Sanoma Pro OySanoma Pro Oy

Tunnetaidot tutuksi pelaamalla

Tiesitkö, että tunnetaitoja voi harjoitella ja oppia, aivan kuten muitakin taitoja? Oppi&ilon syksyn uutuuspelissä Seikkailujen saari lapsia rohkaistaan ja ohjataan tunnistamaan sekä ilmaisemaan tunteita pelin tiimellyksessä.

Tunnetaidoilla tarkoitetaan omien tunteiden tunnistamista, käsittelyä, vuorovaikutusta muiden ihmisten kanssa sekä tunteiden ilmaisua hyväksyttävällä tavalla. Myös uudessa opetussuunnitelmassa (OPS2016) tunnetaitojen opettaminen tulee vahvemmin mukaan sekä esi- että perusopetukseen. Tunnetaidot kuuluvat tärkeisiin arjen taitoihin, joiden hallitseminen edistää lapsen hyvinvointia.

Seikkailujen saari -pelissä eläinten poikaset ovat eksyksissä Summanmutikan saarella. Pelaajien tehtävänä on etsiä poikaset ja auttaa ne takaisin kotipesään. Pelissä seikkaillaan saarella, iloitaan löytämisen riemusta, työstetään muistia ja opitaan tunnetaitoja tehtäväkortteja tekemällä.

Pelin tunnetaito-tehtäväkorteissa pohditaan mm. miltä erilaiset tunteet näyttävät, miltä ne tuntuvat ja millaisia tunteita erilaiset asiat herättävät. Tehtävissä käsitellään myös myötäelämistä, ystävyyttä ja toisten tunteiden huomiointia. Mukana on myös ripaus huumoria ja hassuttelua: tavoitteena on sekä innostaa että vapauttaa lapsia tunteiden pohdintaan ja tunteista keskusteluun.

Tunnetehtävien suunnittelussa on ollut mukana koulupsykologi Juulia Lahdensuo. Hän on huomannut työssään, kuinka suuri merkitys tunnetaitojen osaamisella on.

- Osalla lapsista tunnetaidot ovat pienestä pitäen paremmin hallussa, kun taas toiset tarvitsevat enemmän harjoittelua. Hyvä uutinen on, että tunnetaitoja voi oppia, aivan kuten muitakin taitoja. Aikuinen voi tukea lapsen tunnetaitojen kehittymistä arjessa mm. nimeämällä sekä omia että lapsen tunteita, Lahdensuo kertoo.

Tavoitteena on kannustaa aikuisia keskustelemaan lasten kanssa tunteista myös arkielämässä ja tukea näin lasten tunnetaitojen kehittymistä.

- Yhdessä pelaamalla lapsella on myös mahdollisuus oppia toisilta lapsilta ja pohtia asioita omassa vertaisryhmässä, joka on mielekäs tapa oppia, Lahdensuo toteaa.

Peli ilmestyy myyntiin lokakuussa 2016, se on suunnattu 5-8 -vuotiaille

Psykologi Juulia Lahdensuo,
p. 050-358 4435, juulia.kallio@gmail.com

Maarit Vaarnas, Brand manager/Tuottaja,
Sanoma Pro Oy, p. 0400-173 341,
maarit.vaarnas@sanomapro.fi

Oppi&ilon puuhakortit, pelit, puuhakirjat ja muut lasten suosikit ovat innostavia, kehittäviä ja niistä riittää iloa pitkäksi aikaa. Iloisen oppimisen ammattilaiset ovat luoneet Oppi&ilo-sarjan, jotta lapset saisivat loistaa!

Tuotesarjaa myyvät kirjakaupat, tavaratalot, marketit kautta maan sekä Oppi&ilo-verkkokauppa.