Tullin tehovalvonta yhdenmukaistaa alkoholin verkkokauppaa

Verohallinto ja Tulli tehostavat alkoholin verkkokaupan verovalvontaa marraskuusta 2022 alkaen. Carsin-viinitilan toimitusjohtaja ja viinintekijä Nea Berglund suhtautuu asiaan myönteisesti, sillä yhteiset pelisäännöt laittavat alan toimijat samalle viivalle.

Verohallinto ja Tulli tehostavat alkoholin nettikaupan verovalvontaa marraskuusta 2022 lähtien. Verohallinto ilmoitti tehovalvonnan jatkuvan ainakin vuoden 2023 loppuun asti.

Ranskan Bordeaux’ssa sijaitsevan Carsin-viinitilan toimitusjohtaja ja viinintekijä Nea Berglund suhtautuu tietoon myönteisesti. Hän näkee, että yhteiset pelisäännöt laittavat alan toimijat samalle viivalle.

”Tehostettu verovalvonta on meille hieno uutinen – kuten muillekin viinien verkkokaupoille, jotka toimivat läpinäkyvästi ja ohjeiden mukaan. On vain hyvä, että viranomaiset puuttuvat vihdoin myös alkoholin pimeään myyntiin ja syynäävät niitäkin toimijoita, jotka eivät maksa veroja Suomeen”, Berglund sanoo.

Tulli on aina valvonut nettikaupasta tehtyjä ostoja. Sen velvollisuus on ottaa haltuun tai pysäyttää tilauksia, joista ei ole tehty asianmukaisia ennakkoilmoituksia tai joiden veroja ei ole maksettu. Tullin toiminta tai etämyynnin lainsäädäntö ei siis muutu, viranomaiset vain tehostavat vanhojen ohjeiden mukaista valvontaa.

Verohallinnon mukaan valtio menettää vuosittain noin 80–100 miljoonaa euroa verotuloja, koska kaikista ulkomaisista verkkokaupoista tilatusta alkoholista ei makseta asianmukaisia veroja Suomeen.

”Meidän toimintaamme tehostettu valvonta ei vaikuta, sillä olemme hoitaneet vakuudet ja maksaneet verot Suomeen jo 25 vuoden ajan viranomaisten ohjeiden mukaan. Jatkamme viinien etämyyntiä kuluttajille ja yrityksille entiseen tapaan”, Berglund sanoo.

Berglundien perheen yritykset harjoittavat viinien etämyyntiä. Ne tekevät asiakkaiden tilauksista aina tarvittavat veroilmoitukset ja maksavat verot Suomeen. Kuluttajan ei tarvitse olla huolissaan myöskään yllättävistä kuluista: yritysten verkkokauppojen sivuilla näkyvät hinnat sisältävät niin tuotteiden arvolisäveron kuin valmisteverot.

”Olemme aina huolehtineet tarkasti viranomaisten ohjeiden ja Suomen lakien noudattamisesta. Olemme hyvä esimerkki siitä, miten etämyynti hoidetaan läpinäkyvästi ja laillisesti.”

Berglund harmittelee, että Suomessa etämyynti on tehty vaikeasti ymmärrettäväksi. Hän kuitenkin uskoo, että verovalvonnan tehostuminen selventää viranomaisten ohjeistuksia niin kuluttajille kuin alan toimijoille.

”Selkeät pelisäännöt madaltavat varmasti myös viiniharrastajien kynnystä tilata viinejä verkon kautta suoraan kotiin. Odotan innolla, että saisimme tähän viimein yksiselitteiset ohjeet.”

Viinilehti Trading on Virossa toimiva viinien nettikauppaan erikoistunut yritys, joka toimii suomalaisille kuluttajille nimellä Viinikellari.com. Carsin on suomalaisomistuksessa oleva viinitila Ranskan Bordeaux'ssa. Suomalaisille kuluttajille Carsin myy viinejään niin Alkon kuin oman nettikauppansa kautta. Yritykset kuuluvat samaan konserniin kuin Viinilehti Oy ja Decanter Oy. Decanter Oy on Viinilehti Trading OU:n rekisteröity veroedustaja Suomessa.