SuoraTyö Oy

Tulorekisteri tuo palkanmaksuun uuden velvoitteen - SuoraTyö tarjoaa palvelunsa maksutta pienten työnantajien käyttöön

Tulorekisteri tuo kaikille työnantajille velvoitteen tehdä ilmoitus jokaisesta maksetusta palkasta reaaliajassa. SuoraTyö tarjoaa tilapäisinä työnantajina toimiville mikroyrityksille ja kotitalouksille ilmaisen palkanmaksupalvelun, jolla ne voivat hoitaa tulorekisteri-ilmoituksensa automaattisesti. Tulorekisteri tulee voimaan huomenna 1.1.2019.

Samalla yhdellä suoritteella SuoraTyön alustalla hoituvat kaikki muutkin palkanmaksuun liittyvät työnantajavelvoitteet. Näitä ovat muun muassa ennakonpidätykset ja sosiaaliturvamaksut sekä eläke- ja tapaturmavakuutukset.

”Tulorekisteri-ilmoitukset voivat olla monelle tilapäiselle työllistäjälle vaativa velvoite. Haluamme kädenojennuksellamme helpottaa yhteiskunnallisesti tärkeän uudistuksen onnistumista. Tulorekisteriuudistus on näet erittäin merkittävä ja tarpeellinen edistysaskel sosiaaliturvan kokonaisuudistuksessa”, SuoraTyön liiketoimintajohtaja Miika Halonen sanoo.

Työnantajan pitää ilmoittaa vuoden 2019 alusta lähtien kaikki maksamansa palkat Tulorekisteriin viiden päivän kuluessa palkanmaksusta. Jokaisesta maksetusta palkasta annetaan oma ilmoituksensa. Jos työnantaja hoitaa palkanmaksun SuoraTyön digitaalisella alustalla verkossa, ilmoitus Tulorekisteriin menee automaattisesti.

Tilapäisellä työnantajalla tarkoitetaan yritystä tai kotitaloutta, joka maksaa puolen vuoden aikana palkkoja yhteensä alle 8 502 euroa. Tässä ryhmässä on runsaasti yksinyrittäjiä ja mikroyrityksiä sekä valtaosa palkkoja maksavista kotitalouksista.

”Haluamme tukea suomalaista työtä ja tehdä työllistämisestä helppoa. Mielestämme tilapäisen työnantajan byrokratia ei saa lisääntyä Tulorekisterin myötä. Uskomme, että suomalaisilla kotitalouksilla ja muilla pientyönantajilla on paljon annettavaa suomalaisen työllisyyden parantamiseksi. Haluamme tehdä tästä mahdollisimman helppoa ja turvallista”, Miika Halonen toteaa.

Palkanmaksun byrokratian helpottaminen voi parantaa pienten yritysten sekä kotitalouksen halua työllistää. Samalla pienennetään myös harmaantalouden riskiä. Suomessa on vajaat 300 000 yritystä, joista yli 90 prosenttia on alle kymmenen työntekijän mikroyrityksiä.

”Näistä 260 000 mikroyrityksestä noin 170 000 on yksinyrittäjiä. He saattaisivat tilapäisillä työsuhteilla helpottaa omaa työkuormaansa ja siten lisätä myös työllisyyttä.”

Kotitalousvähennystä saa Suomessa yli 350 000 kotitaloutta, joista osa toimii itse työnantajana ja osa hankkii palvelun yrityksiltä. SuoraTyön palvelusta kotitaloudet saavat täydellisen raportin kotitalousvähennyksen ilmoittamiseen.

SuoraTyön alusta soveltuu ratkaisuksi myös niiden suurempien työnantajien käyttöön, joiden palkkasumma puolessa vuodessa ylittää 8 502 euroa ja joilla on velvollisuus tehdä työeläkesopimus työeläkeyhtiön kanssa.

”Emme ole rajoittuneet pelkkään palkanmaksuun, kuten monet muut vastaavat palvelut. Työnantajalle on tärkeää, että voidaan tehdä työsopimus ja hoitaa esimerkiksi työajanseuranta samassa palvelussa”, Halonen sanoo.

SuoraTyön alusta ei rajoitu pelkästään palkanmaksuun, vaan se soveltuu myös esimerkiksi suurempien yritysten henkilöstöhallinnon tarpeisiin. Yli 200 kuntaa Suomessa käyttää SuoraTyön palvelua vammaisten henkilökohtaisen avun järjestämiseen.

SuoraTyön kumppanina vakuutusasioissa on OP Ryhmä. Eläkevakuutuskumppanina on Ilmarinen.

Yhteyshenkilöt

Miika Halonen, liiketoimintajohtaja, SuoraTyö Oy, puh. 040 560 6603, miika.halonen@suoratyo.fi
Jani Laatikainen, toimitusjohtaja, SuoraTyö Oy, puh. 0440 231 179, jani.laatikainen@suoratyo.fi

Kasarmintie 15
90130 OULU

040 192 4200, info@suoratyo.fihttps://www.suoratyo.fi

SuoraTyö lyhyesti

SuoraTyö on vuonna 2011 perustettu yhtiö, joka ainoana Suomessa tarjoaa kotitalouksille sekä yrityksille ja muille organisaatioille koko työsuhteen hallinnoinnin digitaalisesti. Yhdellä maksulla työnantaja hoitaa työnantajavelvoitteensa. Palvelu jakaa maksut ja ilmoitukset automaattisesti eri tahoille. Järjestelmä huomioi myös työehtosopimusten ehdot palvelun kautta tehdyissä työsuhteissa.

SuoraTyön alustan kautta maksettiin vuonna 2018 palkat yli kuudesta miljoonasta työtunnista. Yli 200 kuntaa Suomessa käyttää SuoraTyön palvelua vammaisten henkilökohtaisen avun järjestämiseen. Keskinäinen eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen omistaa SuoraTyö Oy:stä vajaat 20 prosenttia ja finanssitalo Taaleri runsaat 10 prosenttia.

www.suoratyö.fi