Tunnin junan valmiit suunnitelmat toteutukseen, hidastelu on tulppa koko Etelä-Suomen kehitykselle
”Suomi tarvitsee raiteisiin tukeutuvat kehityskäytävät lännestä itään ja etelästä pohjoiseen. Suomen kestävyydelle ja kilpailukyvylle elintärkeitä hankkeita ei pidä asettaa vastakkain, vaan niitä kaikkia pitää viedä eteenpäin ja päättää niiden toteutuksesta sen mukaisesti, miten ja milloin ne on mahdollista toteuttaa ja rahoittaa”, Mäkelä linjaa.
”Tunnin juna Turkuun on merkittävä asia koko Etelä-Suomelle, ei vain radan päätepisteille. Rata ei vain kytke yhteen kahta suurta keskusta, vaan tuo kaikki radan varren paikkakunnat tiiviiksi osaksi pääkaupunkiseutua. Tunnin juna on ajankohtaisin infrahanke, koska sen suunnitelmat ovat valmiina ja rakentaminen voitaisiin aloittaa heti”, Mäkelä jatkaa.
Espoon kehitykselle Tunnin juna on olennainen, koska siihen sisältyy Espoon kaupunkirata. Se tuo Espooseen merkittäviä uusia mahdollisuuksia asuntorakentamiseen ja työpaikkojen syntymiseen käytännöllisesti ja ympäristöystävällisesti radan varrelle. Tunnin juna myös yhdistää teknologisesta osaamisestaan tunnetun Espoon tiiviimmin telakka- ja autoteollisuudestaan tunnettuun Lounais-Suomeen. Alueen positiivisen rakennemuutoksen vaikutukset voivat näin levitä entistä laajemmalle.
Mäkelä puhui niin sanotun Välimeri–Skandinavia-ydinverkkokäytävän toteutusta edistävän Liikennekäytävävaltuuskunnan eduskunnassa pidetyssä kokouksessa keskiviikkona 16.1.
”Tällä hetkellä yksi keskeisistä yritysten kasvun esteistä on pula osaavasta työvoimasta. Työmatkaliikkumista helpottamalla varmistetaan, että oikeat osaajat ja työpaikat kohtaavat. Siitä hyötyy koko Suomi”, Liikennekäytävävaltuuskunnan puheenjohtaja Matti Vuoria sanoi.
Tunnin juna ei vain laajenna työssäkäyntialuetta – suunnittelussa pitkällä oleva hanke on myös Suomen nopein ilmastoteko. Suomi on EU:n kanssa sitoutunut vähentämään kasvihuonepäästöjään vuoteen 2030 mennessä 40 %. Hiilineutraaliutta tavoitellaan 2045 mennessä. Espoo on Suomea ja EU:ta kunnianhimoisempi ja tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2030 mennessä. Tunnin junaan kuuluvan Espoon kaupunkiradan toteutuminen olisi tärkeä askel kohti vähäpäästöisemmin liikkuvaa Espoota.
Tunnin junan toteutus käynnistyy Espoon kaupunkiradasta, jonka suunnitelmat ovat olleet valmiina jo vuodesta 2014. Radan käyttöönotto on mahdollista 4–5 vuoden päästä toteutuspäätöksestä, eli Tunnin junan hyödyt Etelä-Suomen kasvun ja ilmastotavoitteiden kannalta alkaisivat konkretisoitua jo 2020-luvun puolivälissä, jos päätöstä kiirehditään.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jukka MäkeläKaupunginjohtaja - stadsdirektör - Mayor
Puh:+358 46 877 3953jukka.makela@espoo.fiwww.espoo.fi/fi-FI/Espoon_kaupunki/Organisaatio/Kaupunginjohtaja/Kaupunginjohtajan_blogiLinkit
Tietoja julkaisijasta

PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD
+358 9 816 21http://www.espoo.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad
Eldriven lastbil transporterar dagligvaror i Esbo22.10.2025 11:11:48 EEST | Nyheter
Transport är en väsentlig del av en fungerande stad, men samtidigt orsakar lastbils- och paketbilstrafiken cirka en tredjedel av koldioxidutsläppen från trafiken i Esbo. Esbo stad vill främja möjligheterna för eldriven lastbilstrafik och inleder därför ett pilotprojekt i samarbete med Volvo Finland, Neste, Ramboll och MK Trans & Logistics Oy. Målet med pilotprojektet är att visa att eldrivna distributionsbilar lämpar sig väl för transport av dagligvaror i Esbo.
Sähköinen kuorma-auto kuljettaa päivittäistavaroita Espoossa22.10.2025 11:11:48 EEST | Uutinen
Kuljetukset ovat olennainen osa toimivaa kaupunkia, mutta samalla kuorma- ja pakettiautoliikenne aiheuttavat noin kolmanneksen Espoon liikenteen hiilidioksidipäästöistä. Espoon kaupunki haluaa edistää sähköisen kuorma-autoliikenteen mahdollisuuksia ja käynnistää siksi pilotin yhteistyössä Volvo Finlandin, Nesteen, Rambollin ja MK Trans & Logistics Oy:n kanssa. Pilotin tavoitteena on osoittaa, että sähköinen jakeluauto soveltuu hyvin Espoossa tehtävään päivittäistavarakuljetukseen.
Electric truck to transport grocery products in Espoo22.10.2025 11:11:48 EEST | News
Transportation is an essential part of a well-functioning city, but at the same time trucks and vans account for about one third of the traffic-related carbon dioxide emissions in Espoo. The City of Espoo wants to promote possibilities of electric truck traffic and is thus launching a pilot in cooperation with Volvo Finland, Neste, Ramboll, and MK Trans & Logistics Oy. The aim of the pilot is to demonstrate that an electric distribution vehicle is well suited for the transport of grocery goods in Espoo.
Kulttuuri- ja nuorisolautakunta päätti kulttuuriavustuksista21.10.2025 18:48:21 EEST | Tiedote
Kulttuuri- ja nuorisolautakunta päätti myöntää syksyn toisessa kokouksessaan kulttuurin tapahtuma- ja projektiavustuksia 96 600 euroa sekä kehittämisavustuksia 59 000 euroa. Lisäksi lautakunta päätti kevään 2026 kokousaikataulustaan.
Valtuusto hyväksyi uuden Espoo-tarinan: Espoo on lasten ja nuorten pääkaupunki20.10.2025 20:54:54 EEST | Tiedote
Uuden Espoo-tarinan eli kaupungin strategian keskeinen painopistealue on lasten ja nuorten mahdollisuuksien ja arjen tukeminen. Muun muassa lukutaidon vahvistaminen ja vahvistuminen ovat asioita, joiden päälle rakentuu moni muu asia. Tavoitteena on myös toteuttaa kaupungin kasvu hallitusti ja taloudellisesti kestävällä tavalla, siten että kaikki Espoon kaupunginosat säilyvät viihtyisinä ja turvallisina. Erityisesti tällä valtuustokaudella kiinnitetään huomiota omistusasuntojen sekä pientalojen tarjonnan lisäämiseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme