilmanlaadun parantamiseksi. HSY:n ilmanlaadun mittauksilla täytetään myös pääkaupunkiseudun energiantuotantolaitosten, Helsingin Satama Oy:n ja Finavian ilmanlaadun seurantavelvoitteet. Lisäksi HSY huolehtii erillisiin sopimuksiin pohjautuen Uudenmaan ilmanlaadun seurannasta ja ilmanlaadun mittauksista Ämmässuon jätteenkäsittelykeskuksen alueella.

Tietoa ilmanlaadun mittauksista
  • Ajantasainen ilmanlaatutilanne: www.hsy.fi/ilmanlaatu
  • Ilmanlaadun mittausasemista seitsemän on pysyviä ja neljä vaihtaa vuosittain paikkaa.
  • Pysyvistä asemista neljä sijaitsee Helsingissä: Mannerheimintie 5, Mäkelänkatu 50, Kallion urheilukenttä ja Vartiokylä.
  • Kaksi pysyvää asemaa sijaitsee Espoossa: Leppävaara ja Luukki.
  • Vantaan pysyvä asema sijaitsee Tikkurilan Neilikkatiellä.
  • Bioindikaattoriseuranta: Bioindikaattori on eliö, eliöyhdyskunta tai sen osa (esim. puiden neulaset, runkojäkälät), jonka avulla tutkitaan ympäristön laatua. Bioindikaattorin rakenteen, toiminnan tai kemiallisen koostumuksen muutos ilmentää mm. ilman epäpuhtauksien esiintymistä, levinneisyyttä tai vaikutuksia.
  • Ilmasta mitataan terveydelle haitallisia ilmansaasteita kuten eri kokoisia hiukkasia, typenoksideja, otsonia, rikkidioksidia, bentseeniä ja bentso(a)pyreeniä.
  • Mitattavia hiukkasia ovat esimerkiksi pienhiukkaset ja musta hiili eli noki.
  • Lisäksi mitataan säätilaa kuvaavia muuttujia.
  • Hiilimonoksidin eli hään ja raskasmetallien pitoisuudet ovat alhaisia eikä niitä mitata enää pääkaupunkiseudulla.

Lisätietoa:

Kuva: HSY/Nelli Kaski

Blominmäen jätevedenpuhdistamon viemäritunneleiden eteläisimmän osuuden louhinta käynnistyy14.12.2018 10:21Tiedote

Espoon Blominmäkeen parhaillaan rakentuvan uuden jätevedenpuhdistamon tulo- ja purkuviemäritunnelit louhitaan nykyisen Suomenojan jätevedenpuhdistamon alueen ja Blominmäen välille. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n hallitus valitsi Finnoon alueelle sijoittuvan louhinnan urakoitsijaksi SRV Infra Oy:n ja Pohjolan Kalliotyö Oy:n työyhteenliittymän noin 20 miljoonan euron vertailuhinnalla. - Urakkaan sisältyy kallion sisään rakennettava suuri pumppaamotila, jolla varaudumme ilmastonmuutokseen, kertoo toimitusjohtaja Raimo Inkinen. Jos merenpinta nousee selvästi nykyisestä ja samaan aikaan puhdistamolle tulee paljon jätevettä, voidaan pumppaamon avulla varmistaa puhdistetun jäteveden virtaamaa meripurkutunneliin, hän tarkentaa. Normaalitilanteessa rakennettava pumppaamo palvelee lämmön talteenottoa puhdistetusta jätevedestä. Vesi pumpataan Fortumin voimalaitosalueen lämpöpumppulaitokselle, jossa lämpö otetaan talteen ja vesi palautuu Blominmäen meripurkutunneliin. Näin jätevesi saada

HSY:n hallituksen kokous 14.12.201814.12.2018 10:20Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 14.12.2018 Hallitus päätti hankkia noin 140 hehtaaria Helsingin kaupungin omistamia maa-alueita sekä 5,4 hehtaarin suuruisen Träskkulla -nimisen tilan. Alueita tarvitaan pitkäaikaisesti vesihuoltotoiminnan varmistamiseksi sekä Ämmässuon jätteenkäsittelykeskuksen suojaviheralueiksi. Hallitus päätti lisäksi seuraavista hankinnoista: - Blominmäen viemäritunnelien urakoitsijaksi osuudelle Finnoo II valittiin TYL FMS (SRV Infra Oy ja Pohjolan Kalliotyö Oy) - Malmi–Ala-Tikkurila runkovesijohdon urakoitsijaksi välille Yläkaskentie–Aisatie valittiin Terrawise Oy - päällystys- ja pienet kivityöt tilataan YIT Infra Oy:ltä - työterveyshuoltopalvelut tilataan Lääkärikeskus Aava Oy:ltä. Hallitus päätti esittää valtion tukemassa asuntotuotannossa vuonna 2019 sovellettavien tonttien enimmäishinnat hyväksyttäväksi Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARAlle. Hallitus sai tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikentee

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 14.12.201811.12.2018 15:00Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 14.12.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää maa-alueiden hankinnasta, kohteina ovat noin 140 hehtaaria Helsingin kaupungin omistamia maa-alueita ja 5,4 hehtaarin suuruinen Träskkulla -niminen tila. Alueita tarvitaan pitkäaikaisesti vesihuoltotoiminnan varmistamiseksi sekä Ämmässuon jätteenkäsittelykeskuksen suojaviheralueiksi. Hallitus päättää lisäksi seuraavista hankinnoista: - Blominmäen viemäritunnelien urakoitsijan valinnasta osuudelle Finnoo II - Malmi–Ala-Tikkurila runkovesijohdon urakoitsijan valinnasta välille Yläkaskentie–Aisatie - päällystys- ja pienten kivitöiden tilaamisesta - työterveyshuoltopalvelujen tilaamisesta. Hallitus päättää myös valtion tukemassa asuntotuotannossa vuonna 2019 sovellettavien tonttien enimmäishintojen esittämisestä hyväksyttäväksi Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARAl