Tulosvaroitus: Finnvera-konserni heikentää tulosnäkymiään vuodelle 2020

Pörssitiedote 1.7.2020 klo 12.00
Finnvera Oyj, sisäpiiritieto

Finnvera-konserni arvioi 26.2.2020 julkistetussa toimintakertomuksessaan ja tilinpäätöksessään, että Finnvera-konsernin toiminnan odotetaan olevan itsekannattavaa myös vuonna 2020 todeten, että tappioiden toteutumiseen ja odotettavissa olevien tappioiden kehitykseen liittyy epävarmuutta, mikä saattaa vaikuttaa tuloksen muodostumiseen merkittävästikin.

Koronaviruspandemia aiheuttaa poikkeuksellista epävarmuutta tulevaisuuden näkymiin. Tämän hetken talousennusteiden mukaan muun muassa makrotaloudellisten indikaattoreiden laskennallisen vaikutuksen odotettavissa oleviin luottotappioihin arvioidaan pienentävän Finnvera-konsernin tulosta siten, että konsernin toiminta on tappiollista vuonna 2020.

Finnvera-konsernin tappiollista tulosta kattavan vapaan oman pääoman ja valtiontakuurahaston määrä oli vuoden 2019 lopussa 1,9 miljardia euroa.

Finnvera-konsernin puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2020 julkistetaan 21.8.2020.

Lisätiedot:

Pauli Heikkilä, toimitusjohtaja, p. 029 460 2400

Jussi Haarasilta, liiketoimintajohtaja, toimitusjohtajan sijainen p. 029 460 2601

Ulla Hagman, talousjohtaja, p. 029 460 2458

Jakelu:

NASDAQ Helsinki Oy

London Stock Exchange

www.finnvera.fi

Koronakriisin vaikutukset leviävät vientiyrityksiin ja alihankintaketjuihin – Finnvera varautunut turvaamaan rahoituksen saatavuutta takausten lisäksi lainoilla8.9.2020 09:00:00 EESTTiedote

Koronan aiheuttaman talouskriisin seuraava vaihe voi olla edessä, kun vaikutukset leviävät aiempaa voimakkaammin vientiyrityksiin ja niiden alihankintaketjuihin Suomessa. Rahoitusjärjestelyt ovat vaarassa vaikeutua erityisesti yrityksillä, jotka tarvitsisivat järjestelyjä toistamiseen kriisin aikana. Finnvera on varautunut turvaamaan elinkelpoisten yritysten lainarahoituksen saatavuuden takauksilla ja omilla lainoilla kriisin kaikissa vaiheissa, sanoo liiketoimintajohtaja Juuso Heinilä. Finnveran rahoituksen painopiste on edelleen takauksissa, mutta yritykset voivat nyt hakea myös lainaa suoraan Finnverasta, jos rahoituksen järjestyminen sitä edellyttää.