Tulospalkkaa keskimäärin 645 euroa per henkilö

Osuuskauppa PeeÄssällä on käytössä tulospalkkakäytäntö, jonka piiriin kuuluvat kaikki peeässäläiset. PeeÄssän henkilöstölle maksettiin vuoden 2021 ensimmäiseltä puolikkaalta tulospalkkoja lähes miljoonaa euroa, joka on keskimäärin 645 euroa per henkilö.

- Tulospalkkaa sai nyt 1 535 peeässäläistä. Tulospalkitsemisen lisäksi työntekijät saavat 3–25 prosenttia ostoetua kaikista S-ryhmän toimipaikoista. Lisäksi meillä huolehditaan erilaisin keinoin työntekijöiden työhyvinvoinnista ja työturvallisuudesta. Esimerkiksi tuemme henkilöstön omaehtoista liikuntaa ja hyvinvointia työvirerahalla, joka on 180 euroa per henkilö vuodessa, kertoo henkilöstöjohtaja Suvi Honkanen.

Tulospalkitseminen ohjaa työskentelyä kohti työpaikan tavoitteita, jotka on jokaisella toimipaikalle määritelty erikseen. Tulospalkka maksetaan työntekijöille tekemiensä työtuntien perusteella. Tulospalkkaan on oikeutettu sen toimipaikan henkilöstö, jossa tavoitteet on saavutettu asiakastyytyväisyyden, prosessin, henkilöstön sekä talouden osalta. Yhdessä tehty työ tuo lisää palkkaa kaikille työryhmän jäsenille ja asiakasomistajat saavat parempaa palvelua.

- Työryhmiä palkitaan kaksi kertaa vuodessa niille asetettujen tavoitteiden saavuttamisesta. Tästä myös asiakkaat hyötyvät monella tapaa parempana palveluna toimipaikoissamme. Yhdessä tekeminen on osuustoiminnan ydintä, kertoo toimitusjohtaja Tapio Kankaanpää.