Tummaa vai vaaleaa − lager pitää pintansa myös joulupöydässä

Suomalaisista lähes kolmanneksella (27 %) on joulupöydässä tarjolla tummaa lageria ja lähes yhtä suurella osalla (26 %) on tarjolla vaaleaa lageria. Tummaa lageria nautitaan usein erityisesti kinkun kanssa ja vaalea lager sopii juomaksi läpi koko aterian. Portteria tai stoutia nauttii joulupöydässä 13 prosenttia vastaajista. Nämä tummat oluet yhdistetään usein suklaan kanssa.
Vastaajista 10 prosenttia tarjoaa jouluaterian kanssa alkoholitonta olutta. Viidellä prosentilla suomalaisista joulupöydästä löytyy vehnäolutta ja yhtä monelta pilsiä tai ipaa. Suomen laajasta olutvalikoimasta löytyy sopiva olut kaikille joulupöydän ruokalajeille alkuruoista jälkiruokiin.
”Kyselyn suurin yllättäjä on alkoholiton olut. Alkoholittoman oluen myynti on toki ollut suuressa kasvussa viime vuodet ja valikoima on kasvanut ilahduttavasti. Samoin muutkin alkoholittomat panimojuomat kuten virvoitusjuomat ja vedet ovat kasvattaneet suosiotaan. Alkoholittoman oluen osuus koko olutmyynnistä on kuitenkin vielä vain parin prosentin luokkaa, mutta kasvutrendi on ollut vahva”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton viestintäpäällikkö Outi Heikkinen.
Kotimaisten oluiden kirjo on nykyään laaja ja monipuolinen. Tärkein valintaperuste oluen ostamiselle onkin oluttyyppi. Jopa 76 prosenttia olutta juovista suomalaisista pitää oluttyyppiä tärkeänä perusteena oluen valinnassa. Toiseksi tärkeimmäksi tekijäksi oluen valinnassa nousi hinta. Hintaa pitää tärkeänä perusteena 45 prosenttia vastaajista.
Oluttyypeistä suosituin on edelleen vaalea lager. Jopa 90 prosenttia olutta juovista suomalaisista ostaa joskus vaaleaa lageria. Seuraavaksi suosituin oluttyyppi on vehnäolut, jota ostaa reilusti yli puolet (60 %) suomalaisista. Lähes yhtä suosittuja ovat pils (58 %) ja tumma lager (56 %). Parin viime vuoden aikana vehnäoluesta ja pilsistä on tullut tummaa lageria suositumpia. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto on kysynyt eri oluttyyppien ostamisesta vuodesta 2018 lähtien.
Joulu on kesän jälkeen yksi tärkeimpiä sesonkeja oluen myynnissä. Joulukuussa myydään olutta noin 20−30 % enemmän kuin esimerkiksi loka-marraskuussa.
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton teettämä tutkimus toteutettiin online-kyselynä Taloustutkimuksen kuluttajapaneelissa 1.−6.9.2022. Tutkimukseen vastasi 1342 suomalaista, jotka ovat iältään 18−70-vuotiaita. Vastaajajoukko on painotettu vastaamaan täysi-ikäisiä suomalaisia sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.
Lisätiedot:
Viestintäpäällikkö Outi Heikkinen, p. 050 370 8677, outi.heikkinen@panimoliitto.fi
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista. Liiton jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, MBH Breweries Oy, Momentin Group Oy, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy ja Oy Sinebrychoff Ab.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tuula LoikkanenToimitusjohtajaPanimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
Puh:0409220750Outi HeikkinenViestintäpäällikköPanimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
Puh:0503708677Kuvat
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto r.y.
Oluen myynnin lasku tasaantui – olutmyynti laskenut 10 vuodessa 15 %20.4.2023 04:02:00 EEST | Tiedote
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kotimaanmyynti kasvoi 5,9 miljoonaa litraa eli 3,4 prosenttia tammi-maaliskuussa 2023. Olutta, siideriä, long drink -juomia, kivennäisvesiä ja virvoitusjuomia myytiin yhteensä 180,4 miljoonaa litraa. Edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattaessa on huomioitava, että ravintoloissa oli vielä rajoituksia tammi-helmikuussa 2022.
Alkoholipolitiikkaa tarkasteltava kokonaisuutena yksittäisten toimien sijaan27.3.2023 04:02:00 EEST | Tiedote
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto vaatii vaalien jälkeiseltä hallitukselta selkeitä ratkaisuja juoma-alan kehittämiseksi. Liitto pitää tärkeänä, että alkoholipolitiikkaa tarkastellaan kokonaisuutena yksittäisten toimien sijaan. Alkoholipolitiikkaan tulisi luoda tulevaisuuteen katsova tiekartta, jonka perusteella selvitetään verotuksen ja lainsäädännön muutostarpeita.
Alkoholin tuonti Virosta kasvoi voimakkaasti vuonna 2022 – verotulomenetykset nousivat 125,1 miljoonaan euroon16.3.2023 08:20:19 EET | Tiedote
Suomalaisten alkoholin tuonti Virosta kasvoi vuonna 2022 peräti 110 prosenttia edellisvuodesta. Koronarajoitusten vuoksi matkustaminen oli vähäistä edellisenä vuotena. Tuonnin seurauksena Suomen valtion menetykset verotuloina nousivat 125,1 miljoonaan euroon verrattuna siihen, että alkoholi olisi ostettu Suomessa. Myyntituloja menetettiin 217 miljoonaa euroa. Samaan aikaan ulkomailta tehtyjen alkoholin verkko-ostojen määrä on noussut huomattavasti. Verkko-ostoista aiheutuvat veromenetykset ovat noin 115 miljoonaa euroa. Laskelmassa ei ole huomioitu, että arvioiden mukaan muutama prosentti ostajista maksaa asianmukaiset verot tuonnistaan. Yli kolmannes (37 %) suomalaisista Viroon matkustaneista ilmoitti tuotteiden halvempien hintojen olevan joko ainoa syy matkustamiseen tai sen vaikuttavan merkittävästi matkustuspäätökseen. Alkoholi on yleisin tuote, jota Virosta tuodaan. 63 prosenttia matkailijoista toi alkoholia. Suurtuojien eli vähintään 100 litraa tuovien osuus oli 6 % matkustajista
Kysely: Valmistusaineiden ja kalorimäärien ilmoittaminen alkoholijuomissa on kuluttajalle tärkeää tietoa15.3.2023 11:10:50 EET | Tiedote
Valtaosa suomalaisista (80 %) pitää valmistusaineiden ilmoittamista alkoholijuomissa hyödyllisenä. Kalorimäärien ilmoittamista alkoholijuomissa hyödyllisenä pitää 71 % suomalaisista. Vain pieni osa vastaajista piti näiden tietojen ilmoittamista täysin tarpeettomana. Tiedot käyvät ilmi Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton Taloustutkimuksella teettämästä kyselystä.
Alkoholijuomien myynti laski yli 3 prosenttia10.2.2023 06:00:00 EET | Tiedote
Panimojuomia myytiin vuonna 2022 yhteensä 836,7 miljoonaa litraa. Oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti pysyi lähes ennallaan, kasvua oli vain 0,2 miljoonaa litraa eli 0,02 prosenttia. Alkoholijuomien myynti laski yhteensä yli 3 prosenttia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme