Tuo lehdet, ruoho ja muut haravointijätteet HSY:n Sortti-asemille – muista erotella vieraslajikasvit

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY vastaanottaa haravointijätettä kaikilla viidellä Sortti-asemalla. Myös muut puutarhan syksyiset jätteet, kuten omenat, risut ja vieraslajikasvit, saadaan hyödynnettyä oikein lajiteltuina. Jos pihallasi kasvaa vieraslajikasveja, muistathan lajitella ne erikseen leviämisen estämiseksi.

Pienen määrän haravointijätettä voi laittaa kodin biojäteastiaan, mutta suuremmat kuormat kuuluvat kierrätettäväksi Sortti-asemille. HSY tuottaa oikein lajitellusta haravointijätteestä multaa Espoon Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksessa.

Syksyn edetessä pihat ja puutarhat täyttyvät paitsi väriloistosta, myös haravointijätteestä. Pienet määrät puista tippuneita lehtiä, ruohoa, juurakoita ja kantoja voi laittaa kiinteistön omaan biojäteastiaan tai kompostoriin, mutta suuret määrät kuuluvat Sortti-asemille.

– Kuntien ympäristösuojelumääräykset kieltävät lehtien polton pihalla taajama-alueilla. Onneksi haravointijätteet voi tuoda Sorteille: oikein lajiteltuna lehdistä ja ruohosta saadaan lopputuotteena multaa. Viemme Sortti-asemille tuodun haravointijätteen kompostoitavaksi Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen, kannustaa Sortti-asemien toimintovastaava Eetu Keinänen.

Yksi kuormallinen haravointijätettä kustantaa 5 euroa. Jos pakkaat haravointijätteet kuljetuksen ajaksi muoviin, muistathan poistaa muoviset kääreet ennen Sortti-aseman keräysastiaan lajittelemista.

Erottele omenat, risut ja vieraslajikasvit

Haravointijätteen lisäksi myös suuret kuormat omenoita, risuja ja vieraslajikasveja kuuluvat Sortti-asemille. Lajittele nämä jätelajit erilleen sekä toisistaan että haravointijätteestä, sillä niiden käsittelyprosessit ovat erilaiset. Hinta on kuitenkin kaikille puutarhan jätteille sama, 5 euroa kuormalta. Lisätietoa puutarhajätteen lajittelusta löytyy osoitteesta hsy.fi/puutarhajate.

HSY muistuttaa, että vieraslajikasvien lajittelu vaatii erityistä huomiota. Jättiputket, jättipalsamit, lupiinit sekä kurttulehtiruusut syrjäyttävät alkuperäistä lajistoa, ja ne tulee hävittää haitallisina. Pienet määrät vieraslajikasveja voi laittaa kodin biojäteastiaan, tai jos sitä ei ole, sekajäteastiaan.

Tuo peräkärrykuormalliset vieraslajikasveja muovipusseihin pakattuna. Sortti-asemilla ne päätyvät palavan jätteen lavan kautta hävitettäviksi. Suuret määrät, kuten talkoolavat ja kuorma-autokuormat, otetaan vastaan Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksessa Espoossa. Tuotaessa on mainittava, että kuorma sisältää hävitettäviä vieraskasveja, jotta se osataan ohjata oikeaan paikkaan. Vastaanotto on maksullinen.

Asioithan Sortti-asemilla vain terveenä. Suosittelemme käyttämään kasvomaskia Sortti-asemien sisätiloissa alueellisen suosituksen mukaisesti. Huolehdi lisäksi hyvästä käsihygieniasta ja riittävistä turvaväleistä muihin asiakkaisiin ja henkilökuntaan.

Sortti-asemat:
HSY:n Sortti-asemien toimintovastaava Eetu Keinänen, puh. 050 383 2646, eetu.keinanen@hsy.fi

Vieraslajikasvit:
HSY:n ympäristöasiantuntija Hanna Tukiainen, puh. 045 139 4035, hanna.tukiainen@hsy.fi

HSY:n hallituksen päätökset 9.10.20209.10.2020 12:19:08 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa esittää seuraavat asiat yhtymäkokouksen hyväksyttäväksi: - kuntayhtymän sidotun investointimäärärahan ylitys - toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2021 - 2023 - valtuutus pitkäaikaiselle lainanotolle - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2021 - 2030. Hallitus päätti hyväksyä HSY:n vesihuollon maksut ja palvelumaksuhinnaston sekä jätehuollon palveluhinnaston 1.1.2021 alkaen ja seuraavat hankinnat: - ferrosulfaatin varastointi-, purku- ja lastauspalvelut hankintaan Baltic Bulk Oy:ltä - Otaniemen vesihuollon saneerauksen urakoitsijaksi välille Konemiehentie-Sähkömiehentie valittiin Terrawise Oy. Hallitus sai tiedoksi osavuosikatsauksen tammi-elokuulta 2020 ja Blominmäen puhdistamohankkeen tilannekatsauksen heinä-syyskuulta. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesi- ja jätehuollon maksuista ja hinnastoista. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 9.10.20206.10.2020 16:27:19 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 9.10.2020. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa seuraavien asioiden esittämisestä yhtymäkokouksen hyväksyttäväksi: - kuntayhtymän sidotun investointimäärärahan ylitys - toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2021 - 2023 - valtuutus pitkäaikaiselle lainanotolle - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2021 - 2030. Hallitus päättää HSY:n vesihuollon maksujen ja palvelumaksuhinnaston sekä jätehuollon palveluhinnaston hyväksymisestä 1.1.2021 alkaen ja seuraavista hankinnoista: - ferrosulfaatin varastointi-, purku- ja lastauspalveluiden hankinta - urakoitsijan valinta Otaniemen vesihuollon saneeraukseen välille Konemiehentie-Sähkömiehentie. Hallitus saa lisäksi tiedoksi osavuosikatsauksen tammi-elokuulta 2020 ja Blominmäen puhdistamohankkeen tilannekatsauksen heinä-syyskuulta. HSY t

Biojätteessä on valtava potentiaali – 150 000 tonnia ravinteikasta multaa ja 60 000 MWh puhdasta energiaa2.10.2020 12:52:57 EESTTiedote

HSY:n teettämän kyselyn mukaan noin 65 prosenttia pääkaupunkiseudun asukkaista kertoo lajittelevansa kodin biojätteen aktiivisesti tai melko aktiivisesti. Tällä hetkellä kuitenkin jopa kolmannes kotien sekajätepusseista on biojätettä. Jos pääkaupunkiseudun asukkaat lajittelisivat kaiken biojätteen, kotien biojätteestä voitaisiin saada vuosittain 150 000 tonnia multaa ja yli 60 000 MWh puhdasta energiaa.