Tullilaskuri uudistui – voit nyt laskea arvion lähetyksesi hiilijalanjäljestä

Suosittuun Tullilaskuri-palveluun julkaistiin tällä viikolla uusi ominaisuus. Nyt asiakkaat voivat helposti laskea Tullilaskurin avulla myös arvion nettiostostensa kuljetuksen hiilijalanjäljestä.

Verkosta tilaaville henkilöasiakkaille tarkoitettuun Tullilaskuriin julkaistiin tällä viikolla kokonaan uusi ominaisuus. Tullilaskuri on aiemmin antanut arvion tuotavan tavaran arvonlisäveron ja tullin määrästä, mutta nyt palvelusta näkee myös arvion tavaran kuljetuspäästöistä. Päästöarviot ovat tehneet Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n tutkijat yhdessä Tullin kanssa. Näin jokaisella on mahdollisuus arvioida lähetyksensä kuljetuksen hiilijalanjälkeä. Jo vuodesta 2018 käytössä ollutta Tullilaskuria hyödyntää noin 20 000 asiakasta kuukaudessa.

Tullilaskurin uusi ominaisuus kertoo arvion hiilijalanjäljen koosta käytännönläheisten esimerkkien kautta. Esimerkiksi Yhdysvalloista tilatun T-paidan kuljetuksen laskuri arvioi vastaavan vajaata 36 kilometriä henkilöautolla ajettuna, jos lähetys kuljetetaan lentokoneella. Vastaava luku merikuljetukselle on yksi kilometri henkilöautolla ajettuna.

– Tullilaskuriin julkaistu uusi ominaisuus mahdollistaa kuljetuksen hiilijalanjäljen arvioinnin ja antaa näin käyttäjälle mahdollisuuden pohtia kuljetusmuodon päästöjä. Haluamme kokeilullamme tuoda hiilijalanjälkeen vaikuttavia valintoja enemmän konkretian tasolle ja lähemmäksi ihmistä, kertoo Mikael Hyövälti, Tullilaskurin tuotemanageri.

Kokeile Tullilaskuria ja vältä ikävät yllätykset

Kaikki EU:n ulkopuolelta tulevat lähetykset täytyy yleensä tullata. Kannattaa muistaa, että vaikka verkkokauppa olisi EU-alueella, voivat he toimittaa lähetyksen sinulle jostain muualta. Tullilaskurilla voit laskea arvion tullimaksusta sekä arvonlisäverosta jo ennen kuin tilaat ja välttyä ikäviltä yllätyksiltä. Tullilaskurista voit myös tutustua Miten saan pakettini –toimintoon, joka opastaa asiakasta saamaan lähetyksen sujuvimmin perille.

Jos lähetys pitää tullata, saat siitä tiedon lähetystä kuljettavalta yritykseltä esimerkiksi tekstiviestinä tai kirjeenä. Tullaus on sinulle sujuvampaa, jos muistat nämä:

1. Säilytä saamasi tilausvahvistus, lasku tai kuitti. Tarvitset jonkin niistä, kun tullaat lähetyksen
  2. Seuraa kuljetusyrityksen ohjeita
  3. Ole tarvittaessa yhteydessä kuljetusyritykseen, jos sinulla on kysyttävää lähetyksestä tai sen kuljettamisesta

Kun lähetys on tullattu, kuljetusyritys toimittaa sen sinulle.

Kehitämme palveluita asiakkaita kuunnellen

Kehitämme Tullissa palveluitamme jatkuvasti asiakkaiden toiveita ja palautetta kuunnellen. Aiemman palautteen perusteella palvelussa on esimerkiksi paranneltu hakutoimintoa ja lisätty entistä laajempi valikoima yleisimmin tilattuja tuotteita. Kehitystyön tavoitteena on tehdä tullauksesta asiakkaille mahdollisimman helppoa ja sujuvaa.

Tullilaskurin hiilijalanjälki -ominaisuus on kaksivuotinen pilotti, jonka aikana palvelusta kerätään palautetta ja kokemuksia. Palautetta pääsee antamaan palvelun käytön yhteydessä.

Lisätietoa Tullilaskurista ja nettiostosten tullaamisesta löydät Tullin verkkosivuilta:

Tullilaskuri – arvioi ostoksesi tullimaksu ja arvonlisävero

Tietoa ja vinkkejä netistä tilaajalle

Mikael Hyövälti, Tullilaskurin tuotemanageri
Yhteydenotot Tullin mediapalvelun kautta p. 0295 527 150, viestinta@tulli.fi

Tulli edistää tavarakaupan sujuvuutta ja varmistaa sen oikeellisuuden, tarjoaa asiakaslähtöisiä palveluita sekä suojaa yhteiskuntaa, ympäristöä ja kansalaisia. Tulli kantaa tehokkaasti tullit ja muut maahantuonnin verot ja maksut sekä torjuu ja tutkii rajat ylittävää rikollisuutta. Lisäksi Tulli laatii viralliset tilastot Suomen ulkomaankaupasta sekä tutkii elintarvikkeiden ja kulutustavaroiden turvallisuutta. Tulli on valtiovarainministeriön tulosohjaama virasto, joka toimii yhteistyössä elinkeinoelämän sekä kotimaisten ja ulkomaisten viranomaisten kanssa. Tullin palveluksessa on noin 2 000 henkilöä. Suomen tulli on osa Euroopan unionin tulliliittoa, jossa noudatetaan yhteistä kauppapolitiikkaa.

Ulkomaille koiran kanssa? Huolehdi lemmikin passi ja rokotus kuntoon, niin paluu Suomeen onnistuu ongelmitta23.4.2024 07:58:00 EEST | Tiedote

Huomenna vietetään Koiranpäivää. Vuosittainen valtakunnallinen teemapäivä kannustaa koiranomistajia viettämään mukava päivä koiransa kanssa. Monesti rakas lemmikki on myös matkakumppani. Koiranomistajan vastuulla on selvittää Suomeen paluuseen liittyvät vaatimukset jo ennen ulkomaille lähtöä. Kun vaadittavat rokotukset, lääkitykset ja asiakirjat ovat kunnossa, kotiinpaluu sujuu ongelmitta.