Tuntematon Kimi Räikkönen -selkokirjasta ennakkopainos yläkouluille

Kari Hotakaisen Tuntematon Kimi Räikkönen -selkokirjasta otetaan lähes 1800 kappaleen ennakkopainos yläkoululaisten luettavaksi. Kirja on osa Lukuklaanin kouluille toimitettavaa kirjapakettia, jonka avulla halutaan herättää lukuinto nuorissa lukijoissa.

Kansi_Kari Hotakainen_Tuntematon Kimi Räikkönen_selkokirja

Lukuklaani-hanke on tilannut lähes 1800 kappaletta Kari Hotakaisen Tuntematon Kimi Räikkönen -selkokirjaa. Kirjasta otetaan hanketta varten ennakkopainos, joka toimitetaan kaikkiin Suomen yläkouluihin touko-kesäkuun aikana. Kauppoihin Hanna Männikkölahden selkomukauttama teos ilmestyy 1.8.2019.

Tuntematon Kimi Räikkönen -selkokirja on yksi Lukuklaanin valitsemista teoksista, joilla halutaan tukea nuorten lukemisharrastusta. Yleiskieltä selkeämmälle suomen kielelle mukautettu selkokirja voi toimia myös matalan kynnyksen kirjana, jonka avulla nuori lukija löytää lukuharrastuksen helpommin. Hankkeen käytännön toteutuksesta vastaa Lastenkirjainstituutti.

“Kari Hotakaisen Tuntematon Kimi Räikkönen on mukana Lukuklaanin kirjapaketissa ja tämä uusi selkoversio kirjasta mahdollistaa sen, että kaikentasoiset lukijat pääsevät tutustumaan tarinaan. Uskomme, että teos voi toimia myös sellaisten nuorten lukuinnon herättäjänä, jotka eivät välttämättä muuten tarttuisi kirjaan”, kertoo Lukuklaani-hankkeen koordinaattori Lotta Luukila kirjan valintaperusteista.

Lukuklaani-hankkeen takana on yhä kasvava huoli nuorten ja erityisesti poikien lukutaidon rapistumisesta sekä koulujen mahdollisuuksista tarjota mielekästä ja innostavaa lukemista.

”Lukuklaanin tavoitteena on tukea nuorten lukemista ja rohkaista lukuharrastuksen pariin. Lukuelämyksiä halutaan tarjota kaikille oppilaille, ja siksi kirjavalinnoissa on huomioitu monenlaiset lukijat. On tärkeää, että jokainen nuori löytäisi itseään kiinnostavan kirjan. Selkokirjat ovat monelle lukijalle reitti kirjojen ja tarinoiden maailmaan.”

Suomen Kulttuurirahasto on lahjoittanut miljoona euroa yläkouluikäisten nuorten lukemisen edistämiseen ja lukutaidon tukemiseen.

Avain, kustannuspäällikkö Tiina Aalto, tiina.aalto@avain.net, puh. 040 715 0901
Avain, viestintäjohtaja Vilja Perttola, vilja.perttola@avain.net, puh. 040 755 3319
Lastenkirjainstituutti, Lukuklaani-hankkeen koordinaattori Lotta Luukila, lotta.luukila@lastenkirjainstituutti, puh. 040 8223 422

Lukuklaanin tiedote: https://lukuklaani.fi/fi/lukuklaanin-kirjapaketit-taydentyvat-uusilla-kirjoilla/

Lisää selkokirjallisuudesta: selkokeskus.fi

Kansi_Kari Hotakainen_Tuntematon Kimi Räikkönen_selkokirja

Avaimen kirjasyksy 2019 on julkistettu29.3.2019 12:18:00 EETTiedote

Avaimen syksyn 2019 kirjat ilahduttavat monipuolisuudellaan. Berliinin muuri murtui 30 vuotta sitten, ja Kati Koivikon teos kuljettaa DDR:n muutosten kautta tämän päivän Eurooppaan. Markku Kaskelan ja Tomi Kontion kirja houkuttelee vaelluksille Italiaan. Seija Simola oli eräs kaikkien aikojen hienoimmista laulajistamme, Ismo Loivamaa ja Pirkko Vekkeli kertovat hänen tarinansa kirjassa Kun aika on – Seija Simolan tarina. Tom of Finland -neuleet houkuttavat ulos lankakaapista teoksessa Neulo poika, neulo. Paula Hotin Gini-kirja kertoo kuningatarten ja katunaisten juomasta, ja Leena-Kaisa Laakson Puutalotarinoita lumoaa kaikki puutalojen ystävät.