Tunnin junan valmiit suunnitelmat toteutukseen, hidastelu on tulppa koko Etelä-Suomen kehitykselle
”Suomi tarvitsee raiteisiin tukeutuvat kehityskäytävät lännestä itään ja etelästä pohjoiseen. Suomen kestävyydelle ja kilpailukyvylle elintärkeitä hankkeita ei pidä asettaa vastakkain, vaan niitä kaikkia pitää viedä eteenpäin ja päättää niiden toteutuksesta sen mukaisesti, miten ja milloin ne on mahdollista toteuttaa ja rahoittaa”, Mäkelä linjaa.
”Tunnin juna Turkuun on merkittävä asia koko Etelä-Suomelle, ei vain radan päätepisteille. Rata ei vain kytke yhteen kahta suurta keskusta, vaan tuo kaikki radan varren paikkakunnat tiiviiksi osaksi pääkaupunkiseutua. Tunnin juna on ajankohtaisin infrahanke, koska sen suunnitelmat ovat valmiina ja rakentaminen voitaisiin aloittaa heti”, Mäkelä jatkaa.
Espoon kehitykselle Tunnin juna on olennainen, koska siihen sisältyy Espoon kaupunkirata. Se tuo Espooseen merkittäviä uusia mahdollisuuksia asuntorakentamiseen ja työpaikkojen syntymiseen käytännöllisesti ja ympäristöystävällisesti radan varrelle. Tunnin juna myös yhdistää teknologisesta osaamisestaan tunnetun Espoon tiiviimmin telakka- ja autoteollisuudestaan tunnettuun Lounais-Suomeen. Alueen positiivisen rakennemuutoksen vaikutukset voivat näin levitä entistä laajemmalle.
Mäkelä puhui niin sanotun Välimeri–Skandinavia-ydinverkkokäytävän toteutusta edistävän Liikennekäytävävaltuuskunnan eduskunnassa pidetyssä kokouksessa keskiviikkona 16.1.
”Tällä hetkellä yksi keskeisistä yritysten kasvun esteistä on pula osaavasta työvoimasta. Työmatkaliikkumista helpottamalla varmistetaan, että oikeat osaajat ja työpaikat kohtaavat. Siitä hyötyy koko Suomi”, Liikennekäytävävaltuuskunnan puheenjohtaja Matti Vuoria sanoi.
Tunnin juna ei vain laajenna työssäkäyntialuetta – suunnittelussa pitkällä oleva hanke on myös Suomen nopein ilmastoteko. Suomi on EU:n kanssa sitoutunut vähentämään kasvihuonepäästöjään vuoteen 2030 mennessä 40 %. Hiilineutraaliutta tavoitellaan 2045 mennessä. Espoo on Suomea ja EU:ta kunnianhimoisempi ja tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2030 mennessä. Tunnin junaan kuuluvan Espoon kaupunkiradan toteutuminen olisi tärkeä askel kohti vähäpäästöisemmin liikkuvaa Espoota.
Tunnin junan toteutus käynnistyy Espoon kaupunkiradasta, jonka suunnitelmat ovat olleet valmiina jo vuodesta 2014. Radan käyttöönotto on mahdollista 4–5 vuoden päästä toteutuspäätöksestä, eli Tunnin junan hyödyt Etelä-Suomen kasvun ja ilmastotavoitteiden kannalta alkaisivat konkretisoitua jo 2020-luvun puolivälissä, jos päätöstä kiirehditään.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jukka MäkeläKaupunginjohtaja - stadsdirektör - Mayor
Puh:+358 46 877 3953jukka.makela@espoo.fiwww.espoo.fi/fi-FI/Espoon_kaupunki/Organisaatio/Kaupunginjohtaja/Kaupunginjohtajan_blogiLinkit
Tietoja julkaisijasta

PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD
+358 9 816 21http://www.espoo.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad
Espoon kulttuuri- ja nuorisolautakunta avasi valtuustokauden talous- ja avustusasioilla16.9.2025 20:35:50 EEST | Tiedote
Uudella kokoonpanolla aloittanut kulttuuri- ja nuorisolautakunta kävi keskustelevan ensimmäisen kokouksen, jossa se käsitteli talousarvioita- ja suunnitelmia sekä myönsi kulttuurin tapahtuma- ja projektiavustuksien päätöserän.
Elinkeino- ja kilpailukykyjaoston päätöksiä 15.9.202515.9.2025 17:07:33 EEST | Tiedote
Kaupunginhallituksen elinkeino- ja kilpailukykyjaosto päätti asuintonttien kauppahinnan tarkistamisesta Matinkylässä ja Westendin aseman alueen varaamisesta kehittämisselvitystä varten. Lisäksi jaosto antoi evästyksensä Espoo-tarinaan eli kaupungin strategiaan.
Tilastot ja tutkimukset -kuukausitiedote syyskuu 202515.9.2025 15:20:15 EEST | Tiedote
Espoon väestörakenne ja väestönmuutokset 2024 -julkaisu on valmistunut. Espoon väkiluku oli heinäkuun 2025 lopussa ennakkotietojen mukaan 324 320. Työttömyyden kasvu jatkui, avointen työpaikkojen määrä supistui edelleen.
Tiedote kasvun ja oppimisen lautakunnan kokouksesta 10.9.202510.9.2025 19:58:31 EEST | Tiedote
Kasvun ja oppimisen lautakunta hyväksyi suomenkielisen varhaiskasvatuksen tulosyksikön sekä kasvun ja oppimisen toimialan esikunnan viranhaltijoiden ratkaisuvallan delegointipäätöksen muutoksen. Päivitetyssä delegointipäätöksessä varhaiskasvatuksen aluepäällikölle on annettu toimivalta päättää oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tukeen liittyvän korvauksen maksamisesta yksityiselle palveluntuottajalle. Muutokset tulevat voimaan 11.9.2025 alkaen. Lisäksi kasvun ja oppimisen lautakunta valitsi Espoon suomenkielisten peruskoulujen johtokuntien jäsenet ja varajäsenet sekä nimitti puheenjohtajat ja varapuheenjohtajat toimikaudeksi 2025–2027. Johtokuntien jäsenet valittiin oppilaitosten huoltajien ja henkilökunnan ehdotusten perusteella. Lautakunta sai myös selostuksen kesällä asukaspuistoissa järjestetystä puistoruokailupilotista sekä peruskoulujen koulukohtaisesta budjetoinnista.
Työllisyys- ja kotoutumisjaosto käynnisti kautensa8.9.2025 13:58:24 EEST | Tiedote
Kaupunginhalituksen työllisyys- ja kotoutumisjaosto kokoontui 8.9.2025 ensimmäistä kertaa uuden valtuustokauden mukaisella kokoonpanolla. Jaoston puheenjohtajana toimii Markku Sistonen (SDP).
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme