Tullen har undersökt ett fall av yrkesmässig smuggling av snus från Sverige till Finland

Tullen har undersökt ett fall av yrkesmässig smuggling och förmedling av snus från Sverige till Finland. Snuset, som smugglades med bilar och båtar över gränsen, har huvudsakligen förmedlats vidare i södra Finland. Beloppet av undandragen skatt beräknas uppgå till cirka 700 000 euro.

I samband med polisens trafikövervakning i norra Finland förra vintern påträffades en personbil som var nästan fullastad med snus. Tullen beslagtog snuset och inledde en förundersökning. Vid utredningen kom det fram att fordonets förare under året hade infört sammanlagt cirka 1 500 kg snus från Sverige till Finland via Torneå och därefter förmedlat snuset vidare huvudsakligen till södra Finland.

– Verksamheten har varit yrkesmässig. I brottshelheten som utreddes vid förundersökningen har snuset först smugglats över gränsen till Finland och därefter distribuerats vidare till marknaderna i södra Finland med bistånd av flera medgärningsmän. Snuset har förts in i landet med olika fordon landvägen via gränsövergångsställen och med båt över Bottenviken, berättar undersökningsledare Pekka Jauhola.

Beloppet av undandragen skatt för det olagligt införda och till konsumtion förmedlade snuset uppgår till cirka 700 000 euro. Fallet har undersökts som grovt skattebedrägeri och smuggling.

Bilder till media: Bilder på snuset/Tullen

Kontakter

undersökningsledare, tullöverinspektör Pekka Jauhola, ta kontakt via Tullens medietjänst tfn 0295 527 150, viestinta(at)tulli.fi

Finska tullen främjar smidigheten i utrikeshandeln med varor och säkerställer att den sker lagligt. Tullen tillhandahåller tjänster med kunden i fokus och skyddar samhället, miljön och medborgarna. Tullen uppbär effektivt tullar och skatter av tullnatur, farledsavgifter samt andra skatter och avgifter vid import. Tullen sammanställer också den officiella utrikeshandelsstatistiken över Finlands import, export och handelsbalans. Tullen är ett ämbetsverk som resultatstyrs av finansministeriet och som samarbetar med näringslivet samt med finska och utländska myndigheter. Tullen har omkring 2000 anställda. Finska tullen är en del av Europeiska unionens tullsystem.

Följ Tulli

Senaste pressmeddelandena från Tulli

Inga livsmedelsbedrägerier upptäcktes vid Tullens intensivövervakning av kryddor – partier avvisades på grund av kemikalierester och salmonella15.11.2022 08:45:00 EET | Tiedote

På sommaren 2022 intensivövervakade Tullen utländska, färgstarka kryddor inom ramen för ett projekt mot livsmedelsbedrägerier som var gemensamt för Tullen, Livsmedelsverket och kommunernas livsmedelstillsyn. Otillåten färgning av kryddor är bedräglig verksamhet som också är vanlig i EU-området. Intensivövervakningen riktades mot aktörer vars partier utifrån tidigare observationer antogs innehålla avvikelser. Av 24 undersökta kryddor fick 11 en anmärkning och importen av fem produkter förbjöds, men Tullen hittade inga förbjudna färgämnen i kryddorna. Tullen ingrep i fall där man upptäckte rester av växtskyddsmedel och mikrober i kryddorna och bristfälliga förpackningspåskrifter.