Tulli on tutkinut kansainväliseen jätekuljetukseen liittyvää rikosepäilyä

Tulli on tutkinut ympäristörikkomuksena tapausta, jossa yrityksen epäillään kuljettaneen jätettä ilman vaadittavaa lupaa Suomesta Ruotsiin. Kansainvälisten jätesiirtojen valvonnalla varmistetaan, että siirrosta ei aiheudu riskiä ympäristölle tai ihmisille, ja että jätteet päätyvät asianmukaiseen käsittelyyn. Suomessa Tulli valvoo yhteistyössä Suomen ympäristökeskuksen kanssa jätteiden kansainvälisiä siirtoja.

Tullin esitutkinnassa on selvinnyt, että Suomessa toimiva yritys on vienyt keväällä 2022 viisi erää sakokaivolietettä Suomesta Ruotsiin. Jätettä vietiin ilman lupaa yhteensä 66 200 kg. Sakokaivoliete kuljetettiin loppukäsiteltäväksi Ruotsiin, mutta suomalaisen yrityksen olisi tullut hakea kyseisille jätekuljetuksille jätesiirtolupa.

Esitutkinnassa on selvinnyt, että sakokaivoliete on päätynyt Ruotsissa asianmukaiseen käsittelylaitokseen, joten tekoa on tutkittu ympäristörikkomuksena, ei ympäristön turmelemisena.

– Tulli valvoo myös jätteiden siirtoa maasta toiseen ja puuttuu, jos luvat eivät ole kunnossa. Lainmukainen jätteiden hävittäminen maksaa, ja usein laittomissa jätesiirroissa vältelläänkin kustannuksia, kertoo talousrikosyksikön päällikkö Petteri Nevalainen.

Jätteen vienti loppukäsiteltäväksi vaatii aina sekä Suomen ympäristökeskuksen että jätteen vastaanottajamaan ja mahdollisten kauttakulkumaiden jätesiirtoviranomaisten myöntämät jätesiirtoluvat. Jätteen vienti loppukäsiteltäväksi muuhun kuin toiseen EU- tai EFTA-maahan on kielletty.

Jätteensiirtoja säädellään kansainvälisillä sopimuksilla ja Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksella. Tulli valvoo yhteistyössä Suomen ympäristökeskuksen kanssa jätteiden kansainvälisiä siirtoja ja niitä koskevien säännösten noudattamista Suomessa. Jätteensiirtoasetuksen pääasiallinen ja tärkein tavoite on ympäristön suojelu.

Tulli on tutkinut asiaa ympäristörikkomuksena. Esitutkinta on valmistumassa, ja asia siirretään syyteharkintaan Etelä-Suomen syyttäjäalueelle.

tulliylitarkastaja, talousrikosyksikön päällikkö Petteri Nevalainen
Yhteydenotot Tullin mediapalvelun kautta p. 0295 527 150, viestinta@tulli.fi

Tulli edistää tavarakaupan sujuvuutta ja varmistaa sen oikeellisuuden, tarjoaa asiakaslähtöisiä palveluita sekä suojaa yhteiskuntaa, ympäristöä ja kansalaisia. Tulli kantaa tehokkaasti tullit ja muut maahantuonnin verot ja maksut sekä torjuu ja tutkii rajat ylittävää rikollisuutta. Lisäksi Tulli laatii viralliset tilastot Suomen ulkomaankaupasta sekä tutkii elintarvikkeiden ja kulutustavaroiden turvallisuutta. Tulli on valtiovarainministeriön tulosohjaama virasto, joka toimii yhteistyössä elinkeinoelämän sekä kotimaisten ja ulkomaisten viranomaisten kanssa. Tullin palveluksessa on noin 2 000 henkilöä. Suomen tulli on osa Euroopan unionin tulliliittoa, jossa noudatetaan yhteistä kauppapolitiikkaa.

Ulkomaille koiran kanssa? Huolehdi lemmikin passi ja rokotus kuntoon, niin paluu Suomeen onnistuu ongelmitta23.4.2024 07:58:00 EEST | Tiedote

Huomenna vietetään Koiranpäivää. Vuosittainen valtakunnallinen teemapäivä kannustaa koiranomistajia viettämään mukava päivä koiransa kanssa. Monesti rakas lemmikki on myös matkakumppani. Koiranomistajan vastuulla on selvittää Suomeen paluuseen liittyvät vaatimukset jo ennen ulkomaille lähtöä. Kun vaadittavat rokotukset, lääkitykset ja asiakirjat ovat kunnossa, kotiinpaluu sujuu ongelmitta.